Hj Ismail Bin Ghani adalah seorang ahli politik Malaysia yang terlibat secara aktif dalam arena politik dan masyarakat. Beliau dilahirkan pada 1 Januari 1954 di Besut, Terengganu. Beliau memiliki latar belakang keluarga sebagai seorang anak desa dengan tiga adik beradik. Hj Ismail Bin Ghani telah berkahwin dan mempunyai tiga orang anak, dua lelaki dan satu perempuan, yang kesemua anaknya kini telah memiliki kerjaya sendiri.

Ismail Ghani
Butiran peribadi
Lahir1954
Parti politik Parti Amanah Negara
Laman web rasmihttps://amanahkelantan.com/tok-weil

Pendidikan sunting

Hj Ismail Bin Ghani mendapat pendidikan awal di sekolah rendah dan menengah di Pasir Puteh, Kelantan. Setelah itu, beliau melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya (UM) dan memperoleh Ijazah Sarjana Ekonomi Gunaan (B. Econ) dari Universiti tersebut.

Kerjaya sunting

Sebelum terlibat dalam bidang politik, Hj Ismail Bin Ghani memulakan kerjaya sebagai Pegawai Pembangunan Keusahawanan di MARA, Kuala Lumpur. Beliau juga pernah menjadi Pegawai Tadbir Negeri di Kelantan sebelum bersara dari jawatan tersebut. Selain itu, beliau juga pernah menjadi seorang guru.

Penglibatan politik sunting

Hj Ismail Bin Ghani adalah seorang tokoh politik yang aktif dan telah memegang pelbagai jawatan dalam arena politik. Beliau pernah menjadi calon pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) bagi Pakatan Harapan dengan menggunakan lambang Parti Keadilan Rakyat (PKR) di DUN N.21 Pantai Irama Bachok, Kelantan.[1] Selain itu, beliau juga pernah menjadi Timbalan Pengerusi Kawasan AMANAH Bachok. Di peringkat negeri, Hj Ismail Bin Ghani telah mengambil alih jawatan sebagai Bendahari Parti Amanah Negara Negeri Kelantan, yang menunjukkan penglibatannya dalam struktur kepimpinan parti.

Penglibatan Luar Politik sunting

Selain daripada terlibat dalam politik, Hj Ismail Bin Ghani turut mengambil bahagian dalam beberapa Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO). Beliau menjadi Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan Tangok, Bachok. Selain itu, beliau juga aktif dalam NGO Peduli Rakyat Kelantan, Yayasan Jantung Kelantan, dan menjabat sebagai Penaung Persatuan Seni Silat (Bima Sakti Kelantan).

Anugerah dan Penghargaan sunting

Hj Ismail Bin Ghani telah dihargai dengan anugerah AMN (Anggota Darjah Kebesaran Mahkota Negara) daripada Persekutuan Malaysia sebagai pengiktirafan atas sumbangan dan jasa beliau dalam masyarakat.

  1. ^ "Keputusan | Pilihan Raya Umum Malaysia Ke-15". PRU @ Sinar Harian. Dicapai pada 2023-08-03.