Ilmu hitam

(Dilencongkan dari Ilmu Hitam)

Dalam budaya orang Melayu, ilmu hitam merujuk kepada ilmu ghaib yang digunakan bagi menjatuhkan orang lain bagi kepentingan diri sendiri. Ilmu hitam merangkumi yang diamalkan ada berkait rapat dengan jin atau makhluk halus.

Mengikut ulama, pengamalan ilmu yang tidak berlandaskan yang Maha Esa boleh membawa kepada syirik. Ini bererti sebarang bentuk sihir adalah dilarang muthlak.

Bagaimanapun menurut pandangan barat, kaitan antara ilmu hitam dan ilmu putih terbahagi kepada beberapa teori, antaranya adalah teori Kesemuanya sebagai Satu (All as One), teori Tiada Kaitan (No Connection), dan teori Berasingan tetapi Sama (Separate but Equal).

  • Kesemuanya sebagai Satu: Semua bentuk sihir adalah jahat, atau ilmu hitam. Ugama yang memegang pendapat ini merangkumi sebahagian besar ugama utama Islam, Kristian, agama Yahudi, Buddha dan Hindu. Pandangan ini biasanya mengaitkan ilmu hitam dengan Satanisme.
  • Tiada Kaitan: Ilmu hitam dan putih adalah bentuk sihir, tetapi asalnya berlainan, dan terhasil dengan cara yang berbeza, walaupun menghasilkan kesan yang serupa. Kedudukan ini adalah yang paling sering ditonjolkan dalam careka, termasuk sebahagiannya dalam siri Harry Potter.
  • Berasingan tetapi Sama: Sihir hitam dan putih adalah perkara yang sama, dibezakan oleh matlamatnya. Di bawah pendapat ini, mentera yang sama boleh menjadi hitam atau putih; ia ditentukan oleh hasil akhirnya. Kebanyakan ugama lain memegang pendapat ini, termasuk juga cereka lain yang tidak menurut teori semuanya sama.

Lihat juga sunting

Pelakon sunting

fura - profesor university scha - gadis university mek fika - isteri ke-2 gadis dukun raysha - gadis university nik - inspektor polis fatin - anggota ATM jannah - isteri gadis dukun hani - pekerja restoran D'Lessypanda nuna - bos restoran D,Lessypanda ain - husband nuna zahira - posto girl suria - pekerja butik zack nad - ketua polis dila - gadis lesbian jalanan fira - teman gadis lesbian jalanan ayra - teman gadis lesbian jalanan

pelakon undangan:

lana - gadis dukun uqasha - ustazah perubatan diana - pengawal UKMIS

pengarah filem: zack nad

skrip jalan cerita: aisyah umira

penata bunyi: zie lgbt

cerita asal: dalilah

jurukamera: fida emyra hanadia

jurumakeup nik wanie

penolong pengarah: lana nordin fatin

lokasi: restoran d,lessypanda subang kedai butik husnatul balai polis subang