Dashi (Jepun: 出汁, だし) ialah sejenis pati atau stok masakan yang digunakan dalam masakan Jepun. Pati ini dibuat dari sari kombu dan katsuobushi yang dimasukkan ke dalam air mendidih dan ditapis sesudah katsuobushi tenggelam di dalam air. Selain katsuobushi, dashi juga sering dibuat daripada sari bahan yang lain seperti sababushi, niboshi (sardin muda yang telah dikeringkan) dan cendawan shiitake kering.

Dashi segera yang berbentuk serbuk sering digunakan sebagai pengganti dashi. Bergantung pada jenis masakan, dashi juga boleh ditambah dengan shōyu (kicap masin), mirin, cuka dan miso.

Kaedah pembuatannya sunting

Dashi dibuat dengan merendam kombu, shiitake ataupun niboshi di dalam air biasa selama beberapa jam. Bahan-bahan ini kemudian direbus hingga hampir mendidih. Jenis dashi yang dihasilkan bergantung kepada bahan utama yang digunakan sebelum proses merebus itu sendiri berlaku:

  • Kombu dashi dibuat dari merendam kombu di dalam air dan direbus hingga hampir mendidih.
  • Shiitake dashi dibuat dengan merendam cendawan shiitake kering di dalam air biasa.
  • Niboshi dashi dibuat dengan merendam niboshi di dalam air setelah ikan dibuang kepala agar tidak pahit.

Ichiban dashi ialah sebutan untuk dashi yang dibuat daripada hasil tapisan pertama sari kombu dan katsuobushi. Niban dashi ialah sebutan bagi dashi yang dibuat daripada kombu dan katsuobushi yang sudah diambil sarinya sewaktu membuat ichiban dashi.

Pautan luar sunting

  • "Resep dashi". Brad Harvey, Whats4Eats.com. Dicapai pada 10 September 2006.