Butang suka, pilihan suka, atau butang cadangan adalah ciri dalam perisian komunikasi seperti perkhidmatan rangkaian sosial, forum Internet, laman web berita dan blog di mana pengguna dapat menyatakan bahawa mereka suka, menikmati atau menyokong kandungan tertentu.[1]

Butang "Suka" digunakan untuk Facebook.

Perkhidmatan internet yang mempunyai butang seperti biasanya menunjukkan jumlah pengguna yang menyukai setiap kandungan, dan mungkin menunjukkan senarai lengkap atau sebahagiannya. Ini adalah alternatif kuantitatif untuk kaedah lain untuk menyatakan reaksi terhadap kandungan, seperti menulis teks balasan (coment). Beberapa laman web juga menyertakan butang tidak suka, sehingga pengguna dapat memilih baik, menentang atau berkecuali. Laman sesawang lain merangkumi sistem pengundian kandungan sesawang yang lebih kompleks, misalnya lima bintang atau butang reaksi untuk menunjukkan emosi yang lebih luas terhadap kandungan.

Rujukan sunting

  1. ^ Dedić, N. and Stanier, C. (2017) “Towards Differentiating Business Intelligence, Big Data, Data Analytics and Knowledge Discovery“. Lecture Notes in Business Information Processing (LNBIP). Springer International Publishing. Volume 285.