Malaysiakini

Malaysiakini merupakan media internet empat bahasa iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil dalam talian dari Malaysia. Dilancarkan pada 20 November 1999, antara bahagian-bahagian yang terdapat di dalam Malaysiakini ialah Utama, Berita, Kolum, Pendapat, Minda Editor, Laporan Khas dan lain-lain.[1] Ia menarik lebih 37 juta tatapan setahun dan menerima ranking laman web ke-13 popular di Malaysia oleh Alexa.[2][3] Pada 2013, syarikat induk Malaysiakini melancarkan dua tapak sesawang - portal perniagaan KiniBiz[4] dan tapak berita TV internet KiniTV.[5]

Malaysiakini
Mk-logo-bm.svg
JenisAtas talian
Formatlaman sesawang
Video
Aplikasi
Diasaskan20 November 1999; 21 tahun yang lalu (1999-11-20)
Pemihakan politikBerhaluan kanan
Bebas
BahasaBahasa Melayu
Bahasa Mandarin
Bahasa Tamil
Ibu pejabatMalaysiakini.com
48, Jalan Kemuja
Bangsar Utama
59000 Kuala Lumpur
Malaysia
BandarKuala Lumpur
NegaraMalaysia
PemilikMkini Dotcom Sdn Bhd
PenerbitMkini Dotcom Sdn Bhd
PenyuntingSteven Gan
Laman sesawanghttp://www.malaysiakini.com
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Pengunjung malaysiakini.com pada 2008

Berita utama di dalam Malaysiakini lebih terarah kepada isu-isu terkini serta perkara yang berkaitan dengan politik di Malaysia. Laman web itu mendakwa dilawat 50,000 orang sehari dan lebih tiga juta kali dicapai dalam sebulan.[6][7][8][9] Versi Bahasa Inggeris Malaysiakini.com perlu dilanggan untuk dibaca sementara versi Bahasa Melayu adalah percuma.[10][11][12][13][14][15][16]

SejarahSunting

Akhbar internet Malaysiakini bermula apabila timbul keperluan untuk melaporkan pemecatan dan penangkapan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998. Premesh Chandran, bekas wartawan akhbar The Sun yang ketika itu bertugas dengan Kongres Kesatuan Pekerja Malaysia (MTUC) mengasaskan Malaysiakini bersama Steven Gan yang pernah bekerja dengan akhbar The Nation di Bangkok, Thailand. Gan menggunakan kesempatan inisiatif Koridor Raya Multimedia untuk menghasilkan sebuah medium bagi tujuan kewartawanan tanpa halangan atau penapisan.[17]

Premesh menulis kertas kerja itu bertajuk "The Daily Diet - It's free, fast and true." Dana RM30,000 berjaya dikumpulkan dan membeli warung kafe di SS2, Petaling Jaya sebagai pusat operasi laman web itu. Nama Malaysiakini.com didaftar pada April 1999. Antara kakitangan terawal ialah Sarah Shazreena Sharin, Ng Boon Hooi, Hidayatul Ein Azmi dan Ajinder Kaur.[18] Kemudian, Pakatan Akhbar Asia Tenggara (Seapa) memberi geran AS$100,000. Pada 1 Oktober 1999, pejabat Malaysiakini dibuka di tingkat empat sebuah rumah kedai berhampiran Jaya Supermarket, Seksyen 14, Petaling Jaya.

Antara laporan terawal ialah laporan pemalsuan kandungan berita dalam akhbar utama Cina Malaysia, Sin Chew Daily berkenaan Anwar yang baru ditahan atas kesalahan korupsi. Menurut BBC News, Malaysiakini dikatakan teleh menyebabkan Sin Chew Daily memperoleh imej yang buruk secara global, dan pihak akhbar itu kemudian memohon maaf secara terbuka.[19] Pada April 2001, Malaysiakini pula melaporkan penahanan sulit 10 orang aktivis politik pro-Anwar yang mengadakan sebuah tunjuk perasaan.[20]

2010-anSunting

Bermula 24 Jun 2010, buku-buku terbitan Malaysiakini, 1Funny Malaysia dan Perak Datul Kartun yang diterbitkan syarikat Zunar, Sepakat Efektif Sdn telah dilarang daripada dipamerkan. Tindakan pengharaman buku 1Funny Malaysia dan Perak Darul Kartun, kedua-duanya karya Zunar dikatakan tidak sah dan bertentangan dengan hak kebebasan bersuara yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan. Oleh itu, pada 27 Julai, Zunar dan Malaysiakini memfailkan dua saman berasingan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi mencabar keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan dua buku kartun politik.[21]

2020-anSunting

Pada Oktober 2021, Malaysiakini berperanan sebagai anggota media tunggal dari Malaysia yang bekerjasama dalam pendedahan Pandora Papers, sebuah pembongkaran kumpulan dokumen jenayah-jenayah kewangan elit global yang diketuai Konsortium Wartawan Penyiasatan Antarabangsa, ICIJ.[22] Dalam laporannya, pihak Malaysiakini mendedahkan pengurusan kewangan mencurigakan oleh golongan ahli politik Malaysia, termasuk Ahmad Zahid Hamidi, menteri-menteri kewangan Daim Zainuddin dan Zafrul bin Abdul Aziz, dan ahli-ahli Dewan Rakyat serta Jho Low, dalang utama Skandal 1Malaysia Development Berhad.[23][24]

Saman oleh Mahkamah PersekutuanSunting

Pada 19 Februari 2021, pihak Malaysiakini didapati bersalah atas menghina Mahkamah Persekutuan Malaysia atas lima komen pengguna yang disiarkan di satu laman artikel yang didakwa oleh Peguam Negara Malaysia sebagai menjejaskan kepercayaan masyarakat terhadap badan kehakiman negara dengan majoriti 6 ke 1, menyebabkan laman web berita itu didenda sebanyak RM500,000.[25] Bagaimanapun, ketua pengarang Malaysiakini, Steven Gan tidak didapati bersalah atas kesalahan itu. Hal ini menyebabkan pihak Malaysiakini meminta derma orang ramai untuk membayar denda, dan menerima sumbangan melebihi jumlah denda dalam jangka masa kira-kira empat jam.[26] Parti Tindakan Demokratik, DAP sebagai contoh memberi sumbangan sebanyak RM70,000 terhadap Malaysiakini melalui sumbangan oleh wakil-wakil DAP.[27]

Tindakan ini dilihat oleh beberapa pihak seperti pihak parti pembangkang,[28] badan-badan hak asasi manusia antarabangsa[29] dan para diplomat negara luar[30] sebagai suatu tamparan kepada kebebasan hak bersuara di Malaysia. Pihak Mahkamah Persekutuan pula berkata bahawa mereka sedar bahawa tindakan mereka akan diperhatikan dan dinilai secara sebegitu oleh badan-badan luar, dan menasihati rakyat negara agar menjaga batasan dalam mempraktikkan kebebasan bersuara berdasarkan perundangan negara.[31]

AnugerahSunting

Pada 24 Mac 2010, Steven Gan dari Malaysiakini menerima anugerah Jenama Putra (gangsa) daripada Persatuan Agensi Pengiklan Bertauliah Malaysia .Anugerah disampaikan oleh Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir Hotel Mandarin-Oriental. Penerima lain ialah TV3 (gangsa), The Star dan 8TV (perak), Astro dan Google (emas).

Anugerah itu berdasarkan soal selidik terhadap 6000 respon online dalam 18 kategori. Presiden 4As, Vincent Lee menyatakan pemilihan itu dianjurkan dengan kerjasama Anugerah Jenama Paling Bernilai Malaysia (MMVB).[32]

Kritikan politikSunting

 
Logo lama Malaysiakini

Malaysiakini dikritik oleh kerajaan Barisan Nasional dan penyokongnya kerana ia didakwa menyampaikan berita propembangkang atau pro-Pakatan Rakyat kerana menyampaikan berita yang kritikal terhadap kerajaan semasa. Namun begitu, selepas Pilihan raya umum Malaysia 2008 berita dan surat pro-BN dan kritikal terhadap kerajaan Pakatan Rakyat turut disiarkan.

Lihat jugaSunting

RujukanSunting

  1. ^ "malaysiakini.com UVs for January 2016 - Compete". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-02-12. Dicapai pada 28 February 2016.
  2. ^ "malaysiakini.com Site Overview". Dicapai pada 28 February 2016.
  3. ^ Malaysiakini overtakes Star online rankings
  4. ^ KiniBiz official website
  5. ^ KiniTV official website
  6. ^ "Malaysiakini: Portal berita No 1 Malaysia Malaysiakini kenapa?". Dicapai pada 28 February 2016.
  7. ^ "GERAMM kecam tindakan lempar cat merah pada bangunan Malaysiakini". Dicapai pada 28 February 2016.
  8. ^ "Malaysiakini's 'About Us' Page". Malaysiakini. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-13. Dicapai pada 6 November 2012.
  9. ^ "No Time Like Tomorrow". The Economist. 6 October 2012. Dicapai pada 6 November 2012.
  10. ^ "The Pakatan Rakyat hoax". Free Malaysia Today. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-10-18. Dicapai pada 28 February 2016.
  11. ^ "Police record statements from Malaysiakini staff over Nurul Izzah's remarks". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 28 February 2016.
  12. ^ "No more MalaysiaKini". Kuala Lumpur Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-03-16. Dicapai pada 28 February 2016.
  13. ^ "Malaysia, Singapore and Brunei". Dicapai pada 28 February 2016.
  14. ^ Super User. "Cops Record Statements From Malaysiakini Staff". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-05-17. Dicapai pada 28 February 2016.
  15. ^ "Anti-GST Rally ends earlier, as some violate Peaceful Assembly Act". BorneoPost Online - Borneo , Malaysia, Sarawak Daily News. Dicapai pada 28 February 2016.
  16. ^ "Zahid hargai, Mukhriz salahkan 'portal pro-pembangkang'". Malaysiakini. Dicapai pada 28 February 2016.
  17. ^ "IPF Awards 2000 - Announcement". Committee to Protect Journalists. 2000. Dicapai pada 29 January 2012.
  18. ^ "Kala Malaysiakini dilahirkan..." Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-03-15. Dicapai pada 2009-10-14.
  19. ^ "Malaysia's first online paper". BBC News. 20 November 2000. Dicapai pada 29 January 2012.
  20. ^ "Steven Gan: Editor-in-chief, Malaysiakini". Businessweek. 2 July 2001. Dicapai pada 29 January 2012.
  21. ^ "Malaysiakini, Zunar saman KDN", Malaysiakini.com. 27 Julai 2010.
  22. ^ "About the Pandora Papers". International Consortium of Investigative Journalists (dalam bahasa Inggeris). 3 Oktober 2021. Dicapai pada 10 Oktober 2021.
  23. ^ Razak, Aidila; Heong, Andy (4 Oktober 2021). "How Daim, M'sia's uber-rich use S'pore to store money offshore". Malaysiakini (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 Oktober 2021.
  24. ^ "Zafrul no longer director of firm named in Pandora Papers' leak, says aide". Free Malaysia Today (dalam bahasa Inggeris). Oktober 2021. Dicapai pada 5 Oktober 2021.
  25. ^ "Malaysiakini bersalah siar komen pembaca". Astro Awani. 19 Februari 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Februari 2021. Dicapai pada 21 Februari 2021.
  26. ^ Razak, Radzi. "Malaysiakini collects nearly RM690,000 even after campaign to pay court fine closed |". Malay Mail (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-02-20.
  27. ^ "(DIKEMASKINI) DAP sumbang RM70,000 kepada Malaysiakini". RoketKini. 19 Februari 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Februari 2021. Dicapai pada 21 Februari 2021.
  28. ^ "76 opposition reps decry 'unreasonable, unfair' contempt verdict, want govt action". Malaysiakini (dalam bahasa Inggeris). 20 Februari 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Februari 2021. Dicapai pada 21 Februari 2021.
  29. ^ "Malaysian news site fined $123,000 over reader comments amid press freedom fears". The Guardian. Reuters. 18 February 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 February 2021. Dicapai pada 19 February 2021.
  30. ^ Zin, Omar (20 Februari 2021). "Tiga negara kecam hukuman terhadap Malaysiakini". Utusan Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Februari 2021. Dicapai pada 21 Februari 2021.
  31. ^ Lim, Ida (19 Februari 2021). "In Malaysiakini decision, Federal Court acknowledges spotlight on free speech but reminds Malaysians to be polite online". Malay Mail (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Februari 2021. Dicapai pada 21 Februari 2021.
  32. ^ Malaysiakini dianugerah jenama utama media

SasteraSunting

  • Chin, James (2003). MalaysiaKini.com and its Impact on Journalism and Politics in Malaysia. In K.C. Ho, Randy Kluver, & C.C. Yang (Eds.), Asia.com: Asia Encounters the Internet, pp. 129–142. London: RoutledgeCurzon. ISBN 0-415-31503-4.

Pautan luarSunting