A++ adalah ringkasan bagi abstraction plus reference plus synthesis yang digunakan sebagai nama bahasa pengaturcara meminima (minimalistic) yang dibina berasaskan ARS.

A++
ParadigmaBerbilang paradigma: Berorientasi objek, imperatif, fungsian, logik
Muncul pada2002
DipengaruhiKalkulus lambda

ARS adalah ringkasan bagi Lambda Calculus, mengambil darinya tiga operasi asas, dan memberikannya lebih erti umum, dengan itu membina asas bagi tiga paradigm pengaturcaraan utama: pemprogram fungsi, object-oriented programming dan imperative programming.

Pengaturcaraan berasaskan ARS ialah nama yang digunakan bagi program yang kebanyakannya terdiri daripada penggunaan pola yang dihasilkan dari ARS, untuk memprogram dalam sebarang bahasa.

Sejarah sunting

A++ telah dimajukan pada 2002 dengan matlamat sebagai perkakasan latihan bukannya sebagai bahasa pengaturcaraan yang digunakan bagi menyelesaikan masalah pratikal.

Ia dikatakan sebagai perkakasan berkesan bagi membiasakan diri dengan pengaturcaraan teras dan dengan pola pengaturcaraan yang boleh digunakan dalam bahasa lain yang diperlukan bagi dunia sebenar.

Apa yang boleh dilakukannya sunting

A++ dengan penterjemah tersedia bagi Scheme, Java, C, C++ dan Python menawarkan persekitaran sesuai bagi latihan asas dalam pengaturcaraan, menguatkuasakan pertembungan ketat dengan asas bahasa pengaturcaraan.

Pautan luar sunting