Agensi pengiklanan

Agensi pengiklanan, yang sering disebut sebagai agensi kreatif atau agensi iklan, ialah perniagaan yang ditujukan untuk membuat, merancang, dan mengendalikan iklan dan kadangkala bentuk promosi dan pemasaran lain untuk kliennya. Agensi iklan biasanya bebas daripada pelanggan; ia mungkin jabatan atau agensi dalaman yang memberikan pandangan luar kepada usaha menjual produk atau perkhidmatan pelanggan, atau firma luar. Agensi juga boleh mengendalikan promosi strategi pemasaran dan penjenamaan secara keseluruhan untuk pelanggannya, yang mungkin termasuk jualan juga.

Pelanggan agensi iklan biasa termasuk perniagaan dan syarikat, organisasi bukan keuntungan dan agensi swasta. Agensi mungkin diupah untuk menghasilkan iklan televisyen, iklan radio, pengiklanan dalam talian, pengiklanan di luar rumah, pemasaran mudah alih, dan pengiklanan AR, sebagai sebahagian daripada kempen pengiklanan.

Senarai agensi pengiklanan sunting

Agensi terbesar sunting

Lima agensi terbesar, dengan anggaran pendapatan di seluruh dunia pada tahun 2014:[1]

  1. WPP Group, London $19.0 bilion
  2. Omnicom Group, New York City $15.3 bilion
  3. Publicis Groupe, Paris $9.6 bilion
  4. Interpublic Group, New York City $7.5 bilion
  5. Dentsu, Tokyo $6.0 bilion

Lain-lain sunting

Ini ialah senarai agensi pengiklanan yang terkenal dan syarikat induk untuk agensi pengiklanan, dengan bandar ibu pejabat mereka ditunjukkan.

Afrika sunting

Asia sunting

Eropah sunting

Amerika Utara sunting

Rujukan sunting