Laman sesawang atau laman web ialah dokumen berisi maklumat yang boleh dilawat di Jaringan Sejagat menggunakan suatu pelayar web (sesawang).[1] Dokumen ini biasanya dihasilkan dalam bentuk HTML atau XHTML, dan biasanya mempunyai pautan-pautan ke laman lain pula.

Laman utama laman sesawang Wikipedia Bahasa Inggeris.

Definisi sunting

Menurut Kamus Dewan, laman web ditakrifkan dokumen elektrik yang dipaparkan di skrin komputer tentang sesuatu, di mana ia dapat dicapai dengan menggunakan Internet.[2]

Elemen sunting

Elemen teras laman web ialah satu atau lebih fail teks yang ditulis dalam Bahasa Penanda Hiperteks (HTML). Kebanyakan laman web juga, menggunakan kod JavaScript untuk tingkah laku dinamik dan kod Lembaran Gaya Lata (CSS) untuk makna pembentangan.[3] WebAssembly juga boleh digunakan untuk bahagian tingkah laku laman web.[4] Imej, video dan fail multimedia lain selalunya dibenamkan kedalama laman web seperti Wikipedia dan Blogger.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Web page - definition of web page by The Free Dictionary". Dicapai pada 23 April 2021.
  2. ^ "laman web". Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 2021-12-30.
  3. ^ Flanagan, David. JavaScript - The definitive guide (ed. 6). m/s. 1. JavaScript is part of the triad of technologies that all Web developers must learn: HTML to specify the content of web pages, CSS to specify the presentation of web pages and JavaScript to specify the behaviour of web pages.
  4. ^ "Introduction to WebAssembly 1.1". webassembly.github.io.

Pautan luar sunting

HONOR

MOHD HANAFI NGAH