Chausie ialah satu baka bela jinak kucing yang dikembangkan melalui pembiakbakaan beberapa individu daripada spesies tidak bela jinak Felis chaus sehingga bilangan jauh lebih besar bagi kucing bela jinak (Felis catus). Chausie diiktirad pertama kali sebagai baka bela jinak oleh Pertubuhan Kucing Antarabangsa (TICA). Sesama baka bela jinak, chaussie dikategorikan sebagai baka sumber kacukan tidak bela jinak.[1] Baka bela jinak lain dalam kategori ini termasuk kucing Benggala dan kucing savana. Oleh sebab chausie kebanyakannya diturunkan daripada kucing bela jinak, menjelang kira-kira generasi keempat, ia sepenuhnya subur dan sepenuhnya bela jinak dari segi perangai. Ia hanya kelihatan liar. Chausie sepatutnya tinggi, panjang, dan kurus, dengan tungkai sangat panjang dan tetulangan sederhana. Torsonya berdada dalam dengan sisi rata. Telinganya lebar, tinggi, dan terletak tinggi pada kepala, kira-kira terpisah sejauh dua jari. tulang pipinya prominen dengan ketara, panjang, dan kurus—dan matanya merata di atas dan membentuk bujur separuh di bawah. Bulunya pendek, dan kucing ini terdapat dalam tiga warna: hitam padu, tabi hitam beruban, dan tabi berbintik hitam (perang). Warna mata emas atau kuning lebih dipilih, tetapi warna lebih kuning dan lebih cerah hijau dibenarkan.

Chausie
Chausie dengan pengakuran kepala hampir sempurna
Piawaian baka
TICA (Piawaian)
Kucing kacuk (Felis catus × F. chaus)

Rujukan sunting

  1. ^ "TICA Registration Rules" (PDF). m/s. 33, 34. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2015-07-14. Dicapai pada 2014-12-04.
  • Bird, C. "The Chausie: The Cat That Came Up From the Reeds." In: TICA Trend. Harlingen, TX: The International Cat Association, Inc., Disember 2009/Januari 2010, Jil. 31 No. 1.
  • "Chausie—Breed Standard and Photos (On-line)". Chausie Breed Committee, TICA. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-02. Dicapai pada 10 Februari 2012.
  • Malek, J. The Cat in Ancient Egypt. London: British Museum Press, 1993.
  • Sunquist, M. dan Sunquist, F. Wild Cats of the World, hlm. 60–66. Chicago: Akhbar Universiti Chicago, 2002.
  • "Chausie (On-line)" (PDF). TICA Breed Introductions. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-09-11. Dicapai pada 10 Februari 2012.
  • "Chausie (CU)" (PDF). TICA Breed Standards. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2013-03-12. Dicapai pada 10 Februari 2012.

Templat:Kacukan mamalia Templat:Kucing bela jinak