Athyma nefte, atau Colour Sergeant, adalah kupu-kupu yang termasuk dalam kelompok keluarga Nymphalidae dan sub-keluarga Limenitidinae.[2]

Athyma nefte
Female Athyma nefte asita(?), underside
Maredumilli Reserve Forest, Rajahmundry, Andhra Pradesh
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
A. nefte
Nama binomial
Athyma nefte
(Cramer, 1780) / (Moore, 1858)[1]
Subspecies

Several, including:

  • Athyma nefte asita Moore, 1858
  • Athyma nefte nefte (Cramer, 1780)
  • Athyma nefte subrata Moore, 1858
  • Athyma nefte inara (Doubleday, 1850
Underside of male, Jairampur (Arunachal Pradesh).
Amat gelap, kemungkinannya intergrade dengan A. nefte asita

Jantan: bahagian bawah gelap dengan tanda putih salji sedikit sebanyak tepi dengan kilauan sisik biru. Sayap hadapan: jalur discoidal dari putih berdebu sehingga gelap karat besi, dengan pengecualian bahagian preapical yang sentiasa putih cerah; lebar, lurus dan hampir keseluruhannya tompok diskal putih terpisah dari sisi terminal dan terdiri daripada tiga tompok oblique quadrate keluar dengan ruang 1 a, 1 dan 2, dan tiga tompok bujur condong kedalam di antara ruang 4, 5 dan 6, tompok kecil antara ruang 3; diluar ini terdapat merah bata-kuning, macular, garis subterminal jelas terpisah dalaman dan garis lebih pucat luar subterminal terpisah hanya oleh urat hitam, sebelumnya berakhir hampir kemuncak pada tompok putih sempit, saiz serdahana terletak condong.

Male from Jairampur (Arunachal Pradesh)

Rujukan sunting

  1. ^ Khew Sin Khoon. A field guide to the Butterflies of Singapore.
  2. ^ K. C. Hamer, J. K. Hill, S. Benedick, N. Mustaffa, V. K. Chey & M. Maryati (2006). "Diversity and ecology of carrion- and fruit-feeding butterflies in Bornean rain forest". Journal of Tropical Ecology. 22 (1): 25–33. doi:10.1017/S0266467405002750.CS1 maint: multiple names: authors list (link)