Granit (/[invalid input: 'icon']ˈɡrænt/) ialah batuan igneus yang terbentuk di dalam tanah, dan dibawa ke permukaan bumi melalui peluluhawaan. Kandungan utamanya ialah kuarza, feldspar dan mika. Ia merupakan batu intrusi, felsik, batuan igneusyang memiliki tekstur berketul dan faneritik. Kadang kala kristal (fenokrista) individu adalah lebih besar berbanding jisim latar, yang mana tekstur ini dikenali sebagai porfiri. Batu granit dengan tekstur porfiri kadang kala dikenali sebagai porfir ("Porphyry". Granit boleh bewarna merah jambu hingga kelabu, bergantung pada kandungan kimia dan mineralnya. Menurut diagram QAPF, granit merupakan batu igneus dangan sekurang-kurangnya 20% isipadu kuarz. Granit berbeza dari granodiorit dari segi sekurang-kurangnya 35% dari feldspar dalam granit adalah feldspar alkali berbanding plagioklas; ia adalah feldspar alkali yang memberikan kebanyakan granit warna merah jambunya yang tersendiri. Singkapan granit cenderung membentuk formasi dan massif bulat. Granit kadangkala terhasil dalam mendakan bulat dikelilingi bukit, terbentuk oleh kawasan metamorfosis atau hornfels. Granit biasanya dijumpai di keping benua di kerak bumi.

Granit memiliki kuarza, feldspar dan mika.

Granit hampir sentiasa besar (ketiadaan struktur dalaman), keras dan tanah lasak, dan dengan itu digunakan secara meluas sebagai batu binaan. Purata kepadatan granit adalah antara 2.65[1] dan 2.75 g/cm3, kekuatan tekanan biasanya terletak melebihi 200 MPa, dan kelikatannya hampir ("Keadaan piwaian bagi suhu dan tekanan / "Standard conditions for temperature and pressure") STP adalah 3-6 • 1019 Pa·s.[2] Suhu cair adalah 1215 - 1260 °C.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Basic Rock Mechanics". Webpages.sdsmt.edu. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-02. Dicapai pada 2010-05-09.
  2. ^ Kumagai, Naoichi (15 February 1978). "Long-term Creep of Rocks: Results with Large Specimens Obtained in about 20 Years and Those with Small Specimens in about 3 Years". Journal of the Society of Materials Science (Japan). Japan Energy Society. 27 (293): 157–161. Dicapai pada 2008-06-16. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  3. ^ minsocam.org - American Mineralogist, Volume 14, pages 81-94, 1929, The temperatures of magmas*, Esper s. Larsen, Harvard University

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.