Daun senduk, daun sendukan, ekor angin, daun sejumbuk, sendukan, atau daun urat (Plantago major) ialah sejenis tumbuhan saka yang boleh didapati di Eropah dan utara dan timur Asia.

Daun senduk
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Eudikot
Klad: Asterid
Order: Lamiales
Keluarga: Plantaginaceae
Genus: Plantago
Spesies:
P. major
Nama binomial
Plantago major

Pucuk dan daun muda daun senduk boleh dibuat ulam dengan mencelurnya dahulu sebelum dicecah bersama dengan sambal belacan, budu, cencalok atau pencecah yang lain. Rasanya manis, lemak-lemak kelat.

Ciri-ciri botani sunting

Ia pokok renek berbatang lembut, tumbuh rendah dan bersaiz kecil. Daunnya tersusun membentuk roset, tertumpu pada pangkal batang yang pendek. Daun jenis tunggal, berbentuk bulat membujur, pangkal daun agak membulat, tepi bergerigi yang cetek, pucuk muda berwarna hijau muda bertukar menjadi hijau tua setelah matang, permukaan sedikit berkilat, mempunyai tangkai daun yang panjang. Bunga kecil, tersusun pada jambak bunga yang panjang serta tegak menghala ke atas, keluar dari celah ketiak daun. Buah kecil, hijua ketika muda dan bertukar ke warna coklat setelah tua.

Khasiat sunting

Daun senduk mengandungi karbohidrat, air, serat, kalium, kalsium, zink, glukosid, aucubin, plantagin, asid ursolik, bethasitosterol, hentria-contane, rhinantin, plantaglucide, methyld-galacturonate, D-3-galaktos, L-arabinose dan L-rhmmose, vitamin A, B1, dan C.[perlu rujukan]

 
Singapura Pokok daun senduk

Ia dikatakan dapat merawat sakit batu karang, gastrik, sakit ketika haid, darah bertoksik, kitaran haid tidak sekata, lemah tenaga, kencing manis, tekanan darah tinggi, kencing tidak lawas, hepatitis, sistem perkumuhan bermasalah, sakit ginjal, sakit pundi kencing, sakit saraf, disentri dan gonorea.[perlu rujukan]

Rujukan sunting

  1. ^ Maiz-Tome, L. (2016). "Plantago major". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2016: e.T168960A1257878. doi:10.2305/IUCN.UK.2016-1.RLTS.T168960A1257878.en. Dicapai pada 18 November 2021.

Pautan luar sunting