Fuchsia ialah sistem pengendalian berasaskan keupayaan yang sedang dibangunkan oleh Google.[1][2][3] Ia pertama kali diperkenalkan kepada umum apabila projek itu muncul di GitHub pada Ogos 2016 tanpa sebarang pengumuman rasmi. Berbeza dengan sistem operasi yang dibangunkan oleh Google seperti Chrome OS dan Android, yang berdasarkan pada kernel Linux, Fuchsia didasarkan pada mikrokernel baru yang dipanggil "Zircon".

Fuchsia
Tangkapan skrin cengkerang pengguna Armadillo, sebahagian dari Fuchsia
PembangunGoogle
Ditulis dalamBercampur: C, C++, Dart, Go, LLVM, Python, Rust, Shell, Java, Swift
Keluarga OSZircon
KeadaanTerkini
Model sumberSumber terbuka
Keluaran asal15 Ogos 2016; 7 tahun yang lalu (2016-08-15)
Repositori
Tersedia dalamInggeris
PelantarARM64, x86-64
Jenis IntiKeupayaan berasaskan Microkernel
LesenBercampur: Klausa BSD 3, MIT, Apache 2.0
Laman rasmifuchsia.googlesource.com

Selepas pemeriksaan, kedai media menyatakan bahawa pos kod pada GitHub mencadangkan keupayaan Fuchsia untuk berjalan pada peranti sejagat, dari sistem tertanam ke telefon pintar, tablet dan komputer peribadi. Pada bulan Mei 2017, Fuchsia telah dikemaskini dengan antara muka pengguna, bersama-sama dengan pemaju yang menulis bahawa projek itu bukan "tempat lambakan sesuatu yang mati", mendorong spekulasi media tentang niat Google dengan sistem operasi, termasuk kemungkinan ia menggantikan Android.[4]

Ia diedarkan sebagai perisian bebas dan terbuka di bawah campuran lesen perisian, termasuk klausa BSD 3, MIT, dan Apache 2.0.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ Etherington, Darrell (August 15, 2016). "Google's mysterious new Fuchsia operating system could run on almost anything". TechCrunch. AOL. Dicapai pada October 5, 2016.
  2. ^ Fingas, Jon (August 13, 2016). "Google's Fuchsia operating system runs on virtually anything". Engadget. AOL. Dicapai pada October 5, 2016.
  3. ^ Szász, Attila (November 8, 2017). "Dive into Magenta – fuzzing Google's new kernel". Youtube. Hacktivity.
  4. ^ Amadeo, Ron (8 January 2018). "Google's Fuchsia OS on the Pixelbook: It works! It actually works!". Ars Technica. Condé Nast. Dicapai pada 22 January 2018. Right now, Google's built-from-scratch kernel and operating system will actually boot on the Pixelbook, and some things even work. The touchscreen, trackpad, and keyboard work and so do the USB ports. You can even plug in a mouse and get a second mouse cursor.
  5. ^ Bradshaw, Kyle (2018-10-10). "The newly-launched Google Home Hub is 'Astro,' a known Fuchsia OS test device". 9to5Google (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-10-12.

Pautan luar sunting