Asakusa ( 浅草? ) adalah sebuah daerah di Taitō, Tokyo ,Jepun.Asakusa terkenal dengan Senso-ji , sebuah kuil Buddha khusus untuk Bodhisattva Kannon . Terdapat beberapa kuil lain di Asakusa, serta pelbagai festival yang menarik.

The Kaminarimon, with its giant chōchin, the outer gate of Sensō-ji Temple
Asakusa Kinryuzan - No. 99 from One Hundred Famous View of Edo - Utagawa Hiroshige (Ando)
Two geishas relaxing after having entertained; the insets showing the curfew bell at Asakusa. Ukiyo-e woodblock print by Yōshū Chikanobu, 1888

Sejarah sunting

Pada abad kedua puluh, Asakusa adalah daerah hiburan utama di Tokyo. Rokku atau "Daerah Keenam" terkenal sebagai daerah teater, memaparkan pawagam terkenal seperti Denkikan . Era keemasan Asakusa jelas digambarkan dalam novel Yasunari Kawabata bertajuk 'Geng Scarlet Asakusa' (1930; diterjemah ke Bahasa Inggeris, 2005). Kawasan rosak teruk akibat serangan bom AS semasa Perang Dunia II, khususnya Mac 1945 . Kawasan ini telah dibina semula selepas perang, tetapi kini diatasi oleh Shinjuku dan lain-lain bandar dalam peranannya sebagai daerah keseronokan.

Geografi sunting

Asakusa terletak di pinggir utara-timur pusat bandar Tokyo, di hujung timur Subway line Ginza , kira-kira satu kilometer timur utama stesen kereta api Ueno / subway pertukaran. Ia adalah pusat kawasan bagi Shitamachi , yang bermaksud "bandar yang rendah," merujuk kepada ketinggian yang rendah, di tebing Sungai Sumida . Suasana di Asakusa lebih tradisional daripada beberapa kawasan lain di Tokyo .

Tumpuan pelancongan sunting

Dengan begitu banyak pertubuhan agama, kerap diadakan Matsuri ( perayaan agama Shinto) di Asakusa, sebagai kuil, hampir setiap musim. Yang paling popular adalah Sanja Matsuri pada bulan Mei, apabila jalan ditutup dari subuh sehingga lewat petang.


Asakusa mempunyai bangunan dari tahun 1950-an dan 1960-an berbanding kawasan lain di Tokyo. Terdapat ryokan tradisional (rumah tetamu), rumah, dan bangunan pangsapuri kecil-kecilan di seluruh daerah.

Di Asakusa terrletaknya Kappabashi-dori , yang dikunjungi oleh penduduk Tokyo untuk bekalan penting.

Kuil Senso-ji adalah taman hiburan kecil yang dipanggil Hanayashiki yang didakwa menjadi taman hiburan yang tertua di Jepun. Ramai pelancong Jepun tua datang berkunjung ke sini.

Pelayaran menyusuri Sungai Sumida dari dermaga hanya lima minit berjalan kaki dari kuil.

Sebagai Asakusa Tokyo, masih mempunyai 45 Geisha yang aktif bekerja. Geisha bukanlah pelacur , tetapi peranannya seperti pelayan, teman berbual atau teman sosial.

Di sini banyak hotel untuk pelancong bajet.

Galeri sunting

Templat:Cleanup gallery

Koordinat: 35°42′53″N 139°47′48″E / 35.71472°N 139.79673°E / 35.71472; 139.79673

Rujukan sunting