BBC News Online ialah laman web BBC News, pembahagian BBC yang bertanggungjawab untuk mengumpulkan berita dan penerbitan.

BBC News Online
Maklumat umum
URLBBC News
JenisBerita
Tersedia dalam32 bahasa[1]
Ditubuhkan4 November 1997 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikBBC
Kandungan dan sokongan
TemaBerita Edit the value on Wikidata
KomersialTiada (iklan termasuk apabila diakses di luar UK)
PendaftaranDiperlukan untuk sesetengah perkhidmatan
Dilancarkan pada4 November 1997; 26 tahun yang lalu (1997-11-04)
Status terkiniAktif
Diselenggarakan olehBBC News Edit the value on Wikidata
Perangkaan
Kedudukan AlexaSeluruh dunia
Lokasi
Ibu pejabatUnited Kingdom Edit the value on Wikidata
Negara asalUnited Kingdom Edit the value on Wikidata
Pautan luar berkaitan
Pautan lainYoutube: UC16niRr50-MSBwiO3YDb3RA Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Laman web ini mengandungi liputan berita antarabangsa, serta berita British, hiburan, sains dan politik. Ramai laporan disertakan dengan audio dan video dari perkhidmatan berita televisyen dan radio BBC, manakala buletin TV dan radio terkini juga boleh dilihat atau didengar di laman web ini bersama-sama dengan program hal ehwal semasa.

BBC News Online berkait rapat dengan laman web jabatan kembarnya, iaitu BBC Sport. Kedua-dua tapak mengikuti susun atur dan pilihan kandungan yang sama dan wartawan masing-masing bekerja bersama-sama. Maklumat lokasi yang disediakan oleh pengguna juga dikongsi dengan laman web Cuaca BBC untuk menyediakan kandungan tempatan.

Dari tahun 1998 hingga 2001 laman web itu dinamakan laman web berita terbaik di Anugerah BAFTA Interactive Entertainment apabila kategori anugerah ditarik balik. Ia telah memenangi kedua-dua penghargaan Hakim dan penghargaan Suara Rakyat untuk laman berita terbaik di Anugerah Webby tahunan.[2]

Kritikan sunting

Laman berita ini asalnya dibiayai menggunakan lesen televisyen, dan sepatutnya tidak menyiarkan iklan. Bahagian Edisi Dunia telah menerima subsidi daripada Pejabat Luar dan Komanwel UK menerusi geran bantuan kepada BBC World Service. Cadangan untuk memasukkan pengiklanan pada versi antarabangsa laman web ini telah dibincangkan oleh BBC Trust pada Februari 2007 tetapi ditentang wartawan BBC yang bimbang ia akan melemahkan kepercayaan orang ramai terhadap kesaksamaan BBC. Pada Oktober 2007, disahkan bahawa laman web itu akan mula menyiarkan pengiklanan.  Iklan terdiri daripada kotak animasi yang besar telah menyebabkan rungutan pengunjung kerana ia menjadikan kandungan web sukar dibaca.

Ketelusan forum Have Your Say juga turut dipertikaikan oleh organisasi seperti News Sniffer: moderator didakwa kadangkala muncul untuk mengetengahkan agenda mereka sendiri.

Have Your Say menerima banyak kritikan pada tahun 2009 kerana memaparkan soalan berbunyi "Adakah golongan homoseksual harus terima hukuman mati?"BBC kemudian memadamkannya dan membuat permohonan maaf setelah ahli lembaga BBC Pride menentang hal tersebut. Eric Joyce, Ahli Parlimen Buruh menyifatkan ia sebagai "lebih daripada menyinggung" dan "tidak boleh diterima sama sekali".

Rujukan sunting

  1. ^ "News in your language". BBC. Dicapai pada 3 February 2015.
  2. ^ Webbys: BBC News website wins People's Voice news award BBC News. 1 May 2012

Pautan luar sunting