Guljeot (굴젓) atau tiram masin ialah jeotgal (makanan laut masin) yang dibuat oleh pengasinan dan penapaian tiram.[1][2][3] Ia sejenis banchan (hidangan sampingan) yang popular sebagai iringan untuk bap (beras yang dimasak).

Guljeot
Nama alternatifTiram masin
JenisJeotgal
Tempat asalKorea
Masakan berkaitanMasakan Korea
Bahan utamaTiram Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Nama Korea
Hangul굴젓
Hanjatiada
Perumian Semakanguljeot
McCune–Reischauerkukjŏt

Penyediaan sunting

Tiram kecil segar dicincang, dicuci perlahan-lahan di dalam air garam, masin dengan garam kasar dan dibiarkan tertapai selama lima hari.[4] Ia kemudian diperisa dengan bawang putih yang dicincang, bawang cincang halus, gochutgaru (serbuk cili), dan lobak yang dihiris dan/atau pear yang ditapis.[4] Ia dibiarkan selama tiga hingga empat hari, dan dihidangkan dengan renjisan minyak bijan.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ "guljeot" 굴젓. Standard Korean Language Dictionary (dalam bahasa Korea). National Institute of Korean Language. Dicapai pada 27 April 2017.
  2. ^ Visessanguan, Wonnop; Chaikaew, Siriporn (2014). "Shellfish Products". Dalam Sarkar, Prabir K.; Nout, M. J. Robert (penyunting). Handbook of Indigenous Foods Involving Alkaline Fermentation (dalam bahasa English). Boca Raton, FL: CRC Press. m/s. 222. ISBN 978-1-4665-6529-6.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Chun, Hui-jung (2014). Yoon, Ho-mi (penyunting). Korean Food Guide 800. Seoul: The Korea Foundation. m/s. 46 – melalui issuu.
  4. ^ a b c "guljeot" 굴젓. Doopedia (dalam bahasa Korea). Doosan Corporation. Dicapai pada 27 April 2017.