Gobi a/l Avedian (lahir 7 April 1988) ialah seorang banduan dadah Malaysia yang sedang menjalani hukuman penjara 15 tahun di Singapura kerana cubaan mengimport dadah Kelas C. Gobi pada mulanya, didakwa pada 2014 dengan pertuduhan modal mengedar lebih 40.22g heroin, yang menarik hukuman mati di Singapura. Dalam pembelaannya, Gobi menyatakan bahawa beliau tidak sedar beliau membawa heroin dan menyangka beliau membawa "ubat coklat" seperti yang diceritakan oleh dua rakannya apabila beliau menerima tawaran menghantar dadah itu untuk wang bagi membayar yuran pembedahan anak perempuannya.

Gobi Avedian
Kelahiran (1988-04-07) 7 April 1988 (umur 36)
PekerjaanPengawal keselamatan (dahulu)
Status jenayahDipenjara di Penjara Changi sejak 11 Disember 2014
Pertuduhan jenayah
  • Pengedaran dadah modal heroin (dibebaskan)
  • Percubaan mengimport ubat Kelas C (sabit kesalahan)
PenaltiHukuman mati, kemudian ditukar kepada penjara 15 tahun dan sepuluh sebatan

Pada akhir perbicaraan, Mahkamah Tinggi membebaskan Gobi daripada pertuduhan asal selepas menerima pembelaan dan akaunnya. Oleh itu, Mahkamah Tinggi menjatuhkan hukuman penjara 15 tahun dan sepuluh sebatan bagi pertuduhan yang lebih rendah pada Mei 2017. Bagaimanapun, selepas rayuan pihak pendakwaan, Gobi telah disabitkan dengan pertuduhan modal asal dan dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Rayuan pada Oktober 2018, kerana mahkamah rayuan mendapati mahkamah rendah telah tersilap dalam mendapati Gobi tidak bersalah.

Selepas itu, Gobi memfailkan pengampunan, yang ditolak pada Julai 2019. Beliau kemudiannya membuat dua rayuan yang berbeza; yang pertama menangguhkan pelaksanaannya dan yang kedua membuka semula kesnya. Walaupun Gobi kalah dalam bidaan untuk penangguhan hukuman mati pada Februari 2020, beliau akhirnya berjaya memujuk Mahkamah Rayuan pada Oktober 2020 untuk membuka semula kesnya berdasarkan keputusan kes penting 2019, dan beliau kemudiannya telah diringankan hukuman mati kepada hukuman asalnya iaitu penjara 15 tahun dan sepuluh sebatan, sekali gus membolehkannya terlepas daripada hukuman mati untuk kali kedua.[1][2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Malaysian drug courier escapes gallows following apex court review". Today. 19 October 2020. Dicapai pada 25 April 2022.
  2. ^ "Malaysian man sentenced to death for importing drugs escapes gallows for a second time". CNA. 19 October 2020. Dicapai pada 25 April 2022.