"I can't breathe" ("Saya tidak dapat bernafas" atau "saya tidak boleh bernafas") ialah slogan yang dikaitkan dengan gerakan Black Lives Matter di Amerika Syarikat. Frasa yang berasal dari perkataan terakhir Eric Garner, seorang lelaki kulit hitam yang tidak bersenjata yang telah dibunuh pada tahun 2014 selepas dimasukkan ke dalam chokehold oleh Polis Bandar Raya New York. Sejumlah individu Afrika-Amerika lain yang dibunuh oleh polis, seperti Javier Ambler, Manuel Ellis, Elijah McClain, dan George Floyd telah mengatakan ungkapan yang sama ketika dibunuh oleh penguatkuasa.[1][2] Menurut laporan New York Times pada tahun 2020, ungkapan tersebut telah digunakan oleh lebih dari 70 mangsa keganasan polis.[3]

Justice for All March/National March Against Police Violence, Washington, D.C., Disember 2014

Ungkapan itu kini digunakan dalam protes di seluruh dunia terhadap kekejaman polis di Amerika Syarikat dan terhadap kurangnya pertanggungjawaban polis kerana kekebalan yang berkelayakan.

Rujukan sunting

  1. ^ "The 'I Can't Breathe' Video Police Don't Want You To See". The Real News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-22.
  2. ^ "'I can't breathe,' Oklahoma man tells police before dying. 'I don't care,' officer responds". NBC News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-22.
  3. ^ Baker, Mike; Valentino-DeVries, Jennifer; Fernandez, Manny; LaForgia, Michael (2020-06-29). "Three Words. 70 Cases. The Tragic History of 'I Can't Breathe.'". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0362-4331. Dicapai pada 2020-06-30.