Burung Gembala Lebah


Burung Gembala Lebah (bahasa Inggeris: Malaysian Honeyguide) ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama saintifiknya ialah Indicator archipelagicus.[2] Ia merupakan salah satu daripada spesies yang digambarkan oleh William Farquhar yang terdapat di Tanah Melayu. [3]

Burung Gembala Lebah
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
I. archipelagicus
Nama binomial
Indicator archipelagicus
Temminck, 1832

Taburan sunting

Burung Gembala Lebah terdapat sepanjang hutan daun lebar rendah di barat Thailand, Semenanjung Malaysia, Borneo dan kepulauan Sumatera.

Ciri-ciri sunting

Burung Gembala Lebah adalah burung bersaiz serdahana sehingga sepanjang 18cm, perang-hijau dengan celoreng kehijauan, iris bewarna merah, paruh kelabu tebal dan kelabu putih di bawah. Burung jantan memiliki tompok kuning pada bahagian bahu, yang tiada pada burung betina. Anak burung menyerupai burung betina dengan celoreng pada bahagian bawah.

Panggilan burung Gembala Lebah adalah seperti bunyi kucing "mengiau", diikuti bunyi mengeletek. Makanannya kebanyakannya adalah serangga, terutama lebah liar dan penyengat.

Pembiakan sunting

Sebagai burung, Burung Gembala Lebah membiak dengan cara bertelur. Ia bersarang dalam lubang pada pokok.

Pengekalan sunting

Burung Gembala Lebah merupakan haiwan yang dilindungi di Malaysia dan memerlukan lesen pemburuan untuk memburunya.

Akibat kehilangan habitat yang berterusan, populasi tempatan dan jarang, burung Gembala Lebah dinilai sebagai Hampir Terancam pada Daftar Merah IUCN bagi Spesies Terancam.

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2012). "Indicator archipelagicus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2013.2. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ ENAKMEN-ENAKMEN YANG BERKAITAN DENGAN PEMULIHARAAN DI SABAH, 1) Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997[pautan mati kekal]
  3. ^ Natural History Drawings: The Complete William Farquhar Collection : Malay ...
  • "Indicator archipelagicus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2004. 2004. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help) Database entry includes a brief justification of why this species is near threatened

Pautan luar sunting


Senarai burung  
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z