Genki: An Integrated Course in Elementary Japanese

Genki: An Integrated Course in Elementary Japanese ("Kursus Bersepadu Bahasa Jepun Pemula") ialah buku teks buat pelajar bahasa Jepun yang bermula pada tahap pemula mutlak.[9][10] Buku teks ini dibahagikan kepada dua jilid, dengan 23 pelajaran yang memfokuskan kepada tatabahasa Jepun, perbendaharaan kata dan kanji.[11] Ia digunakan dalam banyak universiti berbahasa Inggeris di seluruh dunia, dan juga sering digunakan sebagai teks pembelajaran kendiri.[12] Kursus ini terkenal kerana ilustrasi yang menyeronokkan, ciri mesra pengguna, dan pelakon watak berulang yang bertujuan untuk menjadikan pembelajaran bahasa Jepun menyeronokkan dan bebas tekanan.[13]

Genki: An Integrated Course in Elementary Japanese[1]
Umum
PengarangEri Banno,[2] Yoko Ikeda, Yutaka Ohno,[3] Yoko Sakane, Chikako Shinagawa,[4] Kyoko Tokashiki
Tajuk asal
げんき[5]
NegaraJepun[6]
BahasaJepun[7]
Penerbitan
PenerbitThe Japan Times[8]
Halaman382
Laman sesawang
https://genki3.japantimes.co.jp/en/

Penerangan sunting

Genki: An Integrated Course in Elementary Japanese dibahagikan kepada dua jilid: Genki I dan Genki II. Genki I mempunyai skema oren, manakala Genki II mempunyai skema warna hijau. Genki I memfokuskan pada bahasa Jepun peringkat pemula, daripada tulisan Kana melalui pembinaan kata sifat dan kata kerja, dan Genki II meneruskan ke topik peringkat pertengahan.

Kedua-dua buku dibahagikan kepada bahagian Perbualan dan Tatabahasa, dan bahagian Membaca dan Menulis, setiap satu mengandungi set 23 pelajaran mereka sendiri. Setiap pelajaran mengikut struktur yang boleh diramal.

Bahagian Perbualan dan Tatabahasa bermula dengan Dialog yang dibintangi oleh watak-watak Genki yang melayari kehidupan mereka sebagai pelajar kolej. Dialog ini diikuti dengan senarai kosa kata dan pelajaran tatabahasa pendek yang memaparkan perkataan dan struktur ayat daripada Dialog. Bahagian ini biasanya diakhiri dengan nota tambahan tentang tatabahasa dan budaya Jepun. Bahagian ini diikuti dengan soalan latihan dan kadangkala tab Ungkapan Berguna pada konsep tatabahasa yang mudah seperti masa atau menavigasi transaksi bank dalam bahasa Jepun.

Bahagian Membaca dan Menulis tertumpu pada pengenalan Kanji . Pelajar dibentangkan dengan grid Kanji yang disertai dengan sebutan on'yomi dan kun'yomi, langkah-langkah menulis dan pilihan perkataan yang menggabungkan setiap aksara. Selebihnya pelajaran mengandungi soalan latihan yang berpusat pada bacaan menggunakan aksara Kanji baharu. Bacaan ini biasanya memberi tumpuan kepada beberapa aspek budaya atau sejarah Jepun, seperti Doraemon, Yoko Ono atau pengeboman Hiroshima .

Genki I dan Genki II mempunyai buku kerja yang disertakan yang mengikuti 23 pelajaran dengan latihan berdasarkan setiap topik tatabahasa, latihan menulis pendek dan latihan mendengar. Soalan mendengar adalah berdasarkan bahan audio Genki yang diedarkan melalui OTO-Navi atau pada CD yang disertakan bersama buku kerja. Rakaman audio menampilkan narasi setiap dialog, bacaan dan soalan latihan tertentu.

Tajuk buku, genki (元気) ialah perkataan kosa kata awal yang bermaksud "meriah" atau "bertenaga". Beberapa keluaran buku itu menampilkan kulit buku jalur obi Jepun.

Sejarah penerbitan sunting

  • Cetakan pertama: 20 Mei 1999
  • Edisi ke-2: 20 Mac 2011
  • Edisi ke-3: 5 Mac 2020

Rujukan sunting

  1. ^ Ecki (18 May 2016). "Japanisch Lernen! – Genki".
  2. ^ TheJapanGuy (30 August 2015). "Best Way To Start Learning Japanese? Genki One: An Integrated Course in Elementary Japanese" – melalui YouTube.
  3. ^ Hudson, Mutsuko Endo (2001). "Reviewed work: Genki II: An Integrated Course in Elementary Japanese, Eri Banno, Yutaka Ohno, Yoko Sakane, Chikako Shinagawa, Kyoko Tokashiki". Japanese Language and Literature. 35 (2): 190–193. doi:10.2307/489699. JSTOR 489699.
  4. ^ "Chikako Shinagawa".
  5. ^ M.J park (21 August 2015). "GENKI I - An inside look at one of the best book to learn Japanese" – melalui YouTube.
  6. ^ "Genki I - An Integrated Course in Elementary Japanese (Books + Audio CDs)". 30 June 2012.
  7. ^ Incorporation, Intel. "Genki : An Integrated Course in Elementary Japanese 4789014401 9784789014403".
  8. ^ "Course Offerings — Foreign Languages & Literatures".
  9. ^ "Genki One: Japanese Textbook Review - The Japan Guy".
  10. ^ Richey, Michael (3 November 2015). "The Definitive Genki Textbook Review".
  11. ^ "Genki – What is GENKI?". genki.japantimes.co.jp. Dicapai pada 2017-03-30.
  12. ^ "Genki – Universities/Colleges using GENKI". genki.japantimes.co.jp. Dicapai pada 2017-03-30.
  13. ^ Banno, Eri; Ikeda, Yoko; Yutaka, Ohno; Shinagawa, Chikako; Tokashiki, Kyoko (March 5, 2020). Genki: An Integrated Course in Elementary Japanese (ed. 3). The Japan Times.

Pautan luar sunting