Bahasa Mamanwa ialah salah satu bahasa di bawah keluarga bahasa-bahasa Filipina Tengah yang dituturkan oleh orang Mamanwa. Ia dituturkan di wilayah Agusan del Norte dan Surigao del Norte di kawasan Tasik Mainit di Mindanao, Filipina. Ia mempunyai kira-kira 5,000 penutur pada tahun 1990.

Bahasa Mamanwa
Asli kepadaFilipina
Kawasanwilayah Agusan del Norte dan Surigao, Mindanao
Penutur bahasa
(5,200 setakat 1990 census)
Latin
Kod bahasa
ISO 639-3mmn
Glottologmama1275

Bahasa Mamanwa ialah bahasa konservatif dari segi tatabahasa, mengekalkan perbezaan deiktik tiga hala dalam kata sandangnya yang masih wujud dalam beberapa bahasa-bahasa Batan.[1][2]

Sebelum ketibaan penutur bahasa Mamanwa di Pulau Samar tengah, terdapat kumpulan orang Negrito yang lebih awal di pulau tersebut.[3] Menurut Lobel (2013), orang Ayta Samar mungkin telah bertukar bahasa kepada bahasa Waray atau bahasa Samarenyo Utara, atau mungkin juga bahasa Mamanwa.

Di samping itu, Francisco Combes, seorang biarawan Sepanyol, telah memerhatikan kehadiran orang Negrito di Semenanjung Zamboanga "di jalur Misamis" pada tahun 1645, namun tiada data linguistik telah dikumpulkan.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Ross, Malcolm (2005). "The Batanic Languages in Relation to the Early History of the Malayo-Polynesian Subgroup of Austronesian" (PDF). Journal of Austronesian Studies. 1 (2): 1–24. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-03-04.
  2. ^ Miller & Miller 1976.
  3. ^ a b Lobel 2013.

Rujukan umum sunting

 

Templat:Ph-negrito-langTemplat:Philippine languagesTemplat:Austronesian languagesTemplat:Languages of the Philippines