Badan pemilih, badan perwakilan pemilih atau kumpulan pengundi adalah sebuah kumpulan pemilih yang memilih seorang calon untuk jawatan tertentu. Kebiasaannya, kumpulan ini mewakili sesebuah pertubuhan, parti politik atau entiti yang berbeza, dengan setiap daripada mereka diwakili oleh bilangan pemilih tertentu atau dengan undi yang ditimbang dengan cara tertentu.

Putera pemilih Jermanik, badan pemilih dalam Empayar Suci Rom.

Asal-usul sunting

Undang-undang Jermanik awal menyatakan bahawa raja Jerman hanya memimpin dengan sokongan para pembesarnya. Oleh itu, Pelayo perlu dipilih oleh pembesar Visigothnya sebelum menjadi raja Asturias dan begitu juga Pepin si Pendek oleh pembesar Frank sebelum menjadi raja Carolus. Walaupun kebanyakan negara Jermanik lain telah membangunkan sistem perwarisan yang ketat pada penghujung alaf pertama, Empayar Suci Rom pula bukan begitu. Raja Rom akan menjadi Maharaja Suci Rom atau sekurang-kurangnya Maharaja terpilih oleh pertabalan kepausan, dipilih oleh badan putera pemilih dari lewat Zaman Pertengahan Akhir hinggalah tahun 1806 (pilihan raya terakhir berlaku pada 1792).

Di dalam Gereja, kedua-dua paderi dan orang biasa memilih biskop atau pemimpin prebister. Walau bagaimanapun, untuk beberapa sebab seperti mengurangkan pengaruh negara atau orang biasa dalam urusan gerejawi, kuasa pemilihan menjadi terbatas kepada golongan paderi dan dalam kes Gereja di Barat, secara eksklusif kepada kumpulan kanon gereja katedral. Dalam kes paus, sistem orang dan paderi akhirnya digantikan oleh kumpulan paderi penting Rom, yang kemudiannya dikenali sebagai Kolej Kardinal. Sejak tahun 1059, badan ini telah menjadi kuasa eksklusif terhadap pemilihan paus.