Yamuna ialah sungai suci dalam agama Hindu dan anak sungai utama Dewi Gangga (Ganga), sungai paling suci agama Hindu. Sungai ini disembah sebagai dewi Hindu yang dipanggil Yamuna yang juga dianggap sebagai salah satu sungai paling suci dalam agama Hindu. [1] Dalam Veda, Dewi Yamuna dikenali sebagai Dewi Yami, manakala di kemudian hari kesusasteraan, dia dipanggil Dewi Kalindi dan Vrajadevi.

Yamuna
Dewi Kehidupan
Ahli Asthabharya
Patung terakota Dewi Yami abad ke-5 dengan pelayan
GabunganDewi, Sungai Yamuna
Tempat tinggalSuryaloka, Yamunotri, Vaikuntha
ManteraOm Yammunaaya Namah, Yamustaka
SymbolTeratai
TungganganKura-Kura
Maklumat peribadi
PasanganKrishna atau Yama
Ibu BapaSurya (ayah) dan Saranyu dan Chhaya (ibu)
Adik-beradikYama, Shani, Tapi river, Bhadra

Dalam Veda, Yamuna dikaitkan dengan saudara kembarnya dan suaminya Yama, dewa kematian. Kemudian, dia dikaitkan dengan Sri Krishna sebagai salah seorang Asthabharya (8 Permaisuri Utama Sri Krishna di Kerajaan Dwaraka), [2] Yamuna dimainkan peranan yang penting dalam kehidupan awalnya sebagai sungai.

Rujukan sunting

  1. ^ Dalal 2010, m/s. 398.
  2. ^ {{cite book | last = Mani | first = Vettam | title = Puranic Encyclopaedia: a Comprehensive Dictionary with Special Reference to the Epic and Puranic Literature | url = https://archive.org/details/puranicencyclopa00maniuoft | publisher = ref>Mani, Vettam (1975). Puranic Encyclopaedia: a Comprehensive Dictionary with Special Reference to the Epic and Puranic Literature. Motilal Banarsidass Publishers. m/s. 62. ISBN 978-0-8426-0822-0.