Islam di Belarus diperkenalkan oleh orang Tatar Lipka pada abad ke-14 hingga ke-16, dan sekarang juga termasuk pendatang Muslim.

Masjid di Iwye (2012)

Sejarah sunting

Islam di Belarus disebarkan pada abad ke-14 hingga ke-16. Proses ini telah digalakkan oleh putera-putera Lithuania, yang menjemput Muslim Tatar Muslim dari Crimea dan Golden Horde sebagai pengawal-pengawal sempadan negara. Sudahnya pada abad ke-14 orang Tatar telah dicadangkan cara hidup yang tetap, pos negara dan posisi perkhidmatan. Pada akhirnya abad ke-16 lebih 100 ribu orang penduduk Tatar menetap di Belarus dan Lithuania, termasuk yang diambil kerja untuk perkhidmatan, dipindah dengan sukarela, banduan peperangan, dsb.

Orang Tatar mengikuti Islam Sunni Hanafi. Sesetngah kumpulan-kumpulan Tatar di Belarus telah menerima agama Kristian dan berasimilasi, tetapi kebanyakan mereka berpatuh pada tradisi keagamaan Muslim yang apa memastikan endogami mereka dan perbaikian ciri-ciri etnik. Perkahwinan antara etnik dengan pewakilan warganegara Belarus, Poland, Lithuania, Rusia tetapi tidak mengakibatkan asimilasi sepenuhnya.

Berasal dari berlainan persatuan-persatuan, Tatar Belarus (dan juga Poland dan Lithuania) berlatar belakang pada zaman silam kehilangan bahasa asli mereka dan pertukaran terutamanya ke dalam bahasa Belarus, Poland dan Rusia. Akan tetapi, liturgi dilakukan dalam bahasa Arab, yang diketahui oleh golongan ahli ulama.

Masjid sunting

Masjid-masjid pertama bermuncul pada wilayah Belarus pada abad antara ke-14 dan ke-15. Pada 1994, Masjid di Slonim telah dibukakan, dan pada 1996 satu lagi Smilovichi. Pada Julai 1997 dalam kenangan 600 ulang tahun penempatan Tartar di Belarus, di sana diambil tempat sebuah upacara pembukaan thesebuah Masjid di Novogrudok. Pada abad ke-19 Masjid di pekan in Ivye telah dibinakan. Ini menganggapkan sebuah perinagatan gaya seni bina Belarus. Hari ini ada 4 buah Masjid berfungsi di Belarus dan yang ke-5 sedang dibinakan. Pada 1997, batu yayasan telah didirikan untuk sebuah Masjid masa hadapan di Minsk. Adanya 27 masyarakat Muslim di Belarus pada pertengahan 2002.

Demografi sunting

Kawasan dan bilangan komuniti Muslim di Belarus masih berkembang. Pada tahun 1997, terdapat 23 buah komuniti, termasuk 19 buah di kawasan-kawasan barat Belarus.

Pada 14-15 Jun 2006, hampir 100,000 orang Muslim daripada 25 buah komuniti di seluruh negara Belarus merayakan hari ulang tahun kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. yang ke-1430. Menurut Ibragim Kanapatsky, timbalan pengerusi Persatuan Islam Belarus, "Ini merupakan masa yang susah untuk kami kerana perasaan bercampur baur terhadap Islam di seluruh dunia, termasuk juga Belarus, selepas peristiwa-peristiwa di Kaukasia dan kawasan-kawasan pergolakan yang lain.

Pada tahun 1994, Kongres Muslim SeBelarus yang pertama diadakan dan menyebabkan Komuniti Republik Belarus Agama Islam dibentuk. Sejak dari saat itu, pertubuhan ini diketuai oleh Ibragim Aleksandrovich. Menurut Kanapatsky, pertubuhan Islam ini akan menumpukan usahanya pada pembinaan sebuah masjid yang baru di Minsk, serta juga pengubahelokan masjid di perkuburan-perkuburan Smilovichi dan Muslim di seluruh negara, umpamanya masjid-masjid di bandar-bandar:

Lihat pula sunting

Pautan luar sunting