Dabangg (Melayu: Berani) ialah filem aksi India 2010 yang diarahkan oleh Abhinav Kashyap, dan dihasilkan oleh Arbaaz Khan melalui Arbaaz Khan Productions. Abang Arbaaz, Salman Khan membintangi peranan utama, dengan Sonakshi Sinha (dalam lakonan pertamanya), Arbaaz Khan, Om Puri, Dimple Kapadia, Vinod Khanna, Anupam Kher, Mahesh Manjrekar dan Mahie Gill ditonjolkan dalam peranan pembantu, sementara Sonu Sood memainkan peranan antagonis utama. Filem ini menandakan kemunculan Arbaaz sebagai pengeluar dan Kashyap sebagai pengarah. Malaika Arora muncul dalam nombor butiran "Munni Badnaam Hui".

Dabangg
PengarahAbhinav Kashyap
PenulisDilip Shukla
Abhinav Kashyap
Dihasilkan olehArbaaz Khan
Malaika Arora
Dhillin Mehta
DibintangiSalman Khan
Arbaaz Khan
Sonakshi Sinha
Sonu Sood
Vinod Khanna
Dimple Kapadia
Anupam Kher
SinematografiMahesh Limaye
Disunting olehPranav V Dhukar
Muzik olehSongs
Sajid-Wajid
Lalit Pandit
Skor Latar:
Sandeep Shirodkar
Syarikat
penerbitan
Arbaaz Khan Productions
Diedarkan olehShree Ashtavinayak Cine Vision Ltd
Tarikh tayangan
  • 10 September 2010 (2010-09-10)
Masa tayangan
126 minit[1]
NegaraIndia
BahasaHindi
Bajet420 juta[2]
Pecah panggung2.15 bilion[3]

Dabangg berlatarkan negeri Uttar Pradesh, India, dan menceritakan kisah seorang pegawai polis yang korup tetapi berani, Chulbul Pandey, dan hubungan bermasalahnya dengan ayah tirinya dan saudara kandungnya. Dihasilkan dengan anggaran belanjawan ¥300 juta dan dipasarkan pada ¥120 juta, Dabangg dirakam terutama di bandar Wai di Maharashtra, sementara adegan utama lain dirakamkan di Emiriah Arab Bersatu.

Dabangg ditayangkan semasa Hari Raya Aidilfitri pada 10 September 2010 di hampir 2100 pawagam di seluruh dunia. Ia mendapat penilaian positif secara umum, dan terus merakum mendapat 2.15 bilion di seluruh dunia. Ia adalah filem Bollywood paling hebat pada tahun 2010 dan salah satu filem Bollywood yang paling berpendapatan tinggi sepanjang zaman.[4][5] Filem Dabangg telah memenangi beberapa anugerah - Anugerah Filem Kebangsaan untuk Filem Popular Terbaik Menyediakan Hiburan Sihat dan enam Anugerah Filmfare, termasuk Filem Terbaik dan Kemunculan Pelakon Wanita Terbaik (Sinha). Ia kemudian dihasilkan semula dalam bahasa Tamil sebagai Osthe, dan filem Telugu sebagai Gabbar Singh. Sambungan yang bertajuk Dabangg 2 telah diterbitkan pada tahun 2012.

Plot sunting

Chulbul Pandey, seorang budak lelaki muda, tinggal bersama adik tirinya, Makhanchan "Makkhi" Pandey, bapa tirinya Prajapati Pandey (Vinod Khanna) dan ibunya, Naina Devi ("Dimple Kapadia") di Laalgunj, Uttar Pradesh. Dia mempunyai hubungan bermasalah dengan ayah tirinya dan Makkhi. Selepas 21 tahun, Chulbul ("Salman Khan") menjadi seorang anggota polis. Chulbul, yang menggelar dirinya "Robin Hood" Pandey, tinggal bersama keluarganya. Makkhi ("Arbaaz Khan") yang mencintai Nirmala ("Mahi Gill"), yang bapanya Masterji ("Tinu Anand") menentang hubungan itu. Chulbul jatuh cinta dengan seorang gadis bernama Rajjo ("Sonakshi Sinha"), yang dia jumpai semasa pertemuan polis.

Seorang pemimpin politik yang korup bernama Chedi Singh ("Sonu Sood") bertemu dengan Chulbul dan kedua-duanya dengan pantas bermusuhan. Makkhi meminta bapanya mengatur perkahwinannya dengan Nirmala. Bapanya enggan kerana dia memerlukan wang untuk membayar balik pinjaman yang dia ambil untuk membina kilangnya, dan dia percaya bahawa dia boleh mendapatkan wang melalui anaknya dengan mengahwini seorang gadis kaya. Disebabkan sangat memerlukan wang, Makkhi mencuri dari almaru Chulbul dan memberikan wang tunai yang dicuri kepada ayah Nirmala, dengan harapan bahawa dia akan membenarkan Makkhi berkahwin dengan Nirmala. Sementara itu, Chulbul bertemu dengan Rajjo dan mencadangkan perkahwinan, yang dia tolak, kerana dia harus menjaga ayahnya, Haria ("Mahesh Manjrekar") - seorang pemabuk.

Chulbul pulang ke rumah dan mendapati ibunya mati. Dia menemui ayah tirinya untuk berdamaian, kerana dia satu-satunya keluarga yang tinggal. Ayah tirinya menolak dan menghina dia sebagai orang buangan. Makkhi menjemput Chulbul menghadiri perkahwinannya dengan Nirmala. Chulbul menyakinkan bapa Rajjo untuk mengahwinkannya. Ayah Rajjo membunuh diri, kerana dia tahu bahawa anak perempuannya tidak akan berkahwin dengan sesiapa sahaja selagi dia masih hidup. Chulbul mengambil Rajjo menghadiri perkahwinan Makkhi yang gemilang. Menyedari bahawa Makkhi telah mencuri wangnya untuk membiayai perkahwinan, Chulbul mengahwini Rajjo dalam upacara sepontan. Ayah Nirmala berasa malu dan membatalkan perkahwinan anak perempuannya.

Makkhi memukul salah seorang pekerja di kilangnya akibat kemalangan kecil. Pekerja pergi ke balai polis dengan ibunya mengemukakan aduan. Chulbul memukul Makkhi di depan umum untuk memalukannya. Chedi mengambil kesempatan daripada keadaan itu, dan mengambil Makkhi bersama ayahnya ke balai polis. Ayah Makkhi menyelesaikan situasi dengan menerima permintaan maaf dari Chulbul. Chulbul bertemu Dayal Babu ("Anupam Kher"), pemimpin politik tempatan, yang juga tidak suka Chedi. Dengan bantuannya, Chulbul mencemari kilang penapaian Chedi, dan memerangkapnya bagi kesalahn itu.

Untuk membalas dendam, Chedi membakar kilang Makkhi. Bapa Makkhi mengalami serangan jantung akibat kejutan dan dimasukkan ke hospital. Makkhi pergi ke Chedi mencari bantuan darinya, tanpa mengetahui bahawa Chedilah, yang membakar kilangnya. Chedi bersetuju untuk membiayai rawatan ayahnya, jika dia menghantar satu peti mangga kepada rumah Dayal Babu. Tanpa pengetahuan Makkhi, ada bom di dalam peti, yang meledak setelah dia pergi, membunuh Dayal Babu. Chedi memberi Makkhi tugas untuk membunuh Chulbul. Makkhi menerima, dan mengakuinya kepada Chulbul. Dia mendedahkan kepada Chulbul bahawa Chedi membuatnya menanam bom tanpa sedar. Chulbul memaafkannya dan berdamai dengan ayah tirinya. Makkhi kemudian mendedahkan kepada Chulbul bahawa ia adalah Chedi, yang membunuh ibunya. Marah, Chulbul melemaskan Chedi. Kemudian, Chulbul mengaturkan Makkhi berkahwin dengan Nirmala di hadapan bapanya, sementara Rajjo mendedahkan bahawa dia hamil.

Rujukan sunting

  1. ^ "Dabangg (12A)". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Januari 2014. Dicapai pada 12 December 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "The Biggest Profit Makers 2010". Box Office India. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 January 2014.
  3. ^ "Top All Time Worldwide Grossers Updated 11/5/2012". Box Office India. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 November 2013.
  4. ^ "Box Office 2010". Box Office India. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 January 2013. Dicapai pada 28 August 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ "Top Ten All Time Worldwide Grossers". Box Office India. 2 December 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 April 2012. Dicapai pada 2 December 2011.

Pautan luar sunting