Identiti (falsafah)

Dalam bidang falsafah, identiti (dari perkataan Latin: identitas, " kesamaan ") ialah suatu hubungan yang ditanggung oleh setiap perkara hanya dengan dirinya sendiri.[1][2] Pengertian identiti menimbulkan banyak masalah falsafah, termasuk identiti yang tidak dapat dibezakan (jika x dan y berkongsi semua sifat mereka, adakah mereka satu dan perkara yang sama?), dan persoalan tentang perubahan dan identiti peribadi dari semasa ke semasa (apa yang terjadi bagi seseorang x pada satu masa dan seseorang y pada suatu masa kemudian menjadi seorang dan orang yang sama?). Adalah penting untuk membezakan antara identiti kualitatif dan identiti berangka. Sebagai contoh, pertimbangkan dua kanak-kanak dengan basikal yang serupa sedang berlumba sambil ibu mereka menonton. Kedua-dua kanak-kanak itu mempunyai basikal yang sama dari satu segi (identiti kualitatif) dan ibu yang sama dalam pengertian yang lain (identiti berangka).[3] Artikel ini terutamanya berkaitan dengan identiti berangka, yang merupakan tanggapan yang lebih ketat.

Konsep falsafah identiti adalah berbeza daripada tanggapan identiti yang lebih terkenal yang digunakan dalam psikologi dan sains sosial. Perbincangan konsep falsafah berkenaan dengan <i id="mwJg">hubungan</i>, khususnya, hubungan yang x dan y berdiri jika, dan hanya jika ia adalah satu dan perkara yang sama, atau serupa antara satu sama lain (iaitu jika, dan hanya jika x = y ). Tanggapan sosiologi identiti, sebaliknya, mempunyai kaitan dengan konsep kendiri seseorang, persembahan sosial, dan secara amnya, aspek seseorang yang menjadikan mereka unik, atau berbeza secara kualitatif daripada orang lain (contohnya identiti budaya, identiti jantina, kebangsaan. identiti, identiti dalam talian, dan proses pembentukan identiti). Sejak kebelakangan ini, identiti telah dikonsepkan dengan mengambil kira kedudukan manusia dalam rangkaian ekologi kehidupan.[4]

Metafizik identiti sunting

Ahli metafizik dan ahli falsafah bahasa dan minda bertanyakan soalan:

  • Apakah maksud objek yang sama dengan dirinya?
  • Jika x dan y adalah sama (adalah perkara yang sama), mestikah mereka sentiasa sama? Adakah mereka semestinya sama?
  • Apakah maksud objek yang sama, jika ia berubah dari semasa ke semasa? (Adakah epal t sama dengan epal t +1 ?)
  • Jika bahagian objek diganti sepenuhnya dari masa ke masa, seperti dalam contoh Ship of Theseus, dalam cara apakah ia sama?

Hukum identiti berasal dari zaman klasik. Perumusan identiti moden ialah berdasarkan Gottfried Leibniz, yang berpendapat bahawa x adalah sama dengan y jika dan hanya jika setiap predikat benar bagi x adalah benar untuk y juga.

Idea Leibniz telah berakar umbi dalam falsafah matematik, di mana ia telah mempengaruhi perkembangan kalkulus predikat sebagai undang-undang Leibniz. Ahli matematik kadangkala membezakan identiti daripada kesaksamaan (equality). Secara umum, identiti dalam matematik mungkin merupakan persamaan yang berlaku untuk semua nilai pembolehubah. Hegel, seorang ahli falsafah lain telah berhujah bahawa perkara-perkara secara inheren bercanggah dengan diri sendiri [5][6] dan bahawa tanggapan sesuatu yang serupa dengan diri sendiri hanya masuk akal jika ia tidak juga tidak sama atau berbeza daripada dirinya sendiri dan tidak juga membayangkan yang terakhir. Dalam kata-kata Hegel: "Identiti ialah identiti kepada identiti dan bukan identiti." Ahli metafizik yang moden baru-baru ini telah membincangkan identiti trans-dunia — tanggapan bahawa mungkin terdapat objek yang sama dalam dunia yang berbeza. Alternatif kepada identiti trans-dunia ialah hubungan rakan sejawatan dalam teori Counterpart. Ia adalah hubungan persamaan yang menolak individu trans-dunia dan sebaliknya mempertahankan rakan sejawat objek - objek yang paling serupa.

Beberapa ahli falsafah telah menafikan bahawa terdapat hubungan seperti identiti. Oleh itu Ludwig Wittgenstein menulis (Tractatus 5.5301): "Identiti itu bukan hubungan antara objek adalah jelas." Pada 5.5303, dia menghuraikan: "Secara kasarnya: untuk mengatakan dua perkara yang mereka sama adalah karut, dan untuk mengatakan satu perkara yang sama dengan dirinya sendiri adalah tidak mengatakan apa-apa." Bertrand Russell sebelum ini pernah menyuarakan kebimbangan yang nampaknya memotivasikan pendapat Wittgenstein (The Principles of Mathematics §64): "Identiti, yang mungkin didesak oleh seorang penentang, tidak boleh menjadi apa-apa sama sekali: dua istilah secara jelas tidak sama, dan satu istilah tidak boleh, kerana apa yang serupa dengannya?" Malah sebelum Russell, Gottlob Frege, pada permulaan "On Sense and Reference," menyatakan kebimbangan berkenaan identiti sebagai hubungan: "Kesamaan menimbulkan persoalan mencabar yang tidak mudah dijawab. Adakah ia mempunyai hubungan?" Baru-baru ini, CJF Williams[7] telah mencadangkan bahawa identiti harus dilihat sebagai hubungan tertib kedua, bukannya hubungan antara objek, dan Kai Wehmeier[8] telah berhujah bahawa menarik kepada hubungan binari yang setiap objek menanggung sendiri, dan kepada yang lain, kedua-duanya secara logik tidak perlu dan secara metafizik disyaki.

Penyataan identiti sunting

Istilah jenis, atau sortal[9] telah memberikan kriteria identiti dan bukan identiti antara item seumpamanya.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Stanford Encyclopedia of Philosophy: "Identity", First published Wed 15 Dec 2004; substantive revision Sun 1 Oct 2006.
  2. ^ Audi, Robert (1999). "identity". The Cambridge Dictionary of Philosophy. Cambridge University Press.
  3. ^ Sandkühler, Hans Jörg (2010). "Ontologie: 4 Aktuelle Debatten und Gesamtentwürfe". Enzyklopädie Philosophie (dalam bahasa German). Meiner. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 March 2021. Dicapai pada 14 January 2021.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ Milstein, T.; Castro-Sotomayor, J. (1 May 2020). Milstein, Tema; Castro-Sotomayor, José (penyunting). Routledge Handbook of Ecocultural Identity. London: Routledge. doi:10.4324/9781351068840. ISBN 9781351068840.
  5. ^ Siemens, Reynold L. (1988). "Hegel and the Law of Identity". The Review of Metaphysics. 42 (1): 103–127. ISSN 0034-6632. JSTOR 20128696.
  6. ^ Bole, Thomas J. (1987). "Contradiction in Hegel's "Science of Logic"". The Review of Metaphysics. 40 (3): 515–534. ISSN 0034-6632. JSTOR 20128487.
  7. ^ C.J.F. Williams, What is identity?, Oxford University Press 1989. [halaman diperlukan]
  8. ^ Kai F. Wehmeier, "How to live without identity—and why," Australasian Journal of Philosophy 90:4, 2012, pp. 761–777.
  9. ^ Theodore Sider. "Recent work on identity over time". Philosophical Books 41 (2000): 81–89.

Rujukan sunting

  • Gallois, A. 1998: Occasions of identity. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-823744-8 Google books
  • Parfit, D. 1984: Reasons and persons. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-824908-X Google books
  • Robinson, D. 1985: Can amoebae divide without multiplying? Australasian journal of philosophy, 63(3): 299–319.  
  • Sidelle, A. 2000: [Review of Gallois (1998)]. Philosophical review, 109(3): 469–471. JSTOR
  • Sider, T. 2001: [Review of Gallois (1998)]. British journal for the philosophy science, 52(2): 401–405.  

Pautan luar sunting

Templat:MetaphysicsTemplat:Philosophy of mind