Dalam grafik komputer dan fotografi digital, grafik raster mewakili imej dua dimensi sebagai matriks segi empat tepat atau grid piksel segi empat sama, boleh dilihat melalui paparan komputer, kertas atau medium paparan lain. Raster secara teknikal dicirikan oleh lebar dan ketinggian imej dalam piksel dan dengan bilangan bit setiap piksel. Imej raster disimpan dalam fail imej dengan pelbagai format penyebaran, pengeluaran, penjanaan dan pemerolehan.

Wajah tersenyum di penjuru kiri sebelah atas ialah imej raster. Apabila dibesarkan, piksel individu muncul sebagai segi empat sama. Dibesarkan lagi, setiap piksel boleh dianalisis, dengan warnanya dibina melalui gabungan nilai untuk merah, hijau dan biru.

Industri percetakan dan pracetak mengetahui grafik raster sebagai kontur (daripada nada berterusan). Sebaliknya, seni garis biasanya dilaksanakan sebagai grafik vektor dalam sistem digital.[1]

Mengubah imej kepada organisasi raster rahsia (operasi yang agak mahal untuk format yang dibungkus dengan kurang daripada bait setiap piksel); mengarang pantulan garis raster tambahan (hampir bebas), sama ada sebelum atau selepas itu, berjumlah 90° putaran imej dalam satu arah atau yang lain.

Banyak manipulasi raster memetakan terus ke formalisme matematik algebra linear, di mana objek matematik struktur matriks menjadi perhatian utama.

Rujukan sunting

  1. ^ "Patent US6469805 - Post raster-image processing controls for digital color image printing". Google.nl. Dicapai pada 30 November 2014.