Kenapa ayam itu melintas jalan?

"Kenapa ayam itu melintas jalan?" (bahasa Inggeris: Why did the chicken cross the road?) adalah jenaka teka-teki biasa, dengan jawapannya ialah "Untuk sampai ke sisi lain". Ia biasanya dilihat sebagai contoh anti-lawak, kerana persediaan jenaka yang ingin tahu menyebabkan pendengar mengharapkan jawapan lawak (punchline) tradisional, tetapi mereka sebaliknya diberi kenyataan fakta yang ringkas. Ada juga yang melihat frasa "sisi lain" sebagai dunia selepas mati,[1][2] menunjukkan bahawa ia bukan anti-humor. "Kenapa ayam itu melintas jalan?" telah menjadi ikonik sebagai jenaka generik teladan yang kebanyakan orang tahu jawapannya, dan telah diulang dan diubah berkali-kali sepanjang sejarah.

Kenapa ayam itu melintas jalan?

Sejarah sunting

 
Versi jenaka tahun 1847 (The Knickerbocker)

Teka-teki itu muncul dalam edisi 1847 The Knickerbocker, majalah bulanan New York City:[3]

Terdapat 'usikan dan bantahan remeh' yang seolah-olah sperti teka-teki sebenar, tetapi tidak sebenarnya. Antaranya ialah: 'Mengapa seekor ayam melintas jalan?['] Adakah anda 'ke luar bandar?' Adakah anda 'menyerah kalah?' Tapi sebenarnya: 'Kerana ia mahu pergi ke seberang!'

Menurut pengkritik muzik Gary Giddins dalam dokumentari Jazz Ken Burns, jenaka itu disebarkan melalui Amerika Syarikat, ke bandar-bandar besar dan pekan-pekan kecil, oleh pertunjukan penyanyi bermula pada tahun 1840-an sebagai salah satu jenaka kebangsaan pertama, yang kekal sebagai sebahagian daripada Budaya Amerika sehingga hari ini. Pada tahun 1890-an, versi varian pun muncul dalam majalah Potter's American Monthly:[4]

Why should not a chicken cross the road? It would be a fowl proceeding. Mengapa ayam tidak boleh melintas jalan? Ia akan menjadi prosiding unggas. (lawak di sini bermaksud "tindakan undang-dang yang salah (foul proceeding)")

Variasi sunting

 
Seekor ayam melintasi Jalan Provinsi Yunnan 214

Terdapat banyak teka-teki yang mengandaikan kebiasaan dengan teka-teki yang terkenal ini dan jawapannya. Contohnya, jawapan lawak alternatif boleh digunakan untuk teka-teki, seperti "terlalu jauh untuk berjalan-jalan (walk around atau cari laluan selamat)". Satu kelas variasi meminta makhluk selain ayam untuk menyeberang jalan, untuk merujuk kembali kepada teka-teki asal. Sebagai contoh, itik (atau ayam belanda) melintasi "kerana ia adalah hari cuti ayam," dan dinosaur melintasi "kerana ayam belum wujud lagi." Sesetengah varian adalah permainan kata dan rujukan kepada yang asal, seperti "Mengapa itik melintas jalan?" "Untuk membuktikan ia bukan pengecut (chicken juga digunakan untuk bermaksud pengecut)".

Variasi lain sering menggantikan sisi dengan perkataan lain untuk membentuk kata-kata. Beberapa contoh ialah:

'Kenapa ayam itu melintas jalan? Untuk ke rumah orang bodoh'. Knock knock',

'Siapa disana?'

'Ayam'

“Kenapa ayam itu melintasi taman permainan? Untuk pergi ke gelongsor yang lain"

"Kenapa gula-gula getah itu melintas jalan? Ia tersangkut pada kaki ayam"

"Kenapa ikan paus menyeberangi lautan? Untuk sampai ke air pasang yang lain."

Versi matematik bertanya, "Mengapa ayam itu melintasi jalur Möbius?" "Untuk pergi ke sisi yang sama."

Seperti jenaka mentol, varian pada tema ini tersebar luas.

Rujukan sunting

  1. ^ "People are freaked out by creepy meaning behind 'Why did the chicken cross the road?' joke". JOE.co.uk (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-12-25.
  2. ^ Kylstra, Carolyn. "The 'Why Did The Chicken Cross The Road?' Joke Is Actually Super Dark". BuzzFeed (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-12-25.
  3. ^ The Knickerbocker, or The New York Monthly, March 1847, p. 283.
  4. ^ Potter's American Monthly (1892), p. 319.

Bacaan lanjut sunting