Muhammad Farhat (Arab: محمد فرحات) ialah salah seorang anak lelaki Mariam Farhat (Ummu Nidal) dan seorang pejuang dalam Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap tentera Gerakan Penentangan Islam ( Hamas), terbunuh dalam melakukan serbuan ke atas sekolah latihan askar di dalam (petempatan) Atsmona (dalam bahasa Ibrani : בני עצמון) dari kompleks Gush Katif, pada 11:52 malam, Khamis, 23 Dhu al-Hijjah , 1422 Hijrah, bersamaan 7 Mac 2002. Di mana dia bertempur dengan tentera, membunuh pengawal terlebih dahulu, kemudian menyerbu bilik tentera Israel dan tempat tidur mereka, dan menembak mereka dari jarak sifar, dan dia terlibat dalam pertempuran bersenjata dengan berpuluh-puluh tentera sahaja. Televisyen Israel menggambarkan operasi itu dengan berkata: Operasi yang sukar seperti operasi Eli Sinai.

Muhammad Farhat
محمد فرحات
Kelahiran
Muhammad Fathi Farhat

1985
Meninggal dunia7 Mac 2003
Sebab kematianDibunuh
Warganegara Palestin
PekerjaanPelajar di sekolah
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
Parti politik Hamas
Ibu Mariam Farhat (Ummu Nidal)
BapaFathi Farhat

Ibunya menyediakan dirinya untuk pembedahan dan mengucapkan selamat tinggal kepadanya sunting

Ibunya tahu bahawa dia akan pergi, dan dialah yang mendesak Komander Salah Shehadeh pada masa itu, supaya anaknya akan melakukan serangan walaupun usianya masih muda.

Dan saya mengambil gambarnya dengan senjatanya dalam video khas dan mengesyorkannya.

Kesyahidan sunting

Muhammad Farhat syahid selepas ditembak berpuluh-puluh peluru. Tentera Israel mengaku hanya membunuh 9 tenteranya dan lebih daripada dua puluh cedera.

Kenyataan Briged Al-Qassam mengenai proses itu

Kenyataan Briged Al-Qassam atas kesyahidan beliau sunting

« ( ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبَابَ فَإِذَا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غَالِبُونَ )

“maksudnya: Masukilah pintu itu terhadap mereka, dan apabila kamu memasukinya, kamu akan menang.”

Ashbal al-Qassam lelaki masa depan

Wahai rakyat Palestin kami yang sedang berjuang.. Wahai negara Arab dan Islam kami: Dengan pertolongan dan kejayaan Tuhan, Briged Izzuddin Al-Qassam mengumumkan tanggungjawabnya terhadap operasi heroik yang dilakukan oleh salah seorang syuhada mudanya daripada kumpulan dua syuhada (Mazen Badawi dan Muhammad Imad), tepat jam 11.52 malam Khamis 23 Disember Al-Hajjah 1422 Hijrah bersamaan 7/3/2002 Masihi.

Pahlawan syahid / Muhammad Fathi Farhat, 17 tahun, dari Kota Gaza, Al-Shujaia

Dan syahid adalah salah seorang anak yang dibesarkan di tangan syahid kita, pejuang Emad Akel. Syahid heroik kami menyerbu Atsmona yang dirampas, dari kawasan yang dirampas Gush Katif.

Briged Izzuddin Al-Qassam, kerana mengisytiharkan tanggungjawabnya untuk operasi heroik ini, mengesahkan bahawa hasil operasi pejuang kita, syahid heroik / Muhammad Fathi Farhat, seperti yang dilaporkan di radio musuh, sehingga jam merangka kenyataan itu, adalah seperti berikut: Pembunuhan dan kecederaan dua puluh empat askar dan perogol, antara kecederaan serius dan sederhana. Radio musuh juga menyebut bahawa pejuang heroik dan syahid kita telah membunuh pengawal terlebih dahulu, kemudian menyerbu bilik persediaan askar dan tempat tidur mereka.TV musuh menggambarkan operasi itu dengan berkata: Operasi yang sukar seperti operasi Eli Sinai.

Memandangkan pelaksanaan operasi heroik ini oleh Mujahidin kami, batalion anda, Briged Martir Izzuddin Al-Qassam, mengesahkan perkara berikut:

Pertama: Keselamatan musuh amat rapuh di hadapan kehendak dan keimanan Mujahidin.

Kedua: Negara kita di Palestin tidak mempunyai pilihan selain meneruskan jihad dan penentangan.

Ketiga: Operasi kami ini datang dalam rangka tindak balas terhadap pembunuhan beramai-ramai Zionis yang merampas tanah dan kesucian kami.

Kami berjanji kepada Tuhan dan kemudian kami berjanji kepada anda untuk meneruskan jihad sehingga kami mengusir Zionis dari bumi kami dalam kehinaan.

Briged Izzuddin Al-Qassam

Khamis 23 zulhijjah 1422 Hijrah bersamaan 7/3/2002 Masihi. »

Filem sunting

Briged Al-Qassam menghasilkan filem khas mengenai operasi di bawah nama (Nesma dan Hurricane), di mana ia menunjukkan semua butiran operasi, dengan adegan sebenar daripadanya. Filem Nesma wa Hurricane di YouTube

Ibunya melawat tempat kejadian serbuan sunting

Pada tahun 2005, Zionis berundur dari Gaza, dan ibunya dapat melawat tapak operasi dan tempat dia masuk dan memotong wayar berduri.

Teks wasiatnya sunting

"Allahuakbar…Allahuakbar…Allahuakbar …Allahuakbar … Allahuakbar… Allahuakbar

Bismillahirrahmanirrahim

(مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً)

(maksudnya:"Di antara orang-orang yang beriman itu ada orang-orang yang menepati janjinya kepada Allah, maka di antara mereka ada yang telah memenuhi kecintaannya, dan di antara mereka ada yang menunggu-nunggu, dan mereka tidak berubah sedikit pun.)

Jurutera, Yahya Ayyash, berkata pada satu harinya: (Orang yang pemurah mesti memilih kematian yang dia suka untuk bertemu Tuhan, kerana akhir manusia mesti datang selagi takdir Tuhan telah dipenuhi).

Dari mihrab bermulalah perjalanan kaum pendatang... Maka kemajuan pekerjaan adalah... Masjid dan mimbar, dan kereta api bertolak, destinasinya adalah Palestin... Bahan bakarnya adalah darah, pengembara raksasa mengangkat mengibarkan bendera yang menghiasinya ((Tiada Tuhan selain Tuhan, Muhammad adalah Pesuruh Allah)) dan dalam darah saya menulis (Briged Izzuddin Al-Qassam) dan kereta api bergerak. di landasan dan penumpangnya tinggi...agresif...penumpang semakin bertambah...jumlah mereka semakin bertambah, bahan api mendorong keghairahan kereta api, ia menembusi semua sempadan dan tidak berhenti...dan arena persaingan untuk membekalkan kereta api dengan bahan api semakin membara, dan bentuk bekalan adalah pelbagai, dan kemajuan memenuhi jiwa dengan kepuasan... Cakrawala pasti.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan selawat dan salam ke atas imam mujahidin dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan kebaikan hingga hari kiamat... Sekarang ke seterusnya: Kepada keluargaku.. saudara-saudaraku. . orang yang kusayangi... harapan jihad membara di mata.. kepada gergasi komitmen yang ikhlas.. kepada semua yang berpegang walaupun Terlalu banyak melebih-lebihkan.. Kepada wira masa depan agama ini.. Kepada para kesatria kebenaran, kuasa dan kebebasan.. Kepada pelopor Masjid Al-Islah: Saya menulis surat saya semasa saya berada dalam parit jihad dan perlawanan antara peluru dan bom, dengan mesingan saya di sebelah saya, menunggu pertempuran, dan ia merindukan penyingkiran ketua-ketua orang Yahudi dan pembantu-pembantu Yahudi dari kalangan remaja. Bahaya-bahaya ini mengingatkan kamu semasa kamu duduk di sekelilingku pada hari-hari yang lalu, jadi aku berfikir dalam hati: Siapa di antara mereka yang akan membawa mesin itu. pistol kejar saya, baling bom, serbu penempatan dan meletupkan diri..?? Siapakah di antara mereka yang mudah pada dunia dan jiwanya dan bersinar untuk memeluk syahid..?? Untuk menyembunyikan daripadanya rahsia jihad, siapakah di antara mereka yang akan mewarisi (Wissam Farhat - Raed al-Hallaq - Muhammad Dukhan) siapa di antara mereka yang akan mengingati saya dan tidak tidur malam bermimpi tentang jihad dan terus memikirkan bagaimana untuk membunuh Yahudi dan penjahat mereka? Siapakah di antara mereka yang mengangkat bendera Qassam setinggi-tingginya sebagaimana saudara-saudara kita mengibarkannya di zaman kehinaan dan kehinaan...

Saudaraku sekalian.. Langkah pertama dalam jalan jihad ialah komitmen terhadap ajaran Al-Quran dan pendekatan kepada jalan Yang Dipilih, semoga doa dan salam Allah ke atasnya, dan langkah kedua dalam jihad tidak untuk tidur pada waktu malam melainkan anda melihat keadaan negara dan rakyat, dan selepas itu bermulalah persiapan untuk hari pertemuan dengan senjata api, bom dan peluru berpandu untuk menjadi syahid Atau kemenangan dari Tuhan para hamba.. Ini adalah kesilapan kami di parit Al-Qassam.. Adakah anda mempunyai sebarang keinginan, supaya anda boleh maju untuk memulakan jalan dan bersedia untuk menyertai saudara-saudara anda. Dunia telah menjadi mudah bagi mereka dan mereka menjualnya dengan apa yang ada di dalamnya supaya mereka dapat mencapai harganya dengan keredhaan Allah dan ke taman-taman Syurga yang tertinggi dan ke baskom Nabi saw. .

Saudara dan saudariku yang dikasihi: Orang-orang kini mendakwa bahawa mereka takut Neraka dan bekerja untuknya, dan mendakwa bahawa mereka mencintai Syurga dan menjauhinya. Barangsiapa menjauhkan diri dari Kitab Allah akan rugi banyak. Dan keinginanku adalah syurga , maka saya memilihnya.. Saya membuat perjanjian dalam perdagangan yang menguntungkan, iaitu syurga. Saya memohon kepada anda untuk memaafkan kelewatan saya dalam membalas dendam kepada pengkhianat, dan saya memberi amaran kepada anda untuk tidak menjauhkan diri dari Kitab Allah Taala, kerana berapa ramai manusia yang melupakan Tuhan, maka Dia sendiri pun melupakan mereka. Izzuddin Al-Qassam - Abdullah Azzam - Emad Akel - Yahya Ayyash - Awad Salmi - Mahmoud Abu Hanoud - Hassan Abbas - Osama Hellas - Bilal Al-Ghoul)

Saudara-saudaraku dan orang-orang yang dikasihi.. Kehidupan di sisi Tuhan Yang Maha Mulia adalah lebih baik daripada kehidupan mana pun.. Demi Tuhan, ia adalah kehidupan yang sengsara yang dikawal oleh zalim yang sombong.. Demi Tuhan, ia adalah kesaksian yang tidak berkesudahan.. Ia tidak berakhir, dan kekasih sampai kepada yang dicintai hanya sebagai seorang gelandangan atau syahid.

Wahai anak-anak Blok Islam.. Wahai anak-anak Hamas... Wahai pelopor masjid-masjid khususnya Masjid Al-Islah. Kalian adalah anak-anak Islam. Kalian akan kekal sebagai suara yang menjerit berani menghadapi segala konsep dalam perintahkan agar negara bangun dari tidurnya yang nyenyak, dan kamu akan tetap menjadi peluru dan senjata yang melawan penjajah dan penyokongnya.

Saudara-saudaraku dan orang-orang yang kusayangi.. Kehidupan dalam bayangan panggilan telah mengajarku bahawa hidup ini sementara, diikuti dengan kematian dan diganggu oleh keusangan.Berapa ramai manusia yang masih hidup mati tanpa memintanya dan tidak mencapai apa yang diingini walaupun telah menghabiskan hidup. , yang berharga, yang mahal dan yang murah. Tanda-tanda Bila Ola meninggal..? Adapun akhirat adalah kehidupan orang mukmin, kesenangan yang kekal yang tidak ada kekosongan di dalamnya, di dalam surga terdapat apa yang diingini oleh jiwa dan di mata memandang, dan tidak pernah dilihat oleh mata, tidak didengar oleh telinga, dan tidak ada apa-apa. hati manusia telah mengandung, maka jangan beli sedikit dengan banyak.

Saudaraku yang dikasihi: Jalan untuk memanggil Tuhan bukanlah pangkat kehormatan, portfolio menteri, atau profesion kerajaan, sebaliknya, jalan itu penuh dengan kesusahan dan penuh kejutan. Kerana ia membawa ke syurga.

Saudara-saudaraku dan orang-orang yang dikasihi.. Solat Subuh berjamaah adalah pangkuan manusia, tempat pertemuan orang-orang yang beriman, alamat para mujahidin, dan kebaikan besar yang tidak dapat ditandingi di pintunya.

Saya juga menuntut Pihak Berkuasa Palestin yang diketuai oleh perkhidmatan keselamatan, tidak mengejar mujahidin yang mengganggu ketenteraman musuh, dan anda menjauhkan diri daripada melindungi penempatan supaya mujahidin membuat musuh merasakan kepahitan yang pahit...

Wahai anak-anak Hamas.. Wahai anak-anak al-Qassam.. Wahai yang Allah pilih dari ciptaan-Nya untuk menyempurnakan takdir-Nya dengan kamu dan untuk melaksanakan urusan-Nya, supaya Dia mengembalikan kekuatan agama-Nya ke tangan kamu, mengangkat panji-panji-Nya dengan kamu, dan menunaikan dengan kamu janjiNya untuk menyinggung wajah anak-anak Zion.Al-Qassam, majukanlah saf, bawalah panji-panji, panji-panji jihad, dan pertahankan lembangan agama dan tanah air.

Saudara dan saudariku yang dikasihi.. Saya menasihati kamu supaya bertaqwa kepada Allah, Maha SuciNya, dan bersatu.

Rujukan sunting