Winx Club ialah siri animasi yang diterbitkan bersama oleh Rainbow SpA dan kemudiannya Nickelodeon.[note 1] Ia dicipta oleh animator Itali Iginio Straffi. Rancangan ini berlatarkan alam semesta ajaib yang didiami oleh pari-pari, ahli sihir dan makhluk mitos yang lain. Watak utama ialah pahlawan pari-pari bernama Bloom yang mendaftar di Kolej Alfea untuk melatih dan mengasah kemahirannya. Siri ini menggunakan format bersiri yang mempunyai jalan cerita yang berterusan. Ia ditayangkan pada 28 Januari 2004, menjadi kejayaan penarafan di Itali dan di rangkaian Nickelodeon di peringkat antarabangsa.

Winx Club
Genre
PenciptaIginio Straffi
PengarahIginio Straffi
Negara asal
Bahasa
Bilangan musim8
Bilangan episod208 (+ Istimewa selama 4 jam) (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifJoanne Lee
Kay Wilson Stallings
Tempoh siaran24 minit
Syarikat penerbitan
Rainbow S.p.A.
RAI
Nickelodeon (siri dihidupkan semula)
Syarikat pengedaran
Rainbow S.p.A.
Viacom
Penyiaran
Saluran asalRAI channels (Itali)
Nickelodeon (antarabangsa)
Format gambar
Format audioStereo (siri asal)
Dolby Surround 5.1 (siri dihidupkan semula)
Siaran asalSiri asal:
28 Januari 2004 (2004-01-28) – 13 November 2009 (2009-11-13)
Siri dihidupkan semula:
27 Jun 2011 (2011-06-27) – 17 September 2019 (2019-09-17)
Kronologi
Rancangan berkaitan
Laman sesawang

Iginio Straffi pada mulanya menggariskan plot rancangan ini untuk bertahan selama tiga musim. Dia memilih untuk meneruskan cerita untuk musim keempat pada tahun 2009. Pada masa ini, populariti Winx Club menarik perhatian syarikat media Amerika Viacom, pemilik Nickelodeon. Viacom membeli 30% daripada studio animasi rancangan itu,[3] Rainbow SpA dan Nickelodeon mula menghasilkan siri revival. Pengeluaran pada musim kelima, keenam dan ketujuh dibahagikan antara Rainbow dan Nickelodeon Animation Studio. Untuk menarik penonton Amerika, Viacom mengumpulkan pelakon suara Nickelodeon (termasuk Elizabeth Gillies dan Ariana Grande), melabur US$100 juta dolar dalam pengiklanan untuk siri ini dan memasukkan Winx Club ke dalam francais Nickelodeon bagi Nicktoons.[4]

Bermula pada tahun 2010, episod Winx Club ditulis bersama dengan pasukan Amerika Nickelodeon. Penulis Nickelodeon bertujuan untuk menjadikan siri ini berbilang budaya dan menarik perhatian penonton dari negara yang berbeza. Pada tahun 2019, Straffi mengulas mengenai kerjasamanya selama bertahun-tahun dengan Nickelodeon, dengan mengatakan bahawa "ketahuan Rainbow dan pengetahuan Nickelodeon sangat saling melengkapi; sensibiliti rakyat Amerika, dengan sentuhan Eropah kami.[5] Perkongsian berterusan antara Rainbow dan Nickelodeon pada Winx Club membawa kepada pembangunan lebih banyak pengeluaran bersama, termasuk Club 57 pada tahun 2019, yang mana kebanyakan Kakitangan Winx Club bekerja.

Siri ini tertakluk kepada pemotongan belanjawan pada tahun 2014, semasa musim ketujuhnya. Segmen janaan komputer 3D dan pelakon suara Hollywood dianggap terlalu mahal untuk terus digunakan. Musim ketujuh akhirnya ditayangkan di saluran Nickelodeon di seluruh dunia pada tahun 2015. Selepas berehat selama empat tahun, musim kelapan ditayangkan pada tahun 2019. Atas keputusan Straffi, musim ini telah digunakan semula untuk sasaran penonton prasekolah. Kebanyakan krew lama rancangan itu tidak dipanggil semula untuk bekerja pada musim ke-8. Straffi meninggalkan siri itu pada masa ini, mengalihkan tumpuannya kepada Club 57 dan projek aksi langsung lain. Adaptasi aksi langsung Winx Club untuk golongan dewasa muda, bertajuk Fate: The Winx Saga ditayangkan pada tahun 2021.[6]

Premis sunting

Siri ini mengikuti pengembaraan sekumpulan wanita yang dikenali sebagai Winx, pelajar di Kolej Pari-Pari Alfea, yang bertukar menjadi pari-pari untuk melawan penjahat. Pasukan ini terdiri daripada Bloom (Pari-pari Api Naga), Stella (Pari-pari Sinaran Matahari), Musa (Pari-pari Muzik), Flora (Pari-pari Alam Semulajadi), Tecna (Pari-pari Teknologi) dan Aisha (Pari-pari Gelombang).[7] Watak lelaki utama dipanggil Specialists, sekumpulan pelajar di sekolah Red Fountain yang juga teman lelaki pari-pari Winx. Mereka termasuk teman lelaki Bloom, (Sky) Teman lelaki Stella (Brandon) Teman lelaki Flora, (Helia) Teman lelaki Tecna (Timmy) dan teman lelaki Musa (Riven). Tidak seperti rakan wanita mereka, Specialists tidak mempunyai kuasa ajaib dan sebaliknya melatih cara bertarung menggunakan senjata laser. Lawan Winx dan Specialists yang paling biasa ialah trio ahli sihir bernama Trix: Icy, Darcy, dan Stormy, semua bekas pelajar sekolah Menara Awan.

Winx Club terletak dalam alam semesta yang luas yang mempunyai beberapa dimensi. Kebanyakan episod berlaku dalam Dimensi Sihir, yang tertutup kepada orang biasa dan didiami oleh makhluk dari mitologi Eropah seperti pari-pari, ahli sihir dan raksasa. Ibu kota dunia ini ialah bandar Magix—yang terletak di planet dengan nama yang sama—di mana tiga sekolah sihir utama terletak. Planet lain bagi Dimensi Ajaib termasuk planet asal Bloom (Domino), planet asal Stella (Solaria), planet asal Flora (Lynphea), planet asal Tecna (Zenith), planet asal Musa (Melody) dan planet asal Aisha (Andros). Beberapa episod berlaku di Bumi, tempat Bloom menghabiskan zaman kanak-kanaknya.[8] Winx mendapatkan kuasa baru di sepanjang masa seperti "Enchantix", "Believix", "Harmonix", "Sirenix", "Bloomix", "Mythix", "Butterflix", "Tynix" dan "Cosmix".

Nota sunting

  1. ^ Pada 2011, Viacom (pemilik Nickelodeon) menjadi pemilik bersama studio Rainbow.[9] Selepas itu, Winx Club menjadi produksi bersama antara Viacom Nickelodeon Animation Studio di A.S. dan Rainbow di Itali.[1][10]

Rujukan sunting

  1. ^ a b Maffioletti, Chiara (2 September 2010). "Winx, fatine italiane coprodotte negli USA (Winx, Italian fairies co-produced in the USA)" (PDF). Corriere della Sera (dalam bahasa Itali). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 4 July 2019.
  2. ^ Vivarelli, Nick (February 26, 2011). "Winx creator in the pink". Variety. Dicapai pada August 9, 2015.
  3. ^ "Nickelodeon Packaging Guide Refresh". Nickelodeon Consumer Products. Viacom International, Inc. 14 July 2016.
  4. ^ "TV Kids: Iginio Straffi". Worldscreen. 22 May 2019.
  5. ^ Weiss, Josh (10 December 2020). "Nickelodeon's 'Winx Club' enters live-action with teaser for 'Fate: The Winx Saga' coming to Netflix". Syfy.
  6. ^ "Winx Club - Il Segreto del Regno Perduto: Le protagoniste". FantasyMagazine (dalam bahasa Itali). 29 November 2007.
  7. ^ "Winx Club: i nuovi episodi dal 15 Aprile su RaiDue". MoviePlayer.it (dalam bahasa Itali). 9 April 2009.
  8. ^ Vivarelli, Nick (4 February 2011). "Viacom takes stake in Rainbow". Variety.
  9. ^ "Nickelodeon Animation Studio: What We Do - Winx Club". Nickelodeon. 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-06-13.

Pautan luar sunting

Tapak rasmi
Pangkalan data