Persatuan Sutradara Malaysia

(Dilencongkan dari FDAM)

Persatuan Sutradara Malaysia (bahasa Inggeris: Film Directors Association of Malaysia; FDAM), juga dikenali sebagai Persatuan Pengarah Filem Malaysia ialah sebuah pertubuhan bukan keuntungan yang mewakili pengarah filem dan televisyen di Malaysia.[1][2]

Persatuan Sutradara Malaysia
Kerangka
KependekanFDAM
Cogan kata"Bersama Kita Bangunkan Industri Filem Malaysia"
Tapak webwww.fdam.org.my
Sejarah
Dibentuk26 September 1990; 33 tahun yang lalu (1990-09-26)
Pengurusan
PresidenAhmad Ibrahim
Timbalan PresidenMahadi J. Murat
SetiausahaAbdul Rahim Awang
Lokasi
Ibu pejabatKuala Lumpur
Kawasan perkhidmatanMalaysia
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Ditubuhkan pada 26 September 1990, objektif utama persatuan ini ialah untuk meningkatkan imej dan profesionalisme para pengarah filem di Malaysia. Dengan berbuat demikian, persatuan itu bertindak sebagai badan perunding dan wakil pengarah filem dalam semua perkara yang berkaitan dengan kerja pengarah filem, masalah dan isu-isu dalam semua bidang kerja seperti filem, iklan, dokumentari, program televisyen dan lain-lain. filem dan video bukan fiksyen.

Aktiviti utama persatuan ialah latihan dan perkhidmatan perundingan dan penasihat penerbitan. Keahlian persatuan ialah melalui permohonan dan melalui undangan. Setakat ini, kebanyakan pengarah filem utama di Malaysia yang terlibat dalam filem, filem komersial, televisyen dan dokumentari ialah ahli persatuan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ FDAM mahu memperkasakan maruah pengarah Bebas News (21 November 2019). Dicapai pada 1 Mac 2020.
  2. ^ Nadia Azam (31 Januari 2019). FDAM nak bantu terjemah nasionalisme dalam Malaysia Baru Malaysiakini. Dicapai pada 1 Mac 2019.

Pautan luar sunting