Buyeo Pung (扶餘 豊, 623 - 668) ialah seorang putera Baekje, salah satu daripada Tiga Kerajaan Korea . Baginda ialah putera kepada raja terakhir, Uija dari Baekje . Ketika Baekje jatuh ke perikatan Silla–Tang pada tahun 660, baginda ialah tebusan yang menggadaikan pakatan Baekje dengan Jepun.[1] Baginda tidak lama kemudian diisytiharkan sebagai raja.

Buyeo Pung
Hangul부여풍
Hanja扶餘豊
Perumian SemakanBuyeo Pung
McCune–ReischauerPuyŏ P'ung

Baginda kembali dengan tentera Jepun dan jeneral Yamato Abe no Hirafu untuk menghidupkan kembali negara itu. Jeneral Boksin dari pasukan kebangkitan Baekje memberinya gelaran Raja Pungjang (풍장 왕, 豊 璋 王). Baginda bergabung dengan pejuang Baekje yang dipimpin oleh Jeneral Boksin. Namun pada tahun 663, pejuang Baekje dan Jepun kalah dalam Pertempuran Baekgang kepada tentera Tang dan Silla, dan Baekje runtuh sepenuhnya. Putera itu melarikan diri ke Goguryeo yang berdekatan. Ketika Goguryeo pula runtuh, baginda ditangkap oleh tentera Tang dan dikirim ke selatan China dalam pengasingan. Kehidupannya kemudian tidak diketahui.

Salah seorang saudaranya, Zenkō (善 光 atau 禅 広), menetap di Jepun dan diberi nama keluarga Kudara no Konikishi (百 濟 王; raja Baekje) oleh maharaja Jepun.

Budaya popular sunting

  • Dilakonkan oleh Jang Tae-sung dalam siri TV KBS1 2012-2013 Dream of the Emperor .

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Samguk Sagi (dalam bahasa Korean). Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-27. 王子扶餘豊 嘗質於倭國者 立之爲王CS1 maint: unrecognized language (link)
Raja Pungjang
Cabang kadet bagi Wangsa Go
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Uija
Raja Baekje
660–663
Diilhak oleh Tang dan Silla
Gelar sebagai penuntut
Kehilangan gelaran — TIDAK MEMERINTAH —
Raja Baekje
663–677
Alasan untuk kegagalan Pewarisan:
Pertempuran Baekgang
Diikuti oleh:
Buyeo Yung