Concerned: The Half-Life and Death of Gordon Frohman adalah komik web dicipta oleh Christopher C. Livingston, memparodikan permainan video penembak diri pertama, Half-Life 2. Komik ini terdiri daripada tampilan skrin permainan, dengan watak digayakan menggunakan Garry's Mod, alat yang memudahkan manipulasi daripada enjin Source yang digunakan oleh Half-Life 2. Isu pertama dilancarkan pada 1 Mei 2005. Komik itu menamatkan cetakannya pada tarikh 6 November 2006 dengan sejumlah 205 isu.

Concerned
Umum
PengarangChristopher C. Livingston
BahasaBahasa Inggeris
GenreParodi, komedi

Ketika Half-Life 2 membawa pemain melalui masa depan distopia sebagai protagonis Gordon Freeman, Concerned mengikuti laluan yang sama melalui kacamata Gordon Frohman, malang, bebal tetapi mampu membunuh, yang tiba di set permainan beberapa minggu sebelum Freeman. Humor gelap komik berasal dari perbezaannya dengan permainan, dan melalui rujukan kepada pelbagai kekurangan. Dalam beberapa kejaidan dalam komik, Frohman menjadi punca kepada berbagai keadaan bencana yang ditempuhi Freeman kemudiannya.

Concerned telah diterima baik oleh pengkritik dan peminat. Beberapa ulasan memuji ketelitian pada penulisan dan persembahan, dan juga pada humor komik. Livingston turut melaporkan hubungan yang sama dengan pekerja Valve, syarikat pembangun Half-Life 2, yang gembira mendapati ada komik berdasarkan permainan mereka.

Latar belakang sunting

Seperti dinyatakan dalam satu wawancara, Christopher Livingston mula bekerja pada Concerned sebagai satu hobi. Dalam wawancara yang sama beliau menyatakan bahawa ia memilih permainan dunia Half-Life 2 sebagai adegan untuk komik kerana ia seorang peminat, selepas turut juga menimbangkan untuk memuat Legend of Zelda 1987 dari Nintendo Entertainment System. Livingston selalu "membayangkan [komik] sebagai sesuatu yang perlu mempunyai awal dan akhir yang jelas, dan bergerak selaras dengan jalan dalam permainan", berniat untuk menamatkan plot komik pada titik yang sama di mana permainan berakhir

Pencipta Concerned turut menyatakan bahawa dia menganggap komik sebagai cara terbaik untuk memperkenalkan humor untuk permainan, yang sekiranya tidak ia gambarkan sebagai "bermisteri, mengikut angin, dan mengasikkan".

Penerimaan sunting

Komik ini mendapat penerimaan positif baik daripada masyarakat dan editor dari pelbagai majalah game. The Globe and Mail menyatakan komik "menonjol keluar daripada kebanyakan gamics [komik yang terdiri daripada permainan screenshot] berdasarkan high yang menulis dan persembahan". Popular majalah GGL.com mengatakan bahawa "Concerned adalah salah satu komik permainan online yang lucu, dan mungkin satu-permainan terbaik dalam kumpulan parodi", dan The Ireland Gamers Concerned digambarkan sebagai "hit Webcomic". Computer Gaming World menggambarkan komik ini sebagai "lucu", dan PC Zone menyebutnya sebagai "komik HL2 agak lucu". Penggemar komik juga menarik perhatian pengulas di luar Amerika Syarikat dan Inggeris; di Romania Level Perkataan majalah komik adalah "suatu cadangan untuk setiap penggemar permainan dan orang yang mencari tawa sehari-hari yang baik"

Populariti komik, serta fakta bahawa Livingston menyatakan beliau tidak berniat untuk meneruskan komik melalui Half-Life 2: Episode One, menyebabkan munculnya suatu susulan 'tidak rasmi' Concerned, bertajuk Concerned 2: A Concerned Rip-Off: The Continuing Adventures of Gordon Frohman, dan dicipta oleh Norman N. Black.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Pautan rasmi