Born To Die

Album studio 2012 oleh Lana Del Rey

Born to Die album studio kedua dan debut label utama oleh penyanyi-penulis lagu Amerika Lana Del Rey. Ia dikeluarkan pada 27 Januari 2012, melalui Interscope Records dan Polydor Records. Album ini telah dikeluarkan semula pada 9 November 2012, sebagai versi yang diperluas, dengan sari kata The Paradise Edition.

Sebelum keluaran album, Del Rey telah menarik perhatian dengan single 2011nya "Video Games" dan "Born to Die", yang membezakan muzik elektronik/tarian kontemporari dengan bunyi sinematik mereka yang diiringi oleh alat rentetan dramatik. Album pop dan trip hop yang kebanyakannya barok, Born to Die menampilkan komposisi sinematik yang sama. Liriknya adalah tentang cinta, seks, dan dadah, serta memaparkan rujukan yang menonjol kepada 1950-an dan 1960-an Americana. Album ini merupakan album terlaris kelima di dunia pada tahun 2012, dan telah terjual lebih 7 juta salinan menjelang 2014. Pada tahun 2021, ia menjadi album kedua oleh seorang wanita yang menghabiskan lebih daripada 400 minggu di US Billboard 200, di mana ia mencapai kemuncaknya pada nombor dua, dan menduduki carta teratas di Australia dan pelbagai negara Eropah termasuk Perancis, Jerman dan UK.

Born to Die
Album studio oleh
Lana Del Rey
Dilancarkan pada27 Januari 2012
Dirakamkan pada2010 - 2011
TempatAmerika Syarikat Edit the value on Wikidata
Genre
Panjang49:28
BahasaInggeris
Syarikat
Penerbit
Kronologi Lana Del Rey
Lana Del Rey
(2012)
Born to Die
(2012)
Paradise
(2012)
Single daripada Born to Die
  1. "Video Games"
    Dikeluarkan: 7 Oktober 2011
  2. "Born To Die (lagu)"
    Dikeluarkan: 30 Disember 2011
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Born To Die disokong oleh empat lagi single: "Blue Jeans", "Summertime Sadness", "National Anthem", dan "Dark Paradise". "Summertime Sadness" memuncak pada nombor enam di Billboard Hot 100, menjadi single carta tertinggi Del Rey di AS pada masa itu. Album itu mempolarisasi pengkritik kontemporari; pujian adalah terhadap bunyi tersendiri album, dan kritikan menyasarkan pengulangan dan kecenderungan melodramatiknya. Imej Del Rey semasa promosi Born to Die adalah kontroversi; media tabloid menuduhnya sebagai persona yang tidak sahih yang merupakan hasil pemasaran paksa untuk mendapatkan penonton dalam persada muzik indie. Walaupun pada mulanya menerima sambutan ambivalen, album ini telah disenaraikan secara retrospektif dalam senarai terbaik oleh beberapa penerbitan termasuk The Guardian dan NME, dan membantu Del Rey memperoleh status kultus dalam kalangan peminat muzik.

Latar belakang dan perkembangan sunting

Pada tahun 2007, Elizabeth "Lizzy" Grant menandatangani kontrak rakaman dengan label rekod bebas 5 Point Records, dan mula merancang album studio sulungnya. Tetapi selepas mengupah perkhidmatan pengurusan baharu, berminat untuk menggunakan nama pentas Lana Del Ray, dan kekurangan motivasi yang dirasakan semasa pengeluaran, dia mendapati dirinya berkonflik dengan label rakaman dan penerbitnya David Kahne. Produk akhir, Lana Del Ray, dikeluarkan secara digital pada Januari 2010, dan nama pentasnya telah dieja semula Lana Del Rey sejurus selepas pelancarannya. Grant berjaya dibeli daripada kontrak rakamannya atas permintaan pengurusnya; akibatnya, Lana Del Ray telah ditarik keluar daripada edaran sebelum versi fizikal dihasilkan.

Selepas menetapkan nama pentas semasanya, Del Rey menandatangani kontrak rakaman dengan Stranger Records pada Jun 2011, dan mengeluarkan lagu "Video Games". Pada mulanya, dia telah mengeluarkan lagu itu kerana ia adalah "kegemarannya" dan tidak berniat untuk mengeluarkannya sebagai single, walaupun video itu menjadi tular di YouTube selepas tayangan perdananya. Semasa penampilan di siri televisyen Perancis Taratata pada November 2011, Del Rey mengumumkan bahawa album studio keduanya akan berjudul Born to Die.

Dalam temu bual dengan British GQ, Del Rey mendedahkan dia telah dihantar ke sekolah berasrama penuh pada usia 14 tahun untuk sedar daripada alkohol dan berkata kebanyakan Born to Die ditulis tentang pengalamannya dengan alkohol semasa tinggal di New York:


"Saya adalah seorang peminum besar pada masa itu. Saya akan minum setiap hari. Saya akan minum seorang diri. Saya fikir keseluruhan konsep itu sangat hebat. Banyak perkara yang saya tulis di Born to Die adalah mengenai tahun-tahun hutan belantara ini. Banyak masa apabila saya menulis tentang orang yang saya sayangi, saya rasa seperti menulis tentang New York. Dan apabila saya menulis tentang perkara yang saya telah hilang, saya rasa saya menulis tentang alkohol kerana itu adalah cinta pertama dalam hidup saya. Sudah tentu, ada orang, tetapi ia benar-benar alkohol."

Gambar yang digunakan pada kulit untuk Born to Die diambil di Carpenders Park, Watford oleh Nicole Nodland,[8][9] manakala Del Rey dan David Bowden menyelia arah keseluruhan untuk pembungkusannya. Bagi pihak Complex, Dale Eisinger meletakkan muka depan kelapan dalam senarai majalah "50 Kulit Album Pop Terbaik Lima Tahun Lalu", memuji penggunaan muka taip Steelfish dan bercakap dengan baik tentang perasaan "menyeramkan" yang ditimbulkannya, yang dia dikreditkan kepada "bayang-bayang atau apa sahaja bentuk di latar belakang [dan] seberapa betul Lana boleh mempengaruhi personanya yang terpisah dan masih sempurna dengan pandangan yang ringkas". Senarai lagu album itu diumumkan pada 9 Januari 2012, manakala rekod itu dikeluarkan pada 31 Januari di Amerika Syarikat; ia menjadi debut label utama Del Rey selepas dia mendapat pengaturan pengedaran dengan Interscope Records.

Komposisi sunting

Gaya muzik Born to Die telah digambarkan sebagai pop alternatif, "pop orkestra yang geram, berlebihan," pop barok, pop indie, sadcore dan trip hop. Mengenai gaya vokalnya pada album itu, Del Rey berkata: "orang ramai tidak memandang serius saya, jadi saya merendahkan suara saya, percaya ia akan membantu saya menonjol. Sekarang saya menyanyi agak rendah... baik, untuk perempuan pula".

Single pertama penyanyi itu, "Video Games" dan "Born to Die" digambarkan dengan pelbagai cara sebagai "baladry quasi-cabaret", "jiwa runut bunyi yang woozy dan kadang-kadang soporific", dan "pop". Del Rey menyifatkan "Video Games" sebagai "Hollywood sedih". Tim Lee dari musicOMH menyatakan lagu-lagu itu sangat serupa, mengulas bahawa "ejennya (yang didakwa) jelas telah terjumpa formula yang mereka boleh (kononnya) mencetak wang dan (kononnya) terus menyerahkan LP rahsia Lana, (didakwa) debut sebenar kepada catatan sejarah. Anda tidak mendengarnya daripada kami, bukan?". Del Rey digambarkan sebagai "gangsta Nancy Sinatra", walaupun dia menyebut Britney Spears, Elvis Presley dan Antony and the Johnsons sebagai pengaruh muziknya. Apabila ditanya tentang gaya muziknya, Del Rey berkata:

"Saya ingin menjadi sebahagian daripada komuniti indie. Tetapi saya tidak.Saya sedang mencari komuniti, saya tidak tahu mana-mana orang yang menjadi pemuzik. Saya tidak pernah bertemu indie popular indie itu, siapa pun indie.Siapakah Indie? Pertama sekali, saya tidak dapat memahami apa itu muzik indie? Kerana jika anda pernah mendengarnya, ia adalah sejenis muzik pop, bukan? Kerana ia, seperti, popular? Atau adakah ia hanya tiada di radio? Ia tidak seperti seperti saya berada dalam komuniti indie dan kemudian saya meletupkan. Ia seperti, saya tinggal di jalanan dan saya tidak - seperti, sebenarnya, anda tahu apa yang saya katakan?"

Lirik "Off to the Races" telah dipanggil "pertunjukan aneh tentang pergantungan bersama yang tidak sesuai", dengan paduan suara yang mengimbas kembali "persona penyendiri yang turun dan keluar mabuk" Sheryl Crow dalam single 1994nya "Leaving Las Vegas". Pryia Elan dari NME menyatakan bahawa lagu itu "hampir berada di bawah berat persona ini. Tiada satu pun pantulan 'Video Games' yang diukur, dipandu piano. Sebaliknya gemuruh psikoseksual lirik dan dwi suara yang digunakannya mengimbangi secara perbandingan rona muzik ringkas dipamerkan."

Vokal Del Rey pada "Off to the Races", "National Anthem" dan "Diet Mountain Dew" digambarkan sebagai "cerewet" dan "hampir merapu". Vokalnya pada "Million Dollar Man" disamakan dengan "Fiona Apple yang sangat berubat". Berbanding dengan runut bunyi untuk filem James Bond, Born to Die mengandungi rentak trip hop dan bunyi sinematik yang mengingatkan tahun 1950-an. Secara tema, Born to Die merujuk kepada seks dan dadah, dengan Del Rey memainkan watak seperti Lolita. Bill Lamb, seorang pengulas di About.com, menulis bahawa "National Anthem" nampaknya "tersesat dalam gabungan wang, seks dan ketamakan korporat, tetapi susunan yang meriah lagi anggun yang mengukuhkan pandangan lagu itu sebagai seorang yang bijak. kritikan terhadap masyarakat yang sama berantakan seperti kata-kata ini"."National Anthem", kata Lamb, sesuai dengan struktur lirik Born to Die di mana temanya ialah "kritikan yang pahit, walaupun narkotik, terhadap semua kekayaan dan kecerdasan emosi Lana Del Rey dituduh memeluk". NME memerhatikan bahawa Del Rey menyanyi seperti "peragawai yang sempurna" pada "National Anthem", mengkritik trek kerana botak meninjau semula korus yang dipacu rentak "Born to Die".

Promosi sunting

Untuk mempromosikan Born to Die, Del Rey memulakan Jelajah Born to Die dari 4 November 2011 hingga 25 September 2012. Terutamanya terdiri daripada konsert di Eropah, lawatan itu juga melawat Amerika Utara dan Australia.

"Video Games" telah dipaparkan buat kali pertama di The CW's Ringer pada 28 September 2011, semasa adegan penting, mendorong Del Rey ke arus perdana. Del Rey juga mempromosikan album dengan persembahan dalam beberapa penampilan langsung, termasuk untuk MTV Push, dan di Bowery Ballroom, di mana, menurut Eliot Glazer dari New York, "hips indie polarizing membawakannya 'gangsta Nancy Sinatra' swag". Matthew Perpetua dari Rolling Stone mengulas bahawa, di sebalik kegelisahan dan keresahan Del Rey semasa membuat persembahan secara langsung, dia "menyanyi dengan penuh keyakinan, walaupun peralihannya daripada husky, seksualiti yang datang ke sini kepada yang kurang ajar, kebencian gadis boleh menjadi agak menggelegar". Del Rey turut mempersembahkan "Video Games" dalam program televisyen Belanda De Wereld Draait Door, dalam rancangan televisyen muzik British Later... with Jools Holland, dan dalam rancangan di Chateau Marmont di Los Angeles, California.

Dia memberikan beberapa wawancara kepada akhbar dan majalah dalam talian seperti The Quietus, The Observer, dan Pitchfork, sambil mencipta video muziknya sendiri untuk beberapa lagu seperti "Blue Jeans" dan "Off to the Races". Pada 14 Januari 2012, Del Rey muncul di Saturday Night Live untuk mempersembahkan "Blue Jeans" dan "Video Games". Persembahannya tidak lama kemudian mendapat perhatian, dan dikritik oleh penulis utama NBC, Brian Williams, yang menggelarnya sebagai "yang paling teruk dalam sejarah SNL". Hos Andy Samberg dan Daniel Radcliffe membelanya, dengan yang terakhir menyatakan bahawa kritikan terhadapnya adalah kurang tentang persembahan dan banyak lagi tentang "masa lalunya dan keluarganya". Ringer memainkan satu lagi lagu Del Rey, "Blue Jeans", pada 14 Februari 2012, semasa adegan terakhir episod 13.

Single sunting

"Video Games" telah dikeluarkan sebagai single sulung Del Rey pada 10 Oktober 2011. Lagu ini menerima kebanyakan ulasan positif daripada pengkritik, yang memuji vokal Del Rey dan menganggapnya sebagai salah satu lagu terbaik tahun 2011. "Video Games" mencapai kejayaan di seluruh dunia, mencapai nombor satu di Jerman dan kedudukan sepuluh teratas di Austria, Belgium, Republik Czech, Perancis, Belanda, Ireland, Poland, Scotland, Switzerland dan United Kingdom. Video muzik iringan, diarahkan dan disunting oleh Del Rey, mengandungi klip video pemain papan selaju, kartun, tangkapan dari perhubungan lama, dan rakaman paparazi Paz de la Huerta terjatuh semasa mabuk. Video muzik membantu meningkatkan populariti dalam talian Del Rey. Single kedua dan lagu tajuk, "Born to Die", dikeluarkan sebagai muat turun digital pada 30 Disember 2011. Video muzik untuknya bocor pada 14 Disember, dan berdasarkan konsep ciptaan Del Rey, diarahkan oleh Yoann Lemoine. Rolling Stone memberikan ulasan yang baik kepada video tersebut.

Del Rey mengumumkan "Blue Jeans" sebagai single ketiga daripada album itu. Ia dikeluarkan secara rasmi pada 6 April 2012. Video muzik iringan arahan Lemoine ditayangkan di seluruh web pada 19 Mac 2012. "Summertime Sadness" telah dikeluarkan sebagai single keempat pada 22 Jun. Video muzik rasmi dikeluarkan pada 20 Julai "National Anthem" diumumkan sebagai single kelima dan dikeluarkan pada 6 Julai. Video muziknya dikeluarkan pada 27 Jun. "Dark Paradise" dikeluarkan sebagai single terakhir pada 1 Mac 2013, hanya di Jerman, Switzerland, Austria dan Poland.

"Radio" berada di nombor 67 di Perancis. "Without You" memulakan kerjaya di nombor 121 di UK. "Off to the Races" dikeluarkan sebagai single promosi di Belanda pada 6 Januari 2012. Sebuah video muzik, arahan Del Rey, telah dikeluarkan pada 22 Disember 2011. "Carmen" dikeluarkan sebagai single promosi di Jerman, Austria, dan Switzerland pada 26 Januari 2012. Pada 27 Februari 2012, Del Rey mendedahkan di Facebook bahawa video untuk "Carmen" telah dirakam dan akan selesai disunting pada hari itu. Ia dikeluarkan pada 21 April 2012.

Penerimaan kritikal sunting

Sambutan kontemporari sunting

Di Metacritic, yang memberikan penarafan min wajaran daripada 100 kepada ulasan daripada pengkritik arus perdana, album itu menerima skor purata 62 berdasarkan 37 ulasan, menunjukkan "ulasan secara umumnya menguntungkan".

Jaime Gill dari BBC Music mengulas bahawa album itu "tidak sempurna", mengkritik pengeluaran lagu-lagu seperti "Dark Paradise", tetapi membuat kesimpulan bahawa Born to Die ialah album debut paling tersendiri sejak cakera eponim Glasvegas dikeluarkan pada tahun 2008. Majalah Slant penulis Sal Cinquemani mengulas bahawa beberapa lagu telah ditukar pengeluaran mereka untuk album itu, menjadikan lagu seperti "National Anthem" dan "This Is What Makes Us Girls" kurang "mesra radio". Cinquemani menulis, "ironinya, satu-satunya kelemahan album ialah kekuatan pengeluarannya yang rapi, yang boleh menjadi agak menggembirakan sepanjang 12 lagu." Alexis Petridis dari The Guardian berkata bahawa Born to Die ialah "muzik pop yang diubahsuai dengan indah, yang lebih daripada mencukupi", dengan kebanyakan melodi "dibina dengan hebat", tetapi Del Rey "tidak mempunyai peralatan lirik untuk membangunkan persona sepanjang album." Greg Kot dari Chicago Tribune memberikan ulasan negatif, mengkritik pengeluaran berulang.

Rob Sheffield dari Rolling Stone mengisytiharkan bahawa lirik, dengan "pop-trash perversity" mereka, adalah kekuatan album itu, tetapi Del Rey mempunyai suara yang "tercubit dan prima" dan "belum bersedia untuk membuat album belum". Dia membuat kesimpulan, "Memandangkan imejnya yang bergaya, ia adalah satu kejutan betapa membosankan, suram dan kebuluran pop Born to Die." Pengkritik AllMusic John Bush menulis: "Terdapat jurang yang memisahkan 'Video Games' daripada bahan lain dan persembahan pada album, yang menyasarkan sasaran yang betul-betul sama—geram, seksi, sia-sia—tetapi tanpa lirik yang sama, kuasa emosi atau produksi yang bersimpati... permulaan yang menarik, tetapi Del Rey perlu memukul buku jika dia mahu kekal berjaya seperti yang dijanjikan kerjayanya awal-awal lagi". Channing Freeman dari Sputnikmusic tidak menyukai album itu, berkata, "Perkara yang paling teruk tentang Born to Die ialah lagu-lagu hebatnya pun mengandungi masalah". The Observer's Kitty Empire berkata bahawa, tidak seperti penyanyi pop Lady Gaga dan Katy Perry dan "pencurahan hedonik" mereka, "pesta Lana Del Rey didorong oleh kesedihan yang tahu, dan dinyanyikan dalam suara laconic, hipnosis itu, yang akhirnya menyelamatkan ini secara menyeluruh, mimpi ngeri feminis rekod untuk romantik di kalangan kita".

A.V. Evan Rytlewski dari Kelab menyorot album itu, menulis, "Cetek dan berlebihan, dengan gema berkala Kesha's Valley Girl menyendiri, album itu hidup hingga ke prasangka yang paling keras terhadap muzik pop". Randall Roberts dari Los Angeles Times juga menyatakan bahawa vokal Del Rey mempunyai "begitu banyak potensi tetapi [belum] diperhalusi", dan berkata bahawa walaupun mempunyai lagu yang menonjol seperti "Summertime Sadness" dan "Dark Paradise", mendengar album itu "telah menjadi memenatkan dan meletihkan, seperti jika anda telah mengambil setengah dozen Ambiens apabila anda meletakkan rekod itu—dan kini anda menjadi sangat mengantuk". Lindsay Zoladz dari Pitchfork mengulas: "Sudut pandang album itu—jika anda boleh menyebutnya begitu—terasa janggal dan ketinggalan zaman... [ia] tidak pernah membenarkan ketegangan atau kerumitan dalam campuran, dan pandangannya terhadap seksualiti wanita akhirnya terasa secara menyeluruh jinak. Untuk semua kerenahnya tentang cinta dan pengabdian, ia adalah album yang setara dengan orgasme palsu—kumpulan lagu obor tanpa api". Alex Denney dari NME memberikan ulasan positif, berkata: "Walaupun ia bukan rekod pop yang sempurna 'Video Games' mungkin membawa kami untuk mengharapkannya, Born To Die masih menandakan ketibaan kepekaan yang baru—dan menyegarkan sedar diri. dalam pop."

Pujian retrospektif sunting

Born to Die telah menerima ulasan retrospektif selama bertahun-tahun, dengan ramai pengkritik dan wartawan memberikannya peluang kedua dan menerbitkan buah fikiran tentang perspektif industri tentang Del Rey. Meaghan Garvey, menulis untuk Pitchfork, berkata bahawa "memang sukar untuk mengulangi wacana Born to Die sekarang [...] perbualan yang sangat membosankan," memuji album itu sebagai "sangat kaya." Pada tahun 2021, Pitchfork memasukkannya dalam senarai "Rescored" mereka, dengan Anna Gaca mendakwa bahawa "Born to Die ternyata menjadi petanda perkara yang akan datang, seperti balada pop agnostik genre dengan rentak hip-hop, dan lengkungan, kemurungan. lesu yang lebih arus perdana daripada sebelumnya." Craig Jenkins dari Vulture bersetuju, menyatakan bahawa "sebaliknya, ia adalah perbualan yang bodoh." Dia menambah bahawa Born to Die "datang entah dari mana dengan [...] estetik yang terbentuk sepenuhnya yang mungkin terlalu awal," dengan alasan bahawa "ia terasa berpindah masa dan biasa sekali gus, seperti menemui [... ] pita kaset dari bahagian tahun 90-an tempat trip hop menyerang pop." Dan Solomon, menulis untuk CultureMap, meminta rakan pengkritik muzik untuk "menyimpan [kontroversi] pada masa lalu," dengan alasan bahawa ia adalah "mudah untuk menolak Born to Die." Dia menyifatkan album itu sebagai "mudah untuk didengari," dan "kedengaran hebat," sambil memuji "Off to the Races" sebagai "persembahan yang meyakinkan diri daripada penyanyi yang mengawal suaranya, gabungan lakonan dan nyanyian. " Dia juga memanggil "Dark Paradise" dan "Summertime Sadness" yang menonjol. Dalam pendapat yang sama, Alex Pappademas dari Grantland mempersoalkan sama ada "ada [ada] cara untuk memisahkan kebencian Internet terhadap Lana Del Rey daripada albumnya yang sangat bagus."

Chris Lacy dari Albumism menyatakan bahawa "jelas [Del Rey] adalah dalang di sebalik Born to Die," menggambarkan album itu sebagai "potret realistik ketagihan, obsesi seksual, kelainan dan ketakutan." Dia juga memuji video muzik album itu, memanggilnya "filem pendek epik yang merangsang pemikiran" dan bahawa mereka "akan membuat Michael Jackson bangga." Walau bagaimanapun, dia menyatakan bahawa album itu "hilang stim di tengah-tengah jalan," memanggil lagu penutup "This Is What Makes Us Girls" sebagai "menyimpan rahmat." Jesse Cataldo dari Slant menamakan album kedua terbaik Born to Die Del Rey, menyifatkan ia sebagai "usaha tayangan perdana yang disusun dengan mengejutkan." Miranda Mikkola dari Gay Times menggelar Born to Die "salah satu album debut label utama terbesar abad ini," menyatakan bahawa "ia masih merupakan album cantik yang kami suka untuk melawat semula dari semasa ke semasa," sambil menandakan "Off to the Races ", "National Anthem" dan "Dark Paradise" sebagai yang menonjol. Pada nota yang sama, Angelina Fay dari No Majesty bersetuju bahawa album itu "masih hebat untuk ditemui semula" dan memujinya sebagai "abadi dalam setiap erti kata." Rhian Daly, menulis untuk NME, berhujah bahawa Del Rey "terlalu istimewa untuk hidup dalam bayang-bayang artis lain [...] dia hanya perlu mencari jalannya ke titik itu." Rob Harvilla dari The Ringer mempunyai ulasan retrospektif yang agak bercampur-campur, menulis bahawa Born to Die adalah "potty but sometimes excellent" dan menilainya sebagai "album terburuknya." Bagaimanapun, dia menggelar "Video Games" sebagai "lagu yang sangat membimbangkan", menyifatkan "Radio" sebagai "cantik" dan memuji Del Rey sebagai "artis sempurna zaman kita." Papan iklan menyertakan lagu tajuk dalam senarai Lagu-lagu mereka yang Menentukan Dekad dan menyebutnya "salah satu momen muzik yang paling menonjol dalam album."