Perdemangan Croatia

Perdemangan Croatia (Croatia: Kneževina Hrvatska; juga Perdemangan Bangsa Croat, Croatia: Kneževina Hrvata; Yunani: Χρωβατία) ialah sebuah negeri zaman pertengahan yang ditubuhkan oleh Croatia Putih yang berhijrah ke kawasan bekas wilayah Rom Dalmatia s. abad ke-7 CE. Sepanjang kewujudannya, Perdemangan tersebut mempunyai beberapa kerusi – iaitu, Klis, Solin, Knin, Bijaći dan Nin. Ia terdiri daripada littoral bahagian pantai Croatia hari ini kecuali Istria, dan termasuk sebahagian besar pedalaman pergunungan juga. Kadipaten berada di tengah-tengah persaingan antara Empayar Carolingian dan Empayar Byzantium untuk memerintah kawasan itu. Persaingan Croatia dengan Venice muncul pada dekad pertama abad ke-9 dan akan berterusan melalui abad-abad berikutnya. Croatia juga melancarkan pertempuran dengan Empayar Bulgaria (diasaskan s.  681; hubungan Bulgaria-Croasia bertambah baik selepas itu) dan dengan Arab; ia juga berusaha untuk meluaskan kawalannya ke atas bandar pantai penting di bawah pemerintahan Byzantium. Croatia mengalami tempoh vassalumur hingga orang Frank atau kepada Byzantium dan kemerdekaan de facto sehingga 879, apabila Demang Branimir diiktiraf sebagai pemerintah bebas oleh Paus John VIII. Perdemangannya diperintah oleh wangsa Trpimirović dan Domagojević dari 845 hingga 1091. Sekitar 925, semasa pemerintahan Tomislav, Croatia menjadi sebuah kerajaan.

Perdemangan Croatia
Kneževina Hrvatska (Croatia)
Ducatus Chroatorum (Latin)
Abad ke-7[1]s. 925a
Eropah Tenggara s. 850; Perdemangan Croatia berwarna merah jambu.
Eropah Tenggara s. 850; Perdemangan Croatia berwarna merah jambu.
Ibu negaraTiada kerusi tetap[2]

Nin
Klis
Bijaći
Solin
Knin
Bahasa yang umum digunakan
Agama
DemonimOrang Croat
KerajaanPerdemangan
Demang 
• Awal abad ke-7
"Bapa kepada Porga" dan Porga (Archon pertama)
• 810–821
Borna (Demang pertama diketahui)
• 910–925
Tomislav (Demang terakhir)
Era SejarahZaman Pertengahan
• Didirikan
Abad ke-7[1]
• Vassalage Frankish
790-an
• Pengiktirafan Kepausan
7 Jun 879
s. 925a
Didahului oleh
Diganti oleh
Empayar Byzantin
Kekhanan Avar
Kerajaan Croatia
Sekarang sebahagian dari
  1.  Tomislav dianggap sebagai raja pertama kerana dialamatkan sebagai Rex (Raja) dalam surat yang dihantar oleh Paus John X dan Majlis Perpecahan pada 925 Masihi. Keadaan dan tarikh pertabalannya tidak diketahui.[3] 

Rujukan sunting

  1. ^ During the reign of Heraclius (r. 610–641). De Administrando Imperio chapter 30.
  2. ^ Neven Budak - Prva stoljeća Hrvatske, Zagreb, 1994., page 13 (dalam bahasa Croatian)
  3. ^ Van Antwerp Fine, John (1991). The Early Medieval Balkans. University of Michigan Press. m/s. 264. ISBN 0472081497.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting