Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd

Album studio 2023 oleh Lana Del Rey

Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd ialah album studio kesembilan oleh penyanyi-penulis lagu Amerika Lana Del Rey, dikeluarkan pada 24 Mac 2023, oleh Interscope dan Polydor Records. Album ini menampilkan pengeluaran oleh Del Rey, Mike Hermosa, Jack Antonoff, Drew Erickson, Zach Dawes, dan Benji dan termasuk kerjasama dengan Jon Batiste, Bleachers, Father John Misty, Tommy Genesis, SYML dan Riopy.

Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd
Album studio oleh
Dilancarkan pada24 Mac 2023 (2023-03-24)
Dirakamkan pada2022
StudioReal World Studios (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Genre
BahasaBahasa Inggeris Edit the value on Wikidata
Syarikat
Penerbit
Kronologi Lana Del Rey
Blue Banisters
(2021)
Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd
(2023)
Single daripada Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd
  1. "Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd"
    Dikeluarkan: 7 Disember 2022
  2. "A&W"
    Dikeluarkan: 14 Februari 2023
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


Selepas ditayangkan, Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd menerima pujian kritikal, dengan pengkritik muzik memuji gaya lirik yang matang dan menyebutnya sebagai karya terbaiknya setakat ini manakala sesetengah pihak mengkritik kekurangan kejelasan konsep. Tiga single mendahului keluaran album: lagu utama dikeluarkan sebagai single utama pada 7 Disember 2022, manakala "A&W" dikeluarkan sebagai album kedua pada 14 Februari 2023. Keluaran "The Grants" diikuti sebulan kemudian pada 14 Mac 2023.

Latar belakang dan rakaman sunting

Kerja pada album itu bermula sejurus selepas keluaran album studio kelapannya, Blue Banisters, pada Oktober 2021. Del Rey berlepas dari bahasa penuh warna dan pembinaan dunianya yang terkenal, ditemui dalam karyanya yang lain, memihak kepada gaya perbualan, bergantung pada satu proses yang dinamakannya "nyanyian automatik". Dia akan menyanyikan apa sahaja yang terlintas di fikirannya ke dalam aplikasi nota suara pada telefonnya, kemudian "menghantar rakaman yang benar-benar kedengaran mentah" kepada komposer Drew Erickson, yang akan menambah reverb pada vokalnya, serta instrumental orkestra. Lagu pertama yang ditulis untuk album itu, "Fingertips", telah dirakam dengan cara ini, tanpa tulisan sebelumnya.

Del Rey akhirnya mula bekerjasama dengan rakan usaha sama lain. Dia mula bekerja dengan Mike Hermosa, seorang kolaborator terkemuka dalam album itu, apabila dia akan melawat Del Rey dan bermain pianonya. Del Rey akan mendengar dia bermain dan meminta untuk merakam melodi itu. Menjelang penghujung pengeluaran, Del Rey membawa masuk kolaborator terdahulu, Jack Antonoff, yang didedahkannya ketika dia merasakan dia sedang membuat album.

Komposisi sunting

Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd ialah set enam belas lagu, diterangkan sebagai pop Americana dan album pop alternatif, dan termasuk pengaruh Injil, rakyat dan perangkap. Album ini berbeza dengan pendekatan tradisional Del Rey tentang "pembinaan dunia", yang terdapat dalam karyanya yang lain, seperti dalam Norman Fucking Rockwell! (2019). Del Rey menggelar penciptaan album itu "sangat mudah", mengatakan bahawa dia mahu muzik itu mempunyai "elemen rohani". Dihasilkan oleh Del Rey dengan kolaborator kerap Jack Antonoff, Mike Hermosa, Drew Erickson, Zach Dawes dan Benji, album ini menampilkan penampilan tetamu daripada Jon Batiste, SYML, Riopy, Father John Misty, Bleachers (diketuai oleh Antonoff) dan Tommy Genesis.

Lagu sunting

Album ini dibuka dengan lagu "The Grants". Bertajuk selepas nama keluarganya, lagu itu berfungsi sebagai pujian kepada keluarganya. Lagu itu diikuti dengan lagu tajuk album. "Margaret", lagu ketiga belas, telah diilhamkan oleh tunang Antonoff, Margaret Qualley, dan menampilkan kumpulan Antonoff, Bleachers.[8] "Kintsugi" dan "Fingertips" telah diterangkan oleh Del Rey sebagai "sangat panjang dan bertele-tele", mengandungi "fikiran paling dalam" beliau. Tajuk "Paris, Texas" adalah rujukan kepada filem 1984 dengan nama yang sama dan sampel SYML "I Wanted to Leave". "Atuk tolong berdiri di atas bahu ayah saya semasa dia memancing di laut dalam" contoh lagu piano RIOPY "Flo". Album ini ditutup dengan "Taco Truck x VB," yang menampilkan demo awal single 2018 beliau "Venice Bitch" daripada Norman Fucking Rockwell! (2019). Del Rey menyifatkan versi "Venice Bitch" yang dipaparkan pada lagu itu sebagai "versi yang kotor, berat, asli dan tidak pernah didengari" bagi lagu itu.

Karya seni sunting

Karya seni album itu dirakam oleh kolaborator kerap Del Rey, Neil Krug, dan dipilih daripada 65 imej yang berbeza, termasuk satu di mana penyanyi itu tampil bogel. Bercakap mengenai keputusan untuk tidak menggunakan imej bogel, Del Rey berkata dia "ingin mendedahkan sesuatu tentang diri saya yang sebenarnya saya fikir cantik", tetapi kemudiannya tertanya-tanya sama ada keputusan untuk tampil bogel adalah ekspresi artistik atau akan dilihat sebagai memenuhi perlu dilihat. Dia akhirnya memutuskan untuk tidak menggunakan foto itu untuk "membiarkan lagu-lagu bercakap buat masa ini".

Keluaran dan promosi sunting

Pada asalnya dijadualkan untuk keluaran 10 Mac 2023, album itu telah ditolak ke 24 Mac pada 13 Januari 2023, atas sebab yang tidak didedahkan. Penyenaraian lagu album itu telah didedahkan pada 13 Januari 2023.Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd telah dikeluarkan di seluruh dunia pada 24 Mac 2023, dalam beberapa format, termasuk rekod vinil dan pita kaset.

Untuk mempromosikan album, Del Rey membuat beberapa penampilan promosi. Album itu diumumkan dan tersedia untuk prapesan pada 7 Disember 2022. Del Rey membuat liputan Temuduga keluaran Mac 2023 di mana dia ditemu bual oleh Billie Eilish. Dia telah ditemuramah oleh Kristin Robinson untuk ciri Papan Iklan mengenai Del Rey memenangi Anugerah Wawasan sulung di Anugerah Wanita dalam Papan Iklan 2023. Del Rey akan menjadi tajuk utama beberapa festival muzik, termasuk festival MITA di Brazil pada 27 Mei di Rio de Janeiro dan pada 3 Jun 2023, di São Paulo, Festival Glastonbury di Pilton, Somerset pada 21 Jun 2023, dan Outside Festival Muzik dan Seni Lands di San Francisco, California pada 11 Ogos 2023.

Single sunting

Tiga single telah dikeluarkan dari Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd. Lagu tajuk album telah dikeluarkan dengan prapesanan album tanpa pengumuman terlebih dahulu sebagai single utama daripada album pada 7 Disember 2022 Lagu ini mencapai kemuncak pada nombor 23 di carta Lagu Hot Rock & Alternatif Billboard AS dan menerima ulasan positif daripada pengkritik . "A&W" telah dikeluarkan sebagai single kedua album pada 14 Februari 2023. Lagu itu memuncak pada nombor 10 pada carta Billboard Hot Rock & Lagu Alternatif AS, dan mencapai nombor 5 pada carta Bubbling Under Hot 100. "A&W" menjana pujian kritikal untuk pengeluaran percubaan dan liriknya. "The Grants" telah dikeluarkan pada 14 Mac 2023, sebagai single ketiga daripada album itu. "The Grants", telah didedahkan dalam program Future Sounds with Clara Amfo BBC Radio 1, dan kemudiannya dikeluarkan pada platform penstriman. Lagu itu memuncak pada nombor 35 dalam carta New Zealand Hot Singles.