Banjir Laut Utara 1953

Banjir Laut Utara 1953 (Dutch, Watersnoodramp, harafiah "malapetaka kecemasan air") merupakan banjir utama yang disebabkan oleh ribut kuat, yang melanda pada malam Sabtu, 31 Januari 1953 dan pagi Ahad, 1 Februari 1953. Banjir melanda Belanda, Belgium, England dan Scotland.

Banjir Laut Utara 1953
Oude-Tonge, Goeree-Overflakkee, Belanda selepas banjir
Tarikh31 Januari 1953 – 1 Februari 1953
Tempoh31 Januari - 1 Februari 1953
TempatBelanda, Belgium, United Kingdom
LokasiZeeland, Laut Utara, Essex, Kent Sunting ini di Wikidata
Kematian2,551 terbunuh (1,836 di Belanda, 307 di England, 28 di Belgium, 19 di Scotland, 361 di laut)
Harta benda rosak
9% ladang Belanda dibanjiri, 30,000 haiwan lemas, 47,300 bangunan rosak di mana 10,000 binasaUS$ 636 mln

Gabungan air pasang musim bunga dan angin ribut Eropah di Laut Utara menyebabkan ribut air pasang di Laut Utara; gabungan angin, air pasang, dan tekanan rendah menyebabkan paras air yang lebih daripada 5.6 meter (18.4 ka) di atas paras laut purata di sesetengah lokasi. Banjir dan gelombang mengatasi pertahanan laut dan menyebabkan banjir besar. Belanda, sebuah negara dengan 20% daripada wilayahnya di bawah purata paras laut dan 50% berada kurang daripada 1 meter (3.3 ka) di atas paras laut dan bergantung sepenuhnya kepada pertahanan laut, telah terjejas paling teruk, merakamkan 1,836 kematian dan kerosakan harta benda yang meluas. Kebanyakan kecederaan berlaku di wilayah selatan Zeeland . Di England, 307 orang terbunuh di daerah-daerah Lincolnshire, Norfolk, Suffolk dan Essex. 19 terbunuh di Scotland manakala 28 pula terbunuh di Flanders Barat, Belgium.

230 kematian pula berlaku pada kenderaan air sepanjang persisiran pantai Eropah Utara dan juga di laut dalam di Laut Utara. Feri MV Princess Victoria telah hilang di laut di Selat Utara di timur Belfast dengan 133 kematian, dan banyak bot pukat tunda nelayan tenggelam.

Menyedari bahawa peristiwa yang jarang-jarang seperti itu boleh berulang, terutama pihak Belanda, dan United Kingdom menjalankan kajian yang besar pada pengukuhan pertahanan pantai. Belanda membangunkan Delta Works, sistem empangan dan halangan lonjakan ribut meluas. UK membina halangan lonjakan ribut di Sungai Thames di bawah London dan di sungai Hull di mana ia bertembung dengan muara Humber.

Belanda sunting

Pada malam 31 ​​Januari dan 1 Februari 1953, banyak benteng di wilayah Zeeland, Belanda Selatan dan Brabant Utara tidak mampu menahan gabungan air pasang musim bunga dan ribut barat laut. Di kedua-dua pulau dan tanah besar, sebahagian besar kawasan dibanjir sepenuhnya. Ramai orang masih memperingati kematian pada 1 Februari.

Amaran sunting

Ketika banjir, tiada stesen radio tempatan membuat siaran pada waktu malam, dan banyak stesen cuaca yang lebih kecil beroperasi hanya pada siang hari. Oleh yang demikian, amaran-amaran oleh KNMI (Royal Institut Meteorologi Belanda) tidak sampai pada kawasan diancam banjir. Orang tidak dapat bersedia untuk menghadapi banjir yang akan berlaku. Disebabkan bencana itu terjadi pada malam Sabtu, banyak pejabat di kawasan bencana itu kekurangan kaki-tangan.

Disebabkan rangkaian telefon dan telegraf terganggu akibat kerosakan banjir, dalam masa beberapa jam pengendali radio amatur masuk ke dalam kawasan yang terjejas dengan peralatan mereka untuk membentuk satu rangkaian radio kecemasan sukarela. Pengendali radio amatur yang terurus ini bekerja tanpa mengenal penat lelah, menyediakan komunikasi radio selama sepuluh hari dan malam, dan merupakan satu-satunya orang yang mengekalkan hubungan dengan dunia luar.

Kerosakan yang berlaku sunting

 
Kawasan yang dilanda banjir di Belanda

Banjir menengelami sebahagian besar Belanda Selatan, Zeeland dan Brabant Utara di bawah air. Di Belanda Utara hanya satu polder telah ditenggelami air. Banjir yang terbesar berlaku di pulau-pulau Schouwen-Duiveland, Tholen, Sint Philipsland, Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard, Voorne-Putten dan Alblasserwaard. Sebahagian daripada pulau Zuid-Beveland, Noord-Beveland, Ijselmonde, Pernis, Rozenburg, Walcheren dan Land van Altena turut dibanjiri, dan juga bahagian-bahagian kawasan sekitar Willemstad, Nieuw-Vossemeer dan bahagian Zeeuws-Vlaanderen.

Kematian paling besar direkodkan di pulau Schouwen-Duiveland dan Goeree-Overflakkee.

Selepas itu, kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Delta untuk mengkaji sebab-sebab dan kesan banjir. Mereka menganggarkan banjir membunuh 1,835 orang dan memaksa pemindahan kecemasan lebih 70,000 orang. Banjir meliputi 9% daripada tanah ladang Belanda, dan air laut membanjiri 1,365 km² tanah. Dianggarkan 30,000 haiwan lemas dan 47,300 bangunan rosak, di mana 10,000 telah dimusnahkan. Jumlah kerosakan dianggarkan 1 bilion Guilder Belanda.

 
Een dubbeltje op zijn kant" ("Sepuluh sen pada sisinya," bererti "nyaris"), ukiran oleh Roel Bendijk dari de Twee Gebroeders di Groenedijk

Peringatan sunting

Pada tahun 2013 perhimpunan gereja diadakan di kathederal Chelmsford bagi memperingati ulang tahun ke-60 Banjir Besar, dihadiri oleh Puteri Anne. Acara peringatan turut diadakan di Lincolnshire, Norfolk, Suffolk dan Essex.[1]

Buku, filem dan muzik sunting

  • Gubahan Requiem Aeternam 1953 oleh Douwe Eisenga ditulis sebagai memperingati banjir.
  • Yayasan penyiaran awam Belanda membuat banyak dokumentari mengenai Banjir Laut Utara. Dua telah diadaptasi sebagai versi Inggeris: The Greatest Storm dan 1953, the Year of the Beast.
  • BBC Timewatch telah menghasilkan dokumentari mengenai Banjir Laut Utara 1953, berjudul "The Greatest Storm" (Ribut Terbesar).
  • Episod siri ITV Savage Planet menonjolkan banjir ini.
  • Pada Januari 2008, pasukan bertempat di Brighton, British Sea Power membebaskan album ketiga mereka, berjudul Do You Like Rock Music?, di mana turut memuatkan lagu "Canvey Island", merujuk kepada banjir ioni.
  • Banjir Laut Utara 1953 disebut secara terperinci dalam filem drama Banjir]] (2007).
  • Pada tahun 2009 filem drama-aksi Belanda berjudul De Storm (Ribut) dibebaskan.
  • Buku The Little Ark oleh Jan de Hartog, diterbitkan pada tahun 1953, menggambarkan banjir dan diadaptasi sebagai filem dengan nama yang sama pada tahun 1972.
  • The short story, The Netherlands Lives with Water,[2] by Jim Shepard, contains a passage describing the event.[3]
  • The 2012 non-fiction book The Sugar Girls, by Duncan Barrett and Nuala Calvi, describes the effects of the flood in East London, and on workers at Tate & Lyle's East End factories.
  • John Wyndham's apocalyptic science fiction novel "The Kraken Wakes" - which was published in 1953, the year of the flood - includes a section in which the whole of the Netherlands are flooded due to aliens melting the polar icecaps.
  • Mentioned in the movie Bride Flight Bride Flight as one of the reasons some were immigrating to New Zealand.[4]
  • Mentioned in Susan Vreeland's Girl In Hyacinth Blue, Ch. 5 ¨Morningshine¨


Rujukan sunting

  1. ^ "Commemoration". BBC. Dicapai pada 3 February 2013.
  2. ^ "BASS 2010: Jim Shepard, "The Netherlands Lives With Water" | A Just Recompense". Sloopie72.wordpress.com. 18 April 2011. Dicapai pada 19 March 2014.
  3. ^ "Google Drive Viewer". Docs.google.com. Dicapai pada 19 March 2014.
  4. ^ Bride Flight

Pautan luar sunting

Pautan Video sunting