Ceefax adalah yang pertama di dunia teleteks maklumat perkhidmatan dan pelopor untuk semasa BBC Butang Merah perkhidmatan. Ceefax telah dimulai oleh BBC pada tahun 1974, dan berakhir di 23:32:19 BST pada 23 september 2012, sejajar dengan digital peralihan disiapkan di Ireland Utara. Perkhidmatan kemudian berhenti setelah 38 tahun penyiaran.[1][2][3]

Ceefax
Fail:BBC Ceefax logo.svg
Pages from Ceefax title card
Negara asalUnited Kingdom
BahasaEnglish
Syarikat penerbitan
BBC
Penyiaran
Saluran asal
Siaran asal23 September 1974 (1974-09-23) – 23 Oktober 2012 (2012-10-23)
Kronologi
Rancangan berkaitan
Oracle (1974–1992)
Teletext Ltd. (1993–2010)
Pautan luar
Laman sesawang
Tapak sesawang penerbitan BBC

Sejarah sunting

Awal elektro-sistem mekanikal sunting

Pada tahun 1960-an, jurutera Geoff Larkby dan Barry Pyatt, di reka Bentuk Jabatan (Televisyen Group) BBC, bekerja pada sebuah eksperimen analog teks sistem penghantaran. Tujuannya adalah untuk mengirimkan cetak halaman teks dalam waktu "close-down" tempoh normal transmisi televisi. Pak Hugh Carleton Greene, kemudian Ketua Pengarah BBC, berminat membuat pertanian dan pasar saham harga yang ada sebagai salinan keras melalui aktif TV pemancar. Bidang kuasa yang diterima oleh BBC reka Bentuk Jabatan "bersamaan satu halaman Kali akhbar yang akan dihantar semasa menutup-down".

Sistem mereka bekerja satu kali, Alexander Muirhead direka, berputar drum, faksimili pemancar, dan Larkby & Pyatt sendiri, unik, dan reka bentuk yang keras-salinan pencetak. Pencetak ini digunakan sensitif tekanan "sampai-roll" kertas lulus atas drum dengan dibangkitkan heliks kawat baja. Drum adalah menyelaraskan dengan transmisi drum dengan cara yang "Memulai dari Halaman", dan "Permulaan Baris" maklumat wujud dalam Muirhead sistem. Percetakan sudah dilaksanakan dengan keras steel pisau didorong oleh, pada mulanya, pembesar suara-jenis bergerak gegelung, kemudian oleh dicetak-litar gegelung, dan akhirnya oleh khas keramik piezo elemen dihasilkan oleh Berus-Clevite. Gabungan berputar helix dan berayun bergerak blade, dengan hingga-menggulung kertas bergerak linear di antara mereka, yang aktif satu reproduksi akan dilukis di atas kertas.

Ini awal elektro-mekanikal sistem digelar BEEBFAX – "Beeb" adalah kontemporer popular nama untuk BBC, dan "faks" dari faksimili mesin. Ujian awal yang dijalankan oleh menghantar imbasan Kartu Natal lebih dalaman telefon sistem dari London ke Bristol di tahun 1969.

Sistem itu kurang dari popular di reka Bentuk Jabatan makmal, kerana dentuman itu Muirhead faksimili, dan merengek pencetak, jadi projek telah ditangguhkan. Tetuan Larkby & Pyatt pergi untuk mengajukan beberapa penambahbaikan menggunakan teknologi digital, tetapi elektro-mekanikal sistem akhirnya disingkirkan pada tahun 1970.

Sepenuhnya elektronik versi sunting

 
Ujian awal data yang diterima pada tahun 1972 - a pangram dan nombor

Ide kemudian diambil lagi, kali ini dalam digital dan pada skrin bentuk, di bawah nama baru CEEFAX, dan sistem baru telah diumumkan di bulan oktober tahun 1972, dan ujian berikut transmisi dalam 1972-74, Ceefax sistem pergi langsung pada 23 September tahun 1974 dengan tiga puluh halaman maklumat. Dibuat di inggris pada awal tahun 1970 oleh Philips Membawa Designer untuk VDUs, John Adams reka bentuk yang telah diberikan kepada BBC jadi mereka boleh mulakan transmisi. BBC telah bekerja pada cara menyediakan televisual sarikata untuk pekak, ia adalah yang pertama teleteks sistem di dunia. James Redmond, BBC Pengarah Kejuruteraan pada masa itu, adalah tertentu penggemar. Penyiar lain segera mengambil ide, termasuk Bebas Penyiaran Berkuasa (IBA), yang telah dibangunkan tidak serasi ORACLE teleteks sistem, di sekitar waktu yang sama. Sebelum Internet dan World Wide Web menjadi populer, Ceefax halaman sering lokasi pertama untuk melaporkan berita terbaru atau headline.

Selepas teknikal rundingan, dua penyiar menetap di tahun 1974 pada satu standard, yang berbeza dari kedua-dua Ceefax dan PERAMAL, yang akhirnya maju ke Dunia Sistem Teleteks (1976), dan yang kekal di gunakan untuk analog siaran sehingga 2012. Paparan format 24 baris dengan 40 ruangan watak-watak juga pakai untuk Prestel sistem.

Teknologi menjadi standard Eropah teleteks sistem dan digantikan lain standard, termasuk Antiope sistem dahulunya digunakan di Perancis.

Pada tahun 1983, Ceefax mulai siaran program komputer, yang dikenali sebagai telesoftware, untuk BBC Mikro (komputer rumah yang ada di United Kingdom). Itu telesoftware siaran berhenti pada tahun 1989. Idea yang sama yang telah perancis C Plus Langsung satelit saluran yang digunakan berbeza, kelajuan yang lebih tinggi teknologi untuk siaran PC lunak.

Teknologi asas Ceefax kekal serasi dengan 1976 bersatu pelancaran; sistem perincian di tahun-tahun kemudian telah dibuat seperti itu sebelum penerima masih dapat melakukan asas pecahkan muka surat, tetapi hanya akan mengabaikan meningkatkan maklumat bukannya menunjukkan data yang rosak. Sebagai contoh, awal penerima tidak dapat memproses FasText berwarna-butang hiperpautan data, tetapi dapat mengabaikan itu.

Hari moden sunting

Fail:Ceefax.png
BBC Ceefax halaman dari 5 bulan oktober tahun 2008
 
Akhir saat siaran langsung, sebelum akhir mematikan

Sehingga 2012, BBC Ceefax perkhidmatan masih memberi maklumat pada topik yang meliputi Berita, Sport, Cuaca, Senarai TV dan Perniagaan. Halaman telah disimpan up to date sehingga UK digital peralihan telah siap pada hari selasa 23 september 2012.

Pada tahun 2002, BBC berhenti penyiaran Ceefax pada satelit digital Langit Digital perkhidmatan, tetapi kemudian dibawa kembali perkhidmatan terhad termasuk TV jadual untuk Satu BBC dan BBC Dua; dan judul.

BBC telah mencuba untuk semula lama Ceefax halaman nombor di mana mungkin di Freeview dan digital satelit BBC Butang Merah Ceefax-perkhidmatan gantian.[4]

Ia telah mengumumkan bahwa Ceefax tidak akan diganti apabila analog isyarat dimatikan pada bulan oktober tahun 2012. Itu BBC Butang Merah perkhidmatan dilihat sebagai alternatif untuk Ceefax dan sejak tahun 2007 nombor kawasan dengan Ceefax disokong analog isyarat telah menurun sebagai digital peralihan berkembang di seluruh united kingdom.[5] Sebagai akhir tahun 2011, tiga suku UK TV kawasan telah siap atau sedang dalam proses sedang beralih.[6]

Ceefax terakhir yang tinggal teks tersedia melalui analog TV transmisi di UK, CROATIA dan Channel 4's Teleteks perkhidmatan ditutup pada bulan desember 2009. Channel 5's "Lima Teks" sampingan perkhidmatan ditutup pada tahun 2011. Terhad analog teleteks perkhidmatan melalui CROATIA dan Channel 4 masih tersedia melalui daratan sehingga digital peralihan telah selesai pada 23 september 2012.

Pada 23:32:19 BST pada 23 september 2012, Ceefax telah dimatikan selepas 38 tahun menyediakan berita, cuaca dan sukan informasi ketika Olimpik juara Dame Mary Peters dimatikan terakhir analog sinyal TV di Ireland Utara. Satu siri grafik pada Ceefax halaman depan menandakan 38 tahun di BBC.[7] BBC Berita' web juga mempunyai kenangan Ceefax.[8]

Dalam lidah-di-pipi artikel pada tahun 2017 umum pilihan raya, Penjaga memberikan politik satiris Tuhan Buckethead "Dasar Terbaik" anugerah untuk yang kedua adalah manifesto berjanji untuk membawa kembali Ceefax.[9]

BBC Butang Merah perkhidmatan sunting

Itu analog saklar-off di UK menyaksikan penutupan Ceefax pada bulan oktober tahun 2012. Penggantian, BBC Tombol Merah, yang ada di paling perkhidmatan digital termasuk Freeview, Perawan Media, Langit dan Freesat. BBC Butang Merah diakses oleh menekan butang merah atau teks butang di mana-mana BBC channel. Serta dapat paparan teks biasa, BBC Butang Merah menawarkan lebih kaya grafik daripada Ceefax dan beberapa video interaktif sungai. Halaman boleh mengemudi ke oleh bergulir dengan remote atau memasuki betul nombor halaman; kebanyakan halaman nombor sebelum ini digunakan pada Ceefax adalah sama di BBC Butang Merah, seperti sukan berada di halaman nomor 301 dengan bola sepak di 302 dan keputusan bola sepak di 316. Baru BBC Butang Merah Perkhidmatan digunakan sebanyak Ceefax[perlu rujukan] dan ini sangat popular di kalangan penggemar sepak bola.[perlu rujukan]

Teknologi sunting

Itu Ceefax/ORACLE standard adalah derivatif pada tahun 1980-an seperti Dunia Sistem Teleteks, yang telah diterima ke dalam antarabangsa standard MAJLIS 653 (sekarang ITU-R BT.653) 1986 sebagai MAJLIS Teleteks Sistem B. Seperti yang lain teleteks sistem, teks dan mudah grafik dihantar dalam band dengan gambar isyarat, dan diterjemahkan oleh pengawal litar.

Halaman dan kandungan sunting

Halaman telah diambil dengan menggunakan tiga angka. Dari tahun 1996 lancarkan semula dan seterusnya, bahagian utama telah dianjurkan sebagai berikut:

  • 100 - Berita
  • 200s - Berita Perniagaan
  • 300s - Sport
  • 400-an - Cuaca dan Perjalanan
  • 500s - Hiburan (termasuk 555 - Negara Loteri keputusan dan 570 - Newsround)
  • 600-an - TV dan Radio Senarai
  • 888 - Sarikata

Halaman dari Ceefax sunting

Halaman dari Ceefax adalah pilihan kandungan dari Ceefax perkhidmatan dan biasanya hanya yang ditunjukkan dalam tiada apa-apa pengaturcaraan lain. Ia terdiri dipilih Ceefax halaman (biasanya berita) dihantar seperti biasa gambar TV. Hasilnya, walaupun Halaman dari Ceefax bisa dilihat di mana-mana penerima, sifat interaktif perkhidmatan telah hilang. Audio iringan biasanya terdiri dari saham musik atau kadang-kadang tidak berterusan nada.

Pertama menunjukkan pada tahun 1980 dalam 30 minit slot, pada tahun 1983 ia adalah pengisi biasa pada siang hari (mana itu asalnya billed di udara seperti Ceefax dalam Visi atau, dalam hal ini sebelum Sarapan Masa slot pada tahun 1980-an, seperti Ceefax PAGI). Dari tahun 1980-an dan seterusnya, ia semakin terpinggirkan oleh BBC bergerak ke arah dekat-perkhidmatan yang berterusan. Bagaimanapun, ketika BBC dilancarkan Pembelajaran Zon pada tahun 1995, ia telah ditunjukkan dalam semalaman downtime walaupun baru-baru saja BBC Berita dipenuhi banyak lewat malam/awal pagi jurang dalam jadual.

Terakhir Halaman dari Ceefax slot telah ditunjukkan di awal pagi isnin 22 september 2012 dan ditampilkan khas kesinambungan pengumuman dan dibuat khusus akhir caption menampilkan pelbagai Ceefax grafik dari selama bertahun-tahun.[10] musik dipilih untuk minit terakhir adalah "BART" oleh Ruby, yang telah sering digunakan untuk "Halaman dari Ceefax" dan lain-lain kesinambungan. Sejak itu, semalaman downtime telah dipenuhi dengan rolling gelung preview yang akan datang BBC Dua program (dan untuk tempoh yang singkat pada bulan September tahun 2016, BBC Parlimen sorotan [11]).

Set terhad rolling halaman ditunjukkan di Halaman dari Ceefax (disebut sebagai "berita") telah diakses pada bila-bila masa melalui Ceefax halaman 152 (BBC Dua hanya) di mana-mana tradisional Teleteks televisyen.

Dalam cara yang sama, Channel 4 menunjukkan muka surat dari Oracle sehingga 1989 dan 4-Tel Pada Pandangan sehingga tahun 1997[perlu rujukan] dan pada akhir tahun 1980-an dan awal 1990-an beberapa CROATIA syarikat siaran sebuah program yang disebut Jobfinder yang terdiri dari halaman teleteks menunjukkan pekerjaan kekosongan dan maklumat yang berkaitan. CROATIA Nightscreen juga digunakan teleteks halaman dalam beberapa tahun pertama di udara.

Teefax sunting

Teefax adalah yang dirombak versi Ceefax untuk Raspberry Pi komputer diperkenalkan pada bulan ogos 2016 oleh Peter Kwan. Untuk melihat Teefax, peminat sambungkan Raspberry Pi berjalan sesuai perisian untuk isyarat input Teleteks-mampu TV.[12] Kwan berkata: "ini seperti moden-hari yang bersamaan mengembalikan enjin wap. Itu benar-benar tidak berguna, tetapi ia membuat kita diduduki." Perkhidmatan telah 12 halaman up-to-date berita dan Kwan berharap untuk membuat online arkib lama teleteks halaman dari Britain, Jerman dan Perancis.[13][14][15]

Rujukan sunting

  1. ^ Pete Clifton Points of View 9 November 2008
  2. ^ Test Cards and Ceefax BBC Archive
  3. ^ "BBC News – Ceefax: A love letter". Bbc.co.uk. 18 April 2012. Dicapai pada 2012-05-25.
  4. ^ How we assign our page numbers BBC Blogs
  5. ^ Chris Tryhorn (13 November 2007). "Whitehaven analogue TV switch-off nears". The Guardian. Dicapai pada 2012-05-25.
  6. ^ 30 May 2012 – Meridian (31 March 2011). "Home". Digital UK. Dicapai pada 2012-05-25.
  7. ^ John Hand (23 October 2012). "Ceefax service to end after 38 years on BBC } Media } bbc.co.uk". BBC. Dicapai pada 2012-10-23.
  8. ^ Priya Shah (23 October 2012). "Ceefax: your memories". BBC.
  9. ^ Heritage, Stuart (8 June 2017). "The 2017 election awards: from best eating of a Pringle to biggest dolt".
  10. ^ JX866 Mashups (28 November 2012). "The final Pages From Ceefax in full, 22/10/12, BBC Two".
  11. ^ "BBC Parliament on BBC Two - BBC Parliament". BBC. Dicapai pada 2017-01-27.
  12. ^ "Teletext Projects". teastop.co.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-06-13. Dicapai pada 2018-05-31.
  13. ^ "Teefax: a nostalgic return to the days of teletext". 10 August 2016.
  14. ^ "Tech enthusiasts bring TV teletext back from the dead". 10 August 2016.
  15. ^ A few pages of Teefax can be seen on this ITV news report.

Pautan luar sunting