Hemipristis (daripada Yunani: ἡμι hēmi, 'separuh' dan Yunani: πρίστης prístēs 'saw')[2] ialah genus yu jelu, keluarga Hemigaleidae. Ia mengandungi satu spesies yang masih hidup, Hemipristis elongata, manakala beberapa spesies lain telah pupus.

Hemipristis
Julat zaman: Eosen Pertengahan–Kini[1]
Hemipristis elongata
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Chondrichthyes
Superorder: Selachimorpha
Order: Carcharhiniformes
Keluarga: Hemigaleidae
Genus: Hemipristis
Agassiz, 1843
Spesies jenis
Hemipristis elongata
Klunzinger, 1871

Hemipristis mempunyai dua jenis gigi yang berbeza di setiap bahagian rahangnya. Gigi di rahang atas bertindak sebagai pisau, memotong daging mangsa, manakala gigi runcing di bahagian bawah bertindak sebagai garpu, melembing mangsa dan menahannya. Oleh kerana yu tersebut kurang dikaji pada masa lalu dan gigi rahang atas dan bawahnya berbeza pada tahap yang begitu hebat, gigi rahang atas dan bawahnya telah disusunkan dalam genus yang berasingan pada masa lalu.

Spesies sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Sepkoski, Jack (2002). "A compendium of fossil marine animal genera (Chondrichthyes entry)". Bulletins of American Paleontology. 364: 560. Dicapai pada 2008-01-09.
  2. ^ Roberts, George (1839). An etymological and explanatory dictionary of the terms and language of geology (dalam bahasa English). London: Longman, Orme, Brown, Green, & Longmans. m/s. 76. Dicapai pada 30 December 2021.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Portell, R.W.; Hubbell, G.; Donovan, S.K.; Green, J.L.; Harper, D.A.T.; Pickerill, R. (2008). "Miocene sharks in the Kendeace and Grand Bay formations of Carriacou, The Grenadines, Lesser Antilles". Caribbean Journal of Science. 44 (3): 279–286. doi:10.18475/cjos.v44i3.a2.