Akhir adalah sebuah novel hasil penulisan Ismi Fa Ismail. Novel ini adalah kesinambungan daripada novel "Jangan Baca Novel Ni" dan "Tiada Tajuk". Akhir merupakan buku terakhir dari trilogi Jangan Baca Novel Ni.

Akhir
Muka hadapan novel ini
Umum
PengarangIsmi Fa Ismail
NegaraMalaysia
BahasaBahasa Melayu
GenreMisteri, Thriller
Penerbitan
PenerbitIFI Enterprise
Tarikh penerbitan
9 Oktober 2014
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN ISBN 9789671019269 Invalid ISBN
Kronologi
Tiada Tajuk

Rumusan sunting

Novel ini telah memberikan rumusan dalam Bahasa Melayu pasar yang menggunakan sudut padangan dari penulis novel ini. Berikut adalah yang dinyatakan oleh penulis ini:

Tak payah sinopsis. Anda dah tau buku ini tentang apa. Yang anda perlu tau sekarang, ini yang AKHIR. Tak ada dah lepas ni. Sebab saya dah letih. Lelah hidup dalam kegelapan. Biar buku ini meniadi AKHIR kepada sebuah kisah. Juga kepada setangkai nyawa yang dalam beberapa tahun ini berayun longlai. Sava tak mau seksa dia terus. Saya bukan kejam. Saya hanya seorang yang menyampaikan sebuah cerita, tentang sebuah novel hitam yang kewujudannya hanya mengundang rasa-rasa sakit, pedih, ngilu, pelik, takut, kecewa, marah, benci...SEDIH. Rasa-rasa yang saya tak pasal-pasal juga kena lalui sebagai penulis. Semua ini, hanya kerana nak mengisi masa lapang anda. Jadi nah. Ambil dan baca. Buku ini mungkin tidak sebagus yang anda harapkan. Tapi ini yang terAKHIR. Sekurang-kurangnya hargailah ia atas sebab itu.

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  • "MPHOnline :: Akhir: Ismi Fa Ismail". Dicapai pada 24 Oktober 2014.