Burung Kunyit

Laman nyahkekaburan

Burung Kunyit atau iora adalah satu keluarga burung passerine kecil, Aegithinidae yang mengandungi empat spesies. Ia boleh ditemui di selatan dan tenggara Asia. Keluarga ini hanya ada satu genus tunggal, Aegithina. Dahulunya ia dikumpulkan bersama-sama dengan burung Daun dan fairy-bluebird dalam keluarga Irenidae.

Burung Kunyit
Kunyit Pacat (Aegithina tiphia)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Passeriformes
Keluarga: Aegithinidae
G. R. Gray, 1869
Genus: Aegithina
Vieillot, 1816
Spesies

Lihat teks

Taxonomy and systematics sunting

Kunyit Bukit merupakan spesies burung kunyit pertama yang diperincikan pada tahun 1758 oleh Carl Linnaeus, akan tetapi ada banyak kekeliruan akan burung Linnaeus apabila beliau merujuknya sebagai Motacilla Tiphia. Para ahli taksonomi terawal menganggapnya sebagai seekor warbler, sambar, finch atau babbler. Apabila G. R. Gray membangunkan keluarga Aegithinidae pada tahun 1869, beliau memasukkan sejumlah genera babbler bersama-sama dengan burung kunyit (iora). Edward Blyth, pada tahun 1850-an merupakan orang pertama yang mengaitkan iora dengan burung daun dan fairy-bluebird, dan memasukkan kesemuanya bersama-sama dengan burung Merbah.[1]

Spesies Aegithinidae sunting

Imej Nama biasa Nama saintifik Taburan
  Kunyit Pacat Aegithina tiphia India dan Asia Tenggara
  Kunyit Marshall Aegithina nigrolutea India dan Sri Lanka.
  Kunyit Bakau Aegithina viridissima Semenanjung Tanah Melayu-Thai, Sumatera dan Borneo
Kunyit Bukit Aegithina lafresnayei Kemboja, China, Laos, Malaysia, Myanmar, Thailand, dan Vietnam.

Rujukan sunting

  1. ^ Wells, D (2018). del Hoyo, Josep; Elliott, Andrew; Sargatal, Jordi; Christie, David A; de Juana, Eduardo (penyunting). "Ioras (Aegithinidae)". Handbook of the Birds of the World Alive. Barcelona: Lynx Edicions. Dicapai pada 4 August 2018.

Pautan luar sunting