Web.de ialah sebuah laman web yang diasaskan pada tahun 1995, yang bermula sebagai direktori web yang diuruskan secara editorial dan telah diperluaskan secara berterusan, terutamanya untuk memasukkan perkhidmatan komunikasi. Pada tahun 2005, menurut maklumat industri, Web.de ialah portal web dengan capaian tertinggi dan berada di tempat kedua secara keseluruhan di belakang T-Online.

Web.de
Maklumat umum
URLweb.de
JenisPortal web Edit the value on Wikidata
Ditubuhkan1995 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
Syarikat indukIonos (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Lokasi
Ibu pejabatJerman Edit the value on Wikidata
Pautan luar berkaitan
Pautan lainTwitter: WEBDE Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Model perniagaan sunting

Model perniagaan Web.de adalah berdasarkan pengiklanan dalam talian dan perkhidmatan digital. Ia termasuk termasuk Web.de Club, langganan untuk perkhidmatan komunikasi. Sebagai sebahagian daripada pengukuhan tonggak pengiklanan dalam talian, Ad Europe, rangkaian beberapa portal web, telah diasaskan pada tahun 2004, yang kini merangkumi ahli di 60 negara. Walau bagaimanapun, pengiklanan dalam talian terutamanya diletakkan dalam e-mel.

Produk Web.de yang paling terkenal ialah percuma perkhidmatan e-mel FreeMail, yang kemudiannya boleh dikembangkan dengan Web.de Club yang disebutkan di atas dengan bayaran boleh dan mengandungi Unified Messaging functions pada awalnya. Selain e-mel, faks dan mesej suara juga boleh diterima dan dihantar melalui nombor nombor khusus (dengan kod kawasan 03212).

Rujukan sunting