Akta Australia Selatan 1842


Akta Australia Selatan 1842 ialah tajuk pendek daripada Akta Parlimen United Kingdom dengan tajuk panjang

Akta Australia Selatan 1842
Parlimen United Kingdom
Tajuk panjang
  • Suatu Akta untuk mengadakan peruntukan bagi Kerajaan Australia Selatan yang lebih baik
Petikan
Digubal oleh
Parlimen United Kingdom
Tarikh digubal30 Julai 1842
Suatu Akta untuk mengadakan peruntukan bagi Kerajaan Australia Selatan yang lebih baik
dengan sebutan 5 & 6 Vict c. 61.

Diluluskan pada 30 Julai 1842, ia memansuhkan Akta Australia Selatan 1834, serta pindaan yang dibuat kepada Akta itu, dan dimulakan bentuk Kerajaan yang berbeza ke atas Wilayah Australia Selatan.

Akta itu telah diperkenalkan sebagai hasil cadangan oleh Siasatan Parlimen British ke atas kegagalan pentadbiran penjajah yang telah membawa wilayah Australia Selatan kepada hampir muflis pada tahun 1840.

Akta tersebut memperuntukkan Gabenor dan sekurang-kurangnya tujuh pegawai lain yang dilantik untuk membentuk Majlis Perundangan untuk tadbir urus Australia Selatan. Akta itu juga membuat peruntukan untuk komisen bagi memulakan penubuhan sebuah kerajaan demokratik, daerah pilihan raya, keperluan untuk hak-hak mengundi, dan tempoh jawatan.

Akta itu juga memperuntukkan pembayaran balik tahunan hutang kepada orang-orang yang telah melabur dalam Sekuriti Hasil Kolonial Australia Selatan pada kadar tiga paun sepuluh shiling bagi setiap satu ratus paun prinsipal yang dilaburkan. Di samping itu peruntukan telah dibuat untuk faedah yang perlu dibayar pada prinsipal yang terhutang. Akta tersebut juga memperuntukkan dana daripada bayaran ini daripada wang am kerajaan British sebagai pinjaman perlu dibayar balik kepada kerajaan Australia Selatan, jika pembayaran tidak dapat dipenuhi.

Akta tersebut juga meluluskan kerajaan Australia Selatan pinjaman yang lebih awal 155,000 paun daripada wang am kerajaan British.

Rujukan sunting