Uija dari Baekje (599? –660, r. 641–660) ialah penguasa Baekje yang ke-31 dan terakhir, salah satu daripada Tiga Kerajaan Korea. Pemerintahannya berakhir ketika Baekje ditaklukkan oleh sekutu saingan kerajaan Silla Korea dan dinasti Tang China.

Uija dari Baekje
Hangul의자왕
Hanja義慈王
Perumian SemakanUija-wang
McCune–ReischauerŬija-wang

Latar belakang sunting

Ketika ini, kerajaan Korea utara Goguryeo, di bawah kawalan Yeon Gaesomun, mengambil sikap agresif terhadap Silla dan Tang. Silla bertindak balas dengan akhirnya bersekutu dengan Tang China, lalu mengancam Baekje di tengah-tengahnya.

Menurut Samguk Sagi, Uija ialah putera sulung Raja Mu. Menurut legenda dalam Samguk Yusa, Mu ialah seorang petani Baekje yang mengahwini Puteri Seonhwa dari Silla (menjadikannya ibunda Uija), tetapi ia tidak dianggap sebagai sejarah ortodoks. Uija dijadikan putera mahkota pada bulan Januari 632 dan menjadi raja setelah kemangkatan ayahandanya pada tahun 641.

Pemerintahan sunting

Walaupun pada awalnya bersahabat dengan Tang China, Uija segera bersekutu dengan Goguryeo untuk menyerang Silla. Pada tahun 642, baginda memimpin sebuah kempen melawan Silla dan menakluk sekitar 40 buah istana.[1] Baginda juga mengirim 10,000 orang untuk mengambil Kubu Daeya Silla dan membunuh anak perempuan dan menantu Kim Chunchu. Pada tahun berikutnya, bersama Goguryeo, Baekje menyerang Silla sekali lagi dan cuba menghalang laluan diplomatiknya ke Tang China. Ketika pasukan Silla-Tang menyerang Goguryeo pada tahun 645, baginda menyerang Silla dan menawan tujuh buah istana. Baekje dan Goguryeo juga melanggar sempadan utara Silla pada tahun 655.

Tidak lama setelah menjadi raja, Uija melakukan pembaharuan politik untuk mengendalikan kuasa bangsawan. Namun, pemerintahannya terganggu oleh perebutan kuasa dalaman di kalangan para bangsawan dan korupsi dan keruntuhan di dalam istana.

Ketika istana mula kucar-kacir, pakatan Silla-Tang, yang berulang kali kecewa dengan tindakan Yeon Gaesomun dari Goguryeo, mengubah strategi dan memutuskan untuk menyerang sekutu Goguryeo iaitu Baekje terlebih dahulu.

Kejatuhan Baekje sunting

Pada tahun 660, angkatan laut Baekje dikalahkan oleh angkatan laut Tang, dan tentera Silla yang dipimpin oleh Kim Yu-sin mengalahkan tentera Baekje yang dipimpin oleh Gye Baek. Sabi, ibu kota Baekje, (di Buyeo, Chungcheongnam-do sekarang) dikelilingi oleh pasukan sekutu Silla-Tang. Uija dan putera mahkota melarikan diri ke Ungjin (di Gongju sekarang), tetapi menyerah diri ketika Sabi ditawan.

Baginda dibawa ke Tang bersama dengan anakanda-anakandanya Buyeo Hyo dan Buyeo Yung, 88 orang gaji, dan 12,807 orang petani Baekje. Seorang lagi puteranya, Buyeo Pung, kemudian berusaha mengembalikan kerajaan ayahandanya itu.

Pada tahun 2000, jenazahnya diambil dari China dan dikebumikan di makam baru di Neungsan-ri, Buyeo-gun, Chungcheongnam-do, Korea Selatan, dekat dengan ibu kota terakhir Baekje, Sabi.

Uija ialah nama peribadi bbaginda; baginda tidak mendapat namaanumertan.

Keluarga sunting

  • Ayahanda: Mu dari Baekje
  • Ibunda: Puan Besar Sataek (沙 宅 王后, ? –642) - anak perempuan Menteri Sataek Jeokdeok (沙 宅 積德), kemudian menjadi Maharani Balu Munjeong (文 貞 太后, 문정태후) semasa pemerintahan anaknya.
    • Saudara tiri: Buyeo Gyogi (扶餘 翹 岐, ? -?) - dibuang ke Jepun pada tahun 642 bersama dengan 40 orang bangsawan dan ibunda dan adindanya.
    • Permaisuri: Eun'go (穆王 后, 恩 古) - suri Uija hanya disebutkan dalam Nihon Shoki Jepun yang mendakwa bahawa bagindalah sebab besar kejatuhan Baekje.
      • Buyeo Yung (扶餘 隆, 615–682) - putera pertama, putera mahkota yang dilantik pada tahun 644. Baginda menukar nama keluarga menjadi Seo dan dikenali sebagai nenek moyang suku Buyeo Seo (부여 서씨 / 扶餘 徐氏). Baginda diasingkan ke China bersama ayahanda dan saudara-saudaranya dan mangkat di Luoyang, China. Dipanggil Fuyu Ryū di Jepun.
      • Buyeo Tae (扶餘 泰, ? -?) - anakanda kedua, diasingkan ke China bersama ayahandanya.
      • Buyeo Hyo (扶餘 孝, ? -?) - diasingkan ke China dengan ayahandanya.
      • Buyeo Yeon (扶餘 演, ? -?) - diasingkan ke China dengan ayahandanya.
      • Buyeo Seon'gwang (Zenkō) (扶 餘善光, 621–687) - dihantar sebagai tebusan ke Jepun pada tahun 643 bersama kakanda lelakinya Pung tetapi tinggal di Jepun dan dipanggil " Zenkō " dan menjadi nenek moyang suku Kudara no Konikishi.
      • Buyeo Pung (扶餘 豊, 623-668) - dihantar sebagai tebusan ke Jepun pada tahun 643 bersama adinda lelakinya yang dipanggil Fuyu Hōshō tetapi kembali untuk memulihkan Baekje. Diisytiharkan sebagai raja oleh Gwisil Boksin dengan nama Raja Pungjang (豊 璋 王) tetapi segera ditawan dan diasingkan ke China Selatan.
        • Buyeo Sa (扶餘 絲, ? -?) - anakanda lelaki Buyeo Pung yang melarikan diri ke Jepun tetapi dibunuh oleh ejen Silla tetapi merupakan nenek moyang beberapa suku Jepun. Beliau digelar Teika-Ō (禎 嘉 王) di Jepun.
      • Buyeo Yong (扶餘 勇, ? -?) - mengetuai tentera revolusi Baekje bersama saudaranya Pung tetapi dikalahkan dan diasingkan.
      • Buyeo Chung'seung (扶 餘忠勝, ? -?) - mengambil bahagian dalam gerakan kebangkitan, nasib tidak diketahui.
      • Buyeo Chungji (扶 餘忠志, ? -?) - mengambil bahagian dalam gerakan kebangkitan, nasib tidak diketahui.

Budaya popular sunting

  • Dilakonkan oleh Moon Hoe-won pada siri TV SBS 2006-2007 Yeon Gaesomun.
  • Dilakonkan oleh Choi Won-hong, Noh Young-hak dan Cho Jae-hyun dalam siri TV KBS1 Gyebaek 2011.
  • Dilakonkan oleh Lee Jin-woo dalam siri TV KBS1 2012-13 Dream of the Emperor.
  • Dilakonkan dalam siri TV KBS Chronicles of Korea 2017.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Whiting, Marvin C. Imperial Chinese Military History: 8000 BC-1912 AD (dalam bahasa Inggeris). iUniverse. m/s. 257. ISBN 9780595221349. Dicapai pada 2 November 2016.

Pautan luaran sunting

Uija dari Baekje
Cabang kadet bagi Wangsa Go
Tarikh keputeraan: s. 599 Tarikh kemangkatan: 660
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Mu
Raja Baekje
641–660
Diikuti oleh:
Buyeo Pung