Itaewon Class (drama Korea Selatan)

Itaewon Class (Hangul이태원 클라쓰; Hanja梨泰院 클라쓰; RRItaewon Keullasseu) adalah sebuah siri televisyen Korea Selatan 2020 yang dibintangi oleh Park Seo-joon, Kim Da-mi, Yoo Jae-myung dan Kwon Nara. Berdasarkan webtoon dengan nama yang sama, [2] drama ini adalah drama pertama yang dihasilkan oleh syarikat pengedaran filem Showbox . Ia disiarkan di JTBC di Korea dari 31 Januari hingga 21 Mac 2020, dan disiarkan di seluruh dunia di Netflix . [3] [4] [5] Siri ini memenangi Siri Drama Terbaik di Anugerah Televisyen Asia ke-25. [6] [7]

Itaewon Class
Fail:Itaewon Class.jpg
Poster promosi
GenreDrama
Dibangunkan oleh
Kim Do-soo for Showbox
Ditulis olehGwang Jin
PengarahKim Sung-yoon
Dibintangi oleh
PenggubahPelbagai artis
Negara asalKorea Selatan
BahasaKorea
Bilangan episod16
Penerbitan
Penerbit eksekutifJo Joon-hyung
Penerbit
  • Lee Sang-yoon
  • Jung Soo-jin
  • Han Suk-won
Pemasangan kamera
Single-camera
Tempoh siaran70 minit
Syarikat penerbitan
  • Showbox
  • Zium Content[a]
  • Itaewon Class Production Partners
Drama House (JTBC Studios)
Syarikat pengedaran
Penyiaran
Saluran asalJTBC
Format gambar1080i (HDTV)
Format audioDolby Digital
Siaran asal31 Januari 2020 (2020-01-31) – 21 Mac 2020 (2020-03-21)
Pautan luar
Laman sesawang

Plot sunting

Cerita ini mengikuti kehidupan Park Sae-Ro-Yi (Park Seo-Joon) yang menerima banyak musibah tetapi berusaha mengatasinya dengan mempunyai impian, satu tujuan yang dia berusaha keras untuk capai. Satu mimpi yang dirasakan oleh semua orang tidak dapat dicapai.

Plot bermula pada tahun 2006. Jang Geun-Won (Ahn Bo-Hyun) adalah anak kepada Jang Dae-Hee (Yoo Jae-Myung) dan pewaris Kumpulan Jangga (syarikat makanan terbesar Korea). Kerana Jang mempunyai pengaruh yang kuat, Geun-Won menjalani kehidupan yang manja dan mampu menggertak orang dengan tidak teratur. Park Sung-Yeol (Son Hyun-Joo), bapa Sae-ro-yi, bekerja untuk Jangga dan menaja pendidikan Oh Soo-A (Kwon Na-Ra ). Sae-ro-yi bertengkar dengan Geun-Won kerana dia membuli Lee Ho-jin, Sae-ro-yi mempertahankan Ho-Jin dengan memukul Geun-Won; ia membuatkan Sae-ro-yi dibuang sekolah. Sung-Yeol menyokong anaknya dan meletakkan jawatan dari Jangga; pasangan ayah dan anak ini akan berusaha membuka bar untuk memulakan semula kehidupan mereka. Suatu malam, Geun-Won dengan tidak bertanggungjawab melanggar dan membunuh Sung-Yeol, tetapi Dae-Hee meminta orang lain untuk dipersalahkan. Sae-ro-yi cuba membunuh Geun-Won untuk ayahnya tetapi Soo-A menghalangnya. Dia ditangkap dan diadili kerana cubaan membunuh dan menyerang. Dae-Hee selalu meminta belas kasihan jika Saeroyi berlutut, tetapi dia menolak kerana prinsipnya. Bermotivasi untuk membalas dendam, dia tetap menyelesaikan hukumannya dan bersumpah untuk membalas dendam.

Menjelang tahun 2009, Sae-ro-yi dibebaskan dari penjara. Dia menggunakan masa itu dengan mempelajari autobiografi Dae-Hee untuk memahami kejayaannya dan membuat rancangan untuk masa depannya. Semasa Halloween, Sae-ro-yi datang ke Itaewon untuk melepak dengan Soo-A. Ketika mereka berbual tentang masa depan, Sae-ro-yi mengatakan bahawa dia menyukai Itaewon dan ingin membuka restoran sendiri di sini. Yang mengejutkannya, Sae-ro-yi berhasrat untuk melaksanakan rancangan ini selama 7 tahun ke depan sambil bekerja di sebuah kapal nelayan sementara itu. Soo-A disokong secara kewangan oleh Dae-Hee; dia mempunyai rasa bersalah atas jalan kerjayanya ke Jangga. Namun, Saeroyi tidak pernah menyalahkannya dan mengharapkan kejayaannya. Selepas itu, mereka saling mengucapkan selamat tinggal dan tidak bertemu lagi sejak itu.

Tujuh tahun kemudian (2016), Sae-ro-yi berjaya membuka bar restorannya dengan nama DanBam (ejekan pada perkataan Sweet Night dan Sweet Chestnut dalam bahasa Korea). Yang menyokong dan bekerja di bawah Sae-ro-yi ialah Choi Seung-Kwon (Ryu Kyung-Soo), bekas banduan, Ma Hyun-Yi (Lee Joo-Young), transgender, Jo Yi-Seo (Kim Da-Mi), seorang gadis pintar luar biasa, Jang Geun-Soo (Kim Dong-Hee), pewaris ke-2 Jangga yang secara romantik berminat dengan Yi-seo dan Tony Kim (Chris Lyon). DanBam bergelut pada awalnya, tetapi dengan Yi-Seo sebagai pengurus, dia menggunakan pengaruh media sosial dan kemahiran pengurusannya untuk membantu DanBam menjadi perniagaan yang berjaya. Secara diam-diam, Ho-Jin menjadi pengurus dana dan sekutu kepada Saeroyi, membantu melaburkan harta pusaka ayahnya untuk mengekalkan DanBam dan mengambil Jangga. Ketika terbongkar bahawa Sae-ro-yi secara diam-diam memiliki sejumlah besar saham Jangga, Dae-Hee memaksa Sae-ro-yi menjual semua saham tersebut. Dae-Hee membeli bangunan Danbam dan akan membeli setiap sewaan masa depan untuk menghalangnya; Saeroyi mencairkan stoknya untuk membeli bangunannya sendiri untuk mengelakkan masalah itu.

Setelah diperbadankan, mereka menamakan syarikat mereka sebagai I.C (Itaewon Class) Co. Kemudian, Yi-Seo membantu mendedahkan kejahatan Geun-Won yang membunuh ayah Sae-ro-yi dan membuatnya dipenjara. Dae-Hee secara terbuka memutuskan hubungan dengan Geun-Won untuk menyelamatkan jawatannya. Ho-Jin cuba menolong Sae-ro-yi menyingkirkan Dae-Hee dari jawatan ketua, tetapi gagal. Geun-Soo berhenti dari Danbam kerana cabaran Yi-seo; dia bergabung dengan Jangga dengan rancangan untuk menghancurkan Saeroyi. Kemudian mereka mendapat perhatian dari sebuah pelabur utama untuk menukar perniagaan mereka kepada francais. Syarikat mereka hampir musnah sebelum ia dimulakan ketika didapati pelabur tersebut adalah ejen Dae-Hee dan menarik pelaburan besar mereka, menyebabkan pelabur lain panik dan meninggalkan mereka. Untuk menyelamatkan keadaan, nenek Tony (mogul harta tanah) mengatakan bahawa dia akan menolong mereka sekiranya mereka memenangi rancangan TV berjudul Best Pub TV Show. Oleh itu, mereka berjaya. Tetapi kejayaan itu datang dengan akibat kerana Hyun-yi mendapat nama buuk di mata orang awam kerana menjadi juara chef wanita transgender pertama dalam rancangan tersebut. Nenek Tony kemudia menggunakan kekayaannya untuk membantu mereka menjadi francais global yang berjaya.

Menjelang tahun 2020, Syarikat IC kini menjadi pesaing ke-2 terbesar dengan Jangga. Geun-Soo telah menjadi pengarah Jangga dan terbukti sebagai pewaris yang lebih baik daripada Geun-Won; dia masih membenci Sae-ro-yi. Keadaan akan berubah dengan kepulangan Geun-Won. Dia telah dibebaskan lebih awal dari penjara dan sedang dalam usaha membalas dendam terhadap Sae-ro-yi. Dae-Hee telah didiagnosis menghidap barah pankreas lanjut dan hanya tinggal 6 bulan. Walaupun banyak yang menganggap ini sebagai hukuman karma, Sae-ro-yi memanggil Dae-hee untuk memberitahunya bahawa dia tidak boleh mati sebelum dia membalas dendam. Berasa geli hati bahawa satu-satunya orang yang ingin dia hidup adalah musuhnya, Dae-hee menikmati konflik terakhir ini dengan Saeroyi.

Di IC, Sae-ro-yi mula mempunyai perasaan terhadap Yi-Seo. Kerana kedudukan canggung antara Soo-A dan Saeroyi (Jangga Vs IC Corp), kedua-duanya hanya mempunyai hubungan emosional; jelas kepada Soo-A bahawa perasaan Sae-ro-yi telah berubah. Setelah Yi-Seo pengsan kerana kepenatan kerana terlalu banyak bekerja demi Sae-ro-yi, dia menyedari dia jatuh cinta dengan Yi-Seo. Sebelum dia dapat mengaku cintanya pada Yi-Seo, dia diculik oleh Geun-Won dan rakan-rakan bekas tahanan. Sae-ro-yi cuba menyelamatkan Yi-Seo tetapi cedera parah ketika salah seorang penyerang berusaha melanggar Geun-Soo tetapi berjaya diselamatkan oleh Sae-ro-yi. Yi-Seo akhirnya dapat melarikan diri bersama Geun-Soo.

Sae-ro-yi telah menjadi koma dari kecederaan semasa cuba menyelamatkan Yi-seo. Dalam keadaan koma tersebut, Sae-ro-yi bertemu ayahnya, tetapi dia belum bersedia untuk mati kerana cintanya pada Yi-Seo. Setelah pulih dari koma, Sae-ro-yi pergi menemui Dae-hee. Dia tahu Dae-hee menyedari keberadaan Geun-Won. Dae-hee tidak akan bercakap kecuali Sae-ro-yi melutut dihadapannya dan setelah menentangnya selama hampir 15 tahun, dia tunduk berlutut untuk menyelamatkan Yi-Seo. Sae-ro-yi akhirnya berjaya menyelamatkan Yi-Seo dan mengakui perasaannya terhadapnya. Pertarungan terakhir antara Geun-Won dan Sae-ro-yi berlanjutan, berakhir dengan kekalahan dan penangkapan Geun-Won.

Selepas itu, reputasi Jangga hancur setelah Soo-A membongkarkan kegiatan haram yang dijalankan Jangga selama 10 tahun, memaksa syarikat itu ditutup. Dae-Hee cuba menggunakan pengaruh yang masih ada untuk menyelamatkan syarikatnya tetapi semua orang telah memutuskan hubungan. Sebagai usaha terakhir, dia pergi menemui Sae-ro-yi dan berlutut di hadapannya, memohon dengan tangisannya untuk menyelamatkan syarikatnya. Namun, Sae-ro-yi berniat untuk pengambilalihan korporat dengan memasukkan Jangga ke dalam IC. Dengan jenama Jangga sudah tiada, Geun-Soo memulakan lembaran baru; Yi-Seo meminta maaf kepada Geun-soo kerana mempergunakan perasaan dia terhadap Yi-seo dan dia berdamai dengan kru DanBam. Soo-A merosakkan kerjayanya sendiri untuk membayar hutangnya kepada ayah Sae-ro-yi dengan wang dan memusnahkan Jangga; dia akan memulakan lembaran baru dengan membuka restoran sendiri dengan rakannya Hong Seok-cheon . Dia akan mengupah chef pertamanya dan berminat untuk menjalinkan hubungan cinta dengan orang tersebut. Ho-Jin melawat Geun-Won di penjara, mengingatkannya tentang hari-hari pembulian dan akibat dari tangannya yang merosakkan hidupnya, menyebabkan Geun-Won marah di belakang jeruji besi.

Dengan balas dendamnya yang lengkap dan mula berpacaran dengan Yi-Seo, Sae-ro-yi akhirnya menemui kedamaian dan kebahagiaan dari semua perjuangannya.

Pelakon dan watak sunting

Utama sunting

Pemilik DanBam, sebuah bar - restoran di Itaewon . Pada masa mudanya, Sae-ro-yi dibuang sekolah kerana menumbuk anak lelaki CEO Jang, Geun-won, yang menggertak rakan sekelasnya, dan menjadi sedih ketika ayahnya dibunuh oleh pemanduan Geun-won yang sembrono. Marah dengan kehilangan itu, dia menyerang Geun-won, yang menyebabkan hukuman penjara tiga tahun. Mengikuti langkah ayahnya, Sae-ro-yi membuka restoran bar DanBam di Itaewon tujuh tahun setelah dia dibebaskan dari penjara, dengan tujuan untuk memperluasnya menjadi francais dan mengalahkan CEO Jang, syarikat makanan Kumpulan Jangga. Pada tahun 2020, dia menjadi CEO syarikat Kumpulan IC.
Pengurus restoran bar DanBam kepunyaan Sae-ro-Yi. Yi-seo adalah gadis berbakat dan pintar dengan IQ 162. Dia berpindah dari New York untuk melanjutkan pelajarannya di Korea Selatan . Dia juga terkenal di media sosial sebagai blogger terkenal dan selebriti internet media sosial . Setelah menyukai Sae-ro-yi, dia menawarkan diri untuk menjadi pengurus DanBam. Kurangnya empati dan tingkah laku berperasaan menyebabkan banyak orang percaya bahawa dia adalah seorang sosiopat, tetapi dia akhirnya mengambil berat akan rakan-rakan sekerja di DanBam. Walaupun ditolak oleh Sae-ro-yi, Yi-seo tetap berada di sisinya sebagai pengurus dan rakan kerjanya sambil tetap menyimpan perasaan terhadap Sae-ro-yi. Pada tahun 2020, Yi-seo menjadi CFO syarikat Kumpulan IC milik Sae-ro-Yi. Akhirnya, Sae-ro-yi menyedari perasaannya terhadap Yi-Seo dan dia mengaku cintanya padanya.
  • Yoo Jae-myung sebagai Jang Dae-hee [10]
Ketua Pegawai Eksekutif syarikat makanan Kumpulan Jangga. CEO Jang adalah lelaki yang membina syarikat sendiri yang, walaupun dengan kebarangkalian kecil, berjaya mengubah bar kecilnya menjadi syarikat francais besar. Dalam pengalaman bertahun-tahun memimpin Jangga, dia mengembangkan kepercayaan yang kuat terhadap kekuasaan dan pengaruh kuat sebagai alat untuk mencapai tujuannya. Dia bertemu dengan Sae-ro-yi ketika Sae-ro-yi bertengkar dengan anaknya Geun-won di sekolah menengah dan mengharapkan dia berlutut sebagai penyerahan diri kepada kekuatannya. Namun, Sae-ro-yi selalu menolak untuk berbuat demikian dan menjadikan hidupnya lebih sukar. Pada tahun 2020, dia didiagnosis menghidap barah pankreas dan tidak mempunyai masa yang lama untuk hidup. Malangnya, kegiatan haram di bawah Jangga terdedah dan merosakkan syarikatnya. Walaupun berlutut di hadapan Sae-ro-yi untuk meminta pertolongan, Sae-ro-yi menyerap Jangga ke dalam syarikatnya, meninggalkan Dae-Hee tanpa apa-apa.
Ketua pasukan perancangan strategik dalam Kumpulan Jangga; Bekas rakan sekelas dan cinta pertama Sae-ro-Yi. Ditinggalkan oleh ibunya, Soo-ah dibesarkan di rumah anak yatim dan menjadi rapat dengan bapa Sae-ro-Yi, Sung-yeol. Dia berkenalan dengan Sae-ro-yi, yang sangat menyukai dirinya. Setelah kematian Sung-yeol, dia menerima tawaran biasiswa dari Kumpulan Jangga dan segera menjadi pekerja di syarikat itu. Walaupun bersemangat dengan pekerjaannya, dia berbelah bahagi antara kesetiaannya kepada Jangga dan cintanya kepada Sae-ro-yi. Kerana konflik kepentingan mereka, kedua-duanya akan menjalin hubungan emosional jangka panjang, tetapi tidak pernah menjadi romantis. Akhirnya, Soo-ah menyedari perasaan Sae-ro-yi telah berubah dan keduanya kekal sebagai kawan. Dia membongkarkan kegiatan haram yang dilakukan Jangga dan kemudian memulakan perniagaan restoran sendiri.

Pelakon pembantu sunting

Kakitangan DanBam sunting

anak kedua dan merupakan anak luar nikah CEO Jang; rakan sekelas Yi-seo dan pekerja di DanBam. Geun-soo sentiasa dibuli oleh abangnya Geun-won dan tidak pernah merasai kasih sayang dari kedua ibu bapanya. Setelah dirinya mencapai umur 17 tahun, dia telah meninggalkan keluarga Jang dan hidup berdikari sejak dari itu. Selepas tidak sengaja menyusahkan restoran DanBam, dia mengambil keputusan untuk bekerja dengan Sae-ro-yi, yang dia anggap sebagai orang dewasa sebenar. Dia menyimpan perasaan terhadap Yi-seo. Namun, selepas meninggalkan DanBam, dia memilih untuk bekerja di syarikat bapanya untuk menjadi pewaris Kumpulan Jangga. Pada tahun 2020. dia menjadi pengarah Kumpulan Jangga.
pekerja di DanBam. Seung-kwon merupakan rakan sebilik Sae-ro-yi semasa di penjara.
mempercayai bahawa dia tidak boleh berubah selepas keluar dari enjara, dia menjadi gengster di bawah seorang ketua gengster sebaik sahaja dia dibebaskan. Tujuh tahun kemudia, dia terserempak dengan Sae-ro-yi, yang amat terkejut bahawa Sae-ro-yi telah membuka sebuah bar di Itaewon. Kerana sangat menghormati Sae-ro-yi dan prinsip dia yang mahu menjadi lebih baik, Seung-kwon telah berhenti dari menjadi gengster dan mula bekerja di DanBam. Pada tahun 2020, dia telah menjadi salah seorang pengarah dalam syarikat Sae-ro-yi bernama Kumpulan IC.
tukang masak di DanBam. Hyun-yi pertama kali berjumpa Sae-ro-yi di sebuah kilang di mana keduanya pernah bekerja, beberapa tahun sebelum permulaan DanBam.
Dia telah diambil bekerja sebagai tukang masak untuk DanBam apabila Sae-ro-yi menyukai masakan yang Hyun-yi masakkan untuk Sae-ro-yi pada suatu waktu dahulu. Hyun-yi adalah seorang transgender woman dan telah menyimpan wang untuk pembedahan pertukaran jantina. Hanya pada pengakhiran drama ini, pendedahan tentang status jantina Hyun-yi terbongkar dan dia telah dianggap sebagai lelaki sejak dari awal drama.
  • Chris Lyon sebagai Kim To-ni[15]
seorang pekerja separuh masa yang mempunyai keturunan Guinea-Korea Selatan. Walaupun dia tidak boleh bertutur dan memahami Bahasa Inggeris, To-ni fasih dalam Bahasa Korea kerana bapanya yang berketurunan Korea Selatan dan telah setahun menjadi residen di Korea Selatan serta Bahasa Perancis, bahasa yang dia tutur di Guinea. Namun, selepas beberapa lama dia telah belajar dan boleh bercakap Bahasa Inggeris yang memuaskan.

Kumpulan Jangga sunting

anak pertama CEO Jang dan pewaris sebenar Kumpulan Jangga. Geun-won merupakan rakan sekelas Sae-ro-yi dan Soo-ah di sekolah menengah dan selalu membuli Ho-jin, rakan sekelas lain. Dia telah menyebabkan kemalangan kereta yang membunuh bapa Sae-ro-yi, Sung-yeol. Beberapa tahun kemudian apabila dia cuba untuk merekrut Yi-seo untuk bekerja di Kumpulan Jangga, pengakuan dia terhadap jenayah lama tersebut telah berjaya direkodkan oleh Yi-seo dan Geun-won telah menyerang Yi-seo sehingga Sae-ro-yi cuba menghalang cubaan tersebut dan membuatkan Geun-won ditahan. Dae-hee menyingkirkan Geun-won dengan mengakui perbuatan jenayah anaknya semasa mesyuarat memohon maaf dan membuatkan Geun-won dipenjarakan. Pada tahun 2020, dia telah dibebaskan dan bersama Kim Hee-hon dan geng dia, Geun-won merancang untuk membalas dendam terhadap Yi-seo.
Pengarah eksekutif Kumpulan Jangga, yang secara rahsia mempunyai rancangan untuk menjatuhkan CEO Jang.
  • Hong Seo-joon sebagai Mr. Kim[18]
orang kanan Jang Dae-hee. Dia amat setia dengan ketuanya.
  • Yoo Da-mi sebagai Kim Sun-ae[19]
setiausahaJang Dae-hee dan pengintip untuk Kang Min-jung.

Lain-lain sunting

Pengurus pelaburan Sae-ro-yi. Ho-jin merupakan rakan sekelas dengan Sae-ro-yi, Soo-ah dan Geun-won semasa sekolah menengah. Selepas menahan pembulian Geun-won selama bertahun-tahun, dia dapat belajar di sebuah kolej terkemuka dan mengambil jurusan pengurusan perniagaan. Dia bergabung dengan Sae-ro-yi dalam membalas dendam terhadap Geun-won CEO Jang. Pada tahun 2020, dia menjadi pengurus kewangan untuk syarikat kepunyaan Sae-ro-yi, Kumpulan IC.
ibu Yi-seo, yang tidak bersetuju Yi-seo berhenti kolej dan bekerja di DanBam.
  • Yoon Kyung-ho sebagai Oh Byeong-heon[22]
Detektif yang menyelia kes langgar-lari Geun-won di mana dia telah dipaksa untuk menyembunyikannya. Dia meletakkan jawatan selepas kes tersebut tutup dan sekarang merupakan salah seorang pembekal untuk restoran Sae-ro-yi.
  • Choi Yu-ri sebagai Oh Hye-won[23]
anak perempuan Oh Byeong-heon, yang tidak menyedari hubungan Sae-ro-yi dengan bapanya.
  • Kim Mi-kyeong sebagai Kim Soon-rye[24]
nenek sebelah bapa To-ni yang berketurunan Korea. Selepas anaknya mati, dia berasa sangat menyesal kerana tidak merestui perkahwinan anaknya dengan perempuan dari Guinea (ibu To-ni), yang menyebabkan anak dia melarikan diri. Dia adalah seorang pemiutang yang menawarkan perkhidmatannya kepada Sae-ro-yi semasa Sae-ro-yi memindahkan barnya ke lokasi baru. Dia juga merupakan salah seorang penyokong awal Jangga.
  • Won Hyun-joon sebagai Kim Hee-hoon[25]
bekas rakan sepenjara Sae-ro-yi dan ketua kepada sekumpulan gengster. Walaupun pada awalnya dia mempunyai hubungan mesra dengan Sae-ro-yi dan Choi Seung-kwon, dia kemudian bersekutu dengan Jang Geun-won.
  • Han Hye-ji sebagai Kook Bok-hee[26]
bekas rakan sekelas Yi-seo dan Geun-soo. Aktiviti dia yang suka membuli orang didedahkan selepas Yi-seo merakam perbuatan Bok-hee. Selepas terserempak dengan Yi-seo beberapa bulan selepas kejadian tersebut, dia cuba untuk menyerang Yi-seo bersama rakan-rakan dia yang lain, hanya untuk dikalahkan oleh Yi-seo.

Penampilan khas sunting

Seorang pelajar yang menyimpan perasaan terhadap Sae-ro-yi dan pengakuannya telah ditolak oleh Sae-ro-yi.
Bapa Sae-ro-yi dan bekas pekerja di Kumpulan Jangga. Dia mengajar Sae-ro-yi untuk berpegang teguh kepada pendirian diri dan untuk menegakkan keadilan. Dia meletakkan jawatan dari Jangga kerana mahu mempertahankan Sae-ro-yi yang cuba menghentikan sikap Geun-won yang suka membuli. Dia terbunuh dalam satu kemalangan yang berpunca dari Geun-won.
kenalan Soo-ah. Dia bekerja di sebuah bar di mana Sae-ro-yi kunjungi sebanyak dua kali (bertahun-tahun sebelum dan selepas pembukaan DanBam). Mereka berjumpa lagi selepas Sae-ro-yi memindahkan lokasi barnya.
rakan Geun-soo yang lebih tua yang mengunjungi DanBam bersama Geun-soo dan Yi-seo di mana mereka ditangkap kerana minum alkohol bawah umur.
  • Cha Chung-hwa sebagai isteri kepada Ketua Biro (Ep. 3)[31]
ibu Bok-hee, yang kelakuannya didedahkan dalam talian oleh Yi-seo.
salah seorang rakan Bok-hee. Dia bersama Bok-hee dan seorang lagi rakan, cuba untuk menyerang Yi-seo selepas terserempak antara satu sama lain beberapa bulan selepas bergraduasi dari sekolah menengah.
  • Jung Yoo-min sebagai Seo Jeong-In (Ep. 6)[33]
anak perempuan kepada seorang CEO syarikat farmaseutikal dan teman rawak Geun-won. Sesi perkenalan ini diaturkan oleh bapa Geun-won.
kenalan Sae-ro-yi. Dia memohon jawatan yang akhirnya ditawarkan kepada Kim To-ni. Yi-seo menolak permohonan dia kerana berasa cemburu akan hubungan rapat dia dengan Sae-ro-yi.
  • Kim Il-joong sebagai diri sendiri (Ep. 11 & 13)[35]
Pengacara program masakan berjudul The Best Pub.
CEO sebuah firma pelaburan, Jungmyung Holdings. Dia menawarkan Sae-ro-yi untuk menfrancaiskan DanBam.
Seorang peserta dalam pertandingan The Best Pub. Dia mewakili Kumpulan Jangga sebagai ketua chef dan mendapat tempat kedua selepas Hyun-yi dalam peringkat akhir pertandingan tersebut. Dia akhirnya dibuang kerja.
Chef baru di restoran kepunyaan Soo-ah di mana Hong Seok-cheon laburkan selepas dia telah melepasi temuduga kerja.

Produksi sunting

Pembacaan skrip pertama berlangsung pada bulan Ogos 2019 di Bangunan JTBC di Sangam-dong, Seoul, Korea Selatan . [39]

Drama ini juga mempertemukan semula antara Park Seo-Joon dan Yoo Jae-myung yang sebelumnya pernah bekerjasama dalam drama KBS2 Hwarang: The Poet Warrior Youth .

Runut bunyi sunting

Itaewon Class: Original Soundtrack
Runut bunyi oleh
Pelbagai artis
Dilancarkan pada20 Mac 2020
TempatKorea Selatan  
GenreSoundtrack
Panjang4:02:10
Bahasa
SyarikatVlending Co., Ltd.
PengedarJTBC dan Netflix  
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini

Itaewon Class: Original Soundtrack sunting

Runut bunyi drama ini dikompilasikan dalam sebuah album empat bahagian yang dilancarkan pada 20 Mac 2020. CD 1 dan CD 2 mengandungi lagu-lagu tema dan versi instrumental, manakala CD 3 dan CD 4 mengandungi skor muzik. Senarai berikut merupakan senarai lagu untuk album versi striming dalam talian.[40][41]

CD 1
No.TajukArtisMasa
1."You Make Me Back"Woosung (The Rose)3:15
2."Start Over" (시작[b]) Gaho3:20
3."Still Fighting It"Lee Chan-sol5:20
4."Maybe"Sondia3:48
5."Our Souls at Night" (우리의 밤[c]) Sondia4:44
6."No Break" (직진[d]) The Vane2:53
7."Someday, The Boy" (그때 그 아인) Kim Feel4:48
8."You Make Me Back" (Inst.) 3:15
9."Start Over" (Inst.) 3:20
10."Still Fighting It" (Inst.) 5:20
11."Our Souls at Night" (Inst.) 4:44
12."No Break" (Inst.) 2:53
13."Someday, The Boy" (Inst.) 4:48
Jumlah masa: 52:28


CD 2[e]
No.TajukArtisMasa
1."Diamond" (돌덩이[f]) Ha Hyun-woo (Guckkasten)3:29
2."Sweet Night"V (BTS)3:34
3."Say"Yoon Mi-rae4:20
4."Are We Just Friends?" (우린 친구뿐일까) Sondia3:48
5."No Words" (어떤 말도) Crush4:31
6."With Us"Verivery4:17
7."Brand New Way"Damon2:52
8."Diamond" (Inst.) 3:29
9."Sweet Night" (Inst.) 3:34
10."Say" (Inst.) 4:20
11."Are We Just Friends?" (Inst.) 3:48
12."No Words" (Inst.) 4:31
13."With Us" (Inst.) 4:17
Jumlah masa: 50:50


CD 3
No.TajukArtisMasa
1."Itaewon Class" (이태원 클라쓰) Kim Joon-suk3:54
2."I Wanted to be a Policeman" (제 꿈은 경찰이었습니다) Noh Yoo-rim3:07
3."I Have a 15-Year Plan, Brace Yourself" (내 계획은 15년 짜리니까 기대해라) Goo Bon-choon3:42
4."DanBam Kitchen" (단밤 주방) Kim Jung-wan3:12
5."IQ 162, City Girl" (IQ162 도시여자) Kim Hyun-do2:43
6."That's My Goal" (그게 내 목표야) Shim Hee-jin1:55
7."Sociopath" (소시오패스) Goo Bon-choon1:51
8."The Story" (사연) Noh Yoo-rim3:05
9."I'm Always Grateful" (난 늘 고마운 마음뿐이야) Jung Hye-bin3:05
10."A New Morning" (새로운 아침) Kim Tae-jin2:11
11."My Bittersweet Night" (쓰린 밤이... 내 삶이 달달했으면) Park Hye-min1:57
12."Crush" (짝사랑) Shim Hee-jin2:42
13."Operation" (도모) Kim Joon-suk3:29
14."You think you can act like a jock only because you're the son of a billionaire?" (재벌 2세면 양아치 짓 해도 되는 거냐?) Son Sung-rak2:14
15."Tragedy of Success" (성공이라는 비극) Kim Hyun-do3:37
16."The Winner Takes It All" (약육강식) Noh Yoo-rim2:58
17."I Am The Powerful Ruler" (나는 권위적인 사람이야) Son Sung-rak2:08
18."The Beginning of Revenge" (복수의 시작) Shim Hee-jin3:05
19."You Can't Do This to Me" (넌 나한테 이러면 안 돼) Goo Bon-choon2:31
20."Unforgettable Past" (잊을 수 없는 과거) Kim Hyun-do2:13
21."Don't Feel Sorry When Eating Pork or Chicken" (돼지나 닭을 먹을 때 미안한 마음은 갖지 마라) Shin Yoo-jin2:32
22."I Will be Stronger" (저는 더욱더 강해지겠습니다) Kim Joon-suk2:34
23."False Tears" (거짓 눈물) Shin Yoo-jin2:35
24."It’s All For Jangga Co.'s Sake" (모든 건 장家를 위해서) Goo Bon-choon3:10
25."A Hit-And-Run" (뺑소니 사건) Son Sung-rak2:17
Jumlah masa: 1:08:47


CD 4
No.TajukArtisMasa
1."Defence"
  • Studio Curiosity
  • Park Sung-il
  • Fraktal
1:22
2."Impressive Day" (인상적인 하루)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
3:00
3."His Night" (이 남자의 밤)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
2:50
4."A Word of Love" (사랑한단 말)
  • Studio Curiosity
  • Park Sung-il
3:48
5."You Are Always Shining Too Bright To Me" (넌 나한테 항상 지나치게 빛나)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
3:13
6."I'm Going To Crush You All" (내가 다 부숴버릴 거야)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
3:04
7."It's Still Bitter" (아직 씁니다)
  • Studio Curiosity
  • Park Sung-il
4:26
8."I Don't Mind That You Don't Feel The Same Way" (보답받지 못하는 마음이라도)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
2:52
9."It's Funny I'm Feeling This Way At My Age" (이 나이에 이런 감정)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
2:48
10."IC Inc." (주식회사 IC)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
2:59
11."Truth Game" (진실게임)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
3:15
12."I Look Forward To It, Partner" (잘 부탁한다, 파트너)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
2:39
13."I've Changed Quite a Lot" (난 꽤나 많이 변했어)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
2:48
14."I Don't Have To Convince Others About Who I Am" (내가 나인 것에 다른 사람의 납득은 필요 없다)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
3:31
15."You Have No Idea How Proud I Was" (얼마나 자랑스러운 아들이냐)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
2:40
16."All You Need Is One Word" (그냥 말 한마디면 돼요)
  • Studio Curiosity
  • Park Sung-il
2:02
17."How Does It Taste?" (술맛이 어떠냐?)
  • Studio Curiosity
  • Park Sung-il
2:20
18."Still We Are" (여전히 우린)
  • Studio Curiosity
  • Park Sung-il
2:12
19."We Can Do It" (우리는 된다)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
2:59
20."Fresh Start" (새로운 시작)
  • Studio Curiosity
  • Judah Earl
2:44
21."I Want To Know More About You" (난 니가 궁금해)
  • Studio Curiosity
  • Fraktal
1:53
22."So why can't the earth just explode so this can all end?" (차라리 지구가 터져버렸으면 좋겠다)
  • Studio Curiosity
  • Fraktal
2:11
23."Because I'm Korean" (저 한국 사람인데요)
  • Studio Curiosity
  • Fraktal
1:35
24."An Unreasonable World" (불합리한 세상)
  • Studio Curiosity
  • Park Sung-il
1:21
25."All Invested In Jangga" (전부 장가에 투자해) Shin Yoo-jin2:59
26."Tenacity, Bravado" (고집, 객기) Shim Hee-jin2:34
Jumlah masa: 1:10:05
Itaewon Class: Original Soundtrack Bahagian 1–13

Bahagian 1 sunting

Dilancarkan pada 31 Januari 2020 (2020-01-31)[42]
No.TajukArtisMasa
1."Still Fighting It"Lee Chan-sol5:20
2."Still Fighting It" (Inst.) 5:20
Jumlah masa: 10:40


Bahagian 2 sunting

Dilancarkan pada 1 Februari 2020 (2020-02-01)[43]
No.TajukArtisMasa
1."Start Over" (시작[b]) Gaho3:20
2."Start Over" (Inst.) 3:20
Jumlah masa: 6:40


Bahagian 3 sunting

Dilancarkan pada 7 Februari 2020 (2020-02-07)[44]
No.TajukArtisMasa
1."Diamond" (돌덩이[f]) Ha Hyun-woo (Guckkasten)3:29
2."Diamond" (Inst.) 3:29
Jumlah masa: 6:58


Bahagian 4 sunting

Dilancarkan pada 8 Februari 2020 (2020-02-08)[45]
No.TajukArtisMasa
1."Our Souls at Night" (우리의 밤[c]) Sondia4:44
2."Our Souls at Night" (Inst.) 4:44
Jumlah masa: 9:28


Bahagian 5 sunting

Dilancarkan pada 14 Februari 2020 (2020-02-14)[46]
No.TajukArtisMasa
1."You Make Me Back"Woosung (The Rose)3:15
2."You Make Me Back" (Inst.) 3:15
Jumlah masa: 6:30


Bahagian 6 sunting

Dilancarkan pada 15 Februari 2020 (2020-02-15)[47]
No.TajukArtisMasa
1."Someday, The Boy" (그때 그 아인) Kim Feel4:48
2."Someday, The Boy" (Inst.) 4:48
Jumlah masa: 9:36


Bahagian 7 sunting

Dilancarkan pada 21 Februari 2020 (2020-02-21)[48]
No.TajukArtisMasa
1."Are We Just Friends?" (우린 친구뿐일까) Sondia3:48
2."Maybe"Sondia3:48
3."Defence"1:22
4."Are We Just Friends?" (Inst.) 3:48
Jumlah masa: 12:46


Bahagian 8 sunting

Dilancarkan pada 22 Februari 2020 (2020-02-22)[49]
No.TajukArtisMasa
1."Say"Yoon Mi-rae4:20
2."Say" (Inst.) 4:20
Jumlah masa: 8:40


Bahagian 9 sunting

Dilancarkan pada 29 Februari 2020 (2020-02-29)[50]
No.TajukArtisMasa
1."With Us"Verivery4:17
2."With Us" (Inst.) 4:17
Jumlah masa: 8:34


Bahagian 10 sunting

Dilancarkan pada 6 Mac 2020 (2020-03-06)[51]
No.TajukArtisMasa
1."No Break" (직진[d]) The Vane[g]2:53
2."No Break" (Inst.) 2:53
Jumlah masa: 5:46


Bahagian 11 sunting

Dilancarkan pada 7 Mac 2020 (2020-03-07)[52]
No.TajukArtisMasa
1."No Words" (어떤 말도) Crush4:31
2."No Words" (Inst.) 4:31
Jumlah masa: 9:02


Bahagian 12 sunting

Dilancarkan pada 13 Mac 2020 (2020-03-13)[53]
No.TajukArtisMasa
1."Sweet Night"V (BTS)3:34
2."Sweet Night" (Inst.) 3:34
Jumlah masa: 7:08


Bahagian 13 sunting

Dilancarkan pada 14 Mac 2020 (2020-03-14)[54]
No.TajukArtisMasa
1."Brand New Way"Damon2:52
2."Brand New Way" (Inst.) 2:52
Jumlah masa: 5:44

Prestasi carta sunting

Tajuk Tahun Kedudukan tertinggi Nota Ruj.
KOR
"Start Over" (시작) (Gaho) 2020 1 Bahagian 2 [55]
"Diamond" (돌덩이) (Ha Hyun-woo (Guckkasten)) 4 Bahagian 3 [56]
"Someday, the Boy" (그때 그 아인) (Kim Feel) 3 Bahagian 6
"Say" (Yoon Mi-rae) 63 Bahagian 8 [55]
"No Words" (어떤 말도) (Crush) 76 Bahagian 11
"Sweet Night" (V) 14 Bahagian 12

Sambutan penonton sunting

Episod akhir Itaewon Class mencatatkan kadar tontonan sebanyak 16.548% di seluruh negara, menjadikannya kadar tontonan ketiga tertinggi di JTBC dan drama yang mendapat penilaian kelapan tertinggi dalam sejarah televisyen kabel Korea . [57] [58]

Time Magazine menamakan Itaewon Class sebagai salah satu "Drama Korea Terbaik di Netflix," [59] dan Forbes juga menyenaraikan siri ini sebagai salah satu drama Korea terbaik pada tahun 2020. [60] Sementara Google Trends mendedahkan bahawa siri ini merupakan program drama / hiburan pertama yang paling banyak dicari pada tahun 2020 dan carian keempat tertinggi pada tahun 2020 dalam negara Korea Selatan. [61] [62]

Anugerah dan pencalonan sunting

Tahun Anugerah Kategori Penerima Keputusan Ruj.
2020 56th Baeksang Arts Awards Pengarah Terbaik (TV) Kim Sung-yoon Tercalon [63][64][65]
Pelakon Lelaki Terbaik (TV) Park Seo-joon Tercalon
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (TV) Yoo Jae-myung Tercalon
Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (TV) Kwon Nara Tercalon
Pelakon Baru Lelaki Terbaik (TV) Ahn Bo-hyun Tercalon
Pelakon Baru Wanita Terbaik (TV) Kim Da-mi Menang
Anugerah Populariti Tiktok (Wanita) Tercalon
Anugerah Populariti Tiktok (Lelaki) Park Seo-joon Tercalon
Anugerah Teknikal Park Sung-il (Muzik) Tercalon
Soribada Best K-Music Awards Ke-4 OST Hallyu Terbaik Gaho ("Start Over") Menang [66]
15th Seoul International Drama Awards Siri Mini Terbaik, Hadiah Silver Bird Itaewon Class Menang [67][68]
Anugerah Brand of the Year Rising Star Actor Ahn Bo-hyun Menang [69]
2020 Mnet Asian Music Awards OST Terbaik Gaho ("Start Over") Menang [70][71]
Lagu Terbaik Tercalon
2021 25th Asian Television Awards Siri Drama Terbaik Itaewon Class Menang [72][73]
7th APAN Star Awards Hadiah Utama (Daesang) Park Seo-joon Tercalon [74][75]
Drama Terbaik Itaewon Class Menang
Pelakon Baru Lelaki Terbaik Ahn Bo-hyun Tercalon
Pelakon Baru Wanita Terbaik Kim Da-mi Tercalon
Anugerah Bintang Popular, Pelakon Wanita Tercalon
Anugerah Bintang Popular, Pelakon Lelaki Park Seo-joon Tercalon
OST Terbaik V ("Sweet Night") Menang
Anugerah Korea First Brand Pelakon Baru Wanita Terbaik Kim Da-mi Menang [76]
Rising Star Actor Ahn Bo-hyun Menang
30th Seoul Music Awards Anugerah OST Gaho ("Start Over") Tercalon [77]
Ha Hyun-woo ("Diamond") Tercalon
Kim Feel ("Someday, The Boy") Tercalon

Kadar Tontonan sunting

Itaewon Class : Penonton Korea Selatan setiap episod (juta)
MusimNombor episodPurata
12345678910111213141516
11.2611.3711.9772.5002.8523.0853.0263.2543.6123.8033.5143.5303.3213.7853.8414.4253.072
Sumber: Penilaian taburan tontonan dijalankan seluruh negara oleh Nielsen Media Research.[78]
Penilaian purata tontonan TV
Ep. Tarikh siaran asal Purata taburan penonton
(AGB Nielsen)[79]
Seluruh negara (Korea Selatan sahaja) Seoul
1 31 Januari 2020 4.983% 5.283%
2 1 Februari 2020 5.330% 5.634%
3 7 Februari 2020 8.013% 8.253%
4 8 Februari 2020 9.382% 10.692%
5 14 Februari 2020 10.716% 11.986%
6 15 Februari 2020 11.608% 12.636%
7 21 Februari 2020 12.289% 13.215%
8 22 Februari 2020 12.562% 13.990%
9 28 Februari 2020 13.965% 14.903%
10 29 Februari 2020 14.760% 16.160%
11 6 Mac 2020 13.798% 15.496%
12 7 Mac 2020 13.398% 14.817%
13 13 Mac 2020 13.101% 14.344%
14 14 Mac 2020 14.197% 15.568%
15 20 Mac 2020 14.661% 16.012%
16 21 Mac 2020 16.548% 18.328%
Purata 11.832% 12.957%
  • Dalam jadual di atas, nombor biru mewakili kadar terendah dan nombor merah mewakili kadar tertinggi.
  • Drama ini disiarkan di saluran kabel/TV berbayar yang mempunyai taburan penonton yang lebih kecil berbanding TV percuma/penyiar awam (KBS, SBS, MBC dan EBS).

Catatan sunting

  1. ^ Acquired by JTBC Studios in 2020[1]
  2. ^ a b Templat:Abbreviation "Start"
  3. ^ a b Templat:Abbreviation "Our Night"
  4. ^ a b Templat:Abbreviation "Straight"
  5. ^ Lagu berjudul "Start Over" oleh Chris Lyon, yang memegang watak Kim To-ni dalam drama ini, dimasukkan dalam CD untuk versi album fizikal sebagai trek ke-8. Semua trek selepas itu telah dinomborkan seadanya.[40]
    CD 2 (CD version)
    No.TajukArtisMasa
    8."Start Over"Chris Lyon
  6. ^ a b Templat:Abbreviation "Stone Block"
  7. ^ Performed by band member Chae Bo-hoon

Rujukan sunting

  1. ^ JTBC콘텐츠허브 사명 JTBC스튜디오로... 글로벌 스튜디오 체제 확장
  2. ^ Gwang, Jin. "Itaewon Class". Daum Webtoon (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 1, 2020.
  3. ^ Yeon, Hwi-seon (July 18, 2019). "박서준X김다미X유재명, JTBC '이태원 클라쓰' 출연 확정 [공식]". Osen (dalam bahasa Korea). Dicapai pada July 20, 2019.
  4. ^ MacDonald, Joan (February 1, 2020). "In 'Itaewon Class' Park Seo-joon Defies Injustice And Does Life His Way". Forbes. Dicapai pada February 6, 2020.
  5. ^ Choi, Ji-won (January 30, 2020). "Park Seo-joon to show perfect sync with original webcomic in 'Itaewon Class'". The Korea Herald. Dicapai pada February 7, 2020.
  6. ^ Monina, Eugenio (January 17, 2021). "The 25th Asian Television Awards ends on a high note with Entertainment and Performance Category winners announced". tva.onscreenasia.com.
  7. ^ Park, Jin-young (January 22, 2021). "'이태원 클라쓰', 아시안텔레비전어워즈 작품상…JTBC 3년 연속". joynews24.
  8. ^ Kim, Joon-seok (July 18, 2019). "박서준, JTBC '이태원 클라쓰' 출연 확정…안방극장 컴백[공식]". Sports Chosun (dalam bahasa Korea). Dicapai pada July 20, 2019.
  9. ^ Kim, Na-gyeong (July 18, 2019). "'이태원 클라쓰' 박서준X김다미X유재명, 클래스 다른 퍼펙트 라인업 완성". Hei Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada July 20, 2019.
  10. ^ Hwang, So-young (July 18, 2019). "유재명, JTBC '이태원클라쓰' 주연확정…박서준과 대립각[공식]". JoongAng Ilbo (dalam bahasa Korea). Dicapai pada July 20, 2019.
  11. ^ Shim, Eon-gyeong (June 25, 2019). "권나라 측 "'이태원 클라쓰' 출연, 제안 받고 검토 중"[공식입장]". Osen (dalam bahasa Korea). Naver. Dicapai pada July 20, 2019.
  12. ^ Hong, Se-young (September 10, 2019). "김동희 '이태원 클라쓰' 출연확정, 박서준·유재명과 호흡 [공식입장]". Sports Donga (dalam bahasa Korea). Naver. Dicapai pada February 22, 2020.
  13. ^ Kim, Soo-kyung (February 16, 2020). "'이태원 클라쓰' 류경수, 언제 어디서나 '새로이 바라기'". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 22, 2020.
  14. ^ Woo, Bin (November 5, 2019). "이주영, '이태원 클라쓰' 마현이 役 합류…은발로 파격 변신". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 22, 2020.
  15. ^ Kim, Bo-young (February 21, 2020). "크리스 라이언, '이태원 클라쓰' 6번째 멤버로 힙한 등장…활약 기대↑". Edaily (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 22, 2020.
  16. ^ Jo, Sung-woon (February 18, 2020). "'이태원 클라쓰' 안보현, 원작 싱크로율 100% '물 만난 연기력'". Sports Donga (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 22, 2020.
  17. ^ Shin, Ji-won (February 22, 2020). "'이태원 클라쓰' 김혜은X박서준,팽팽한 기싸움에 긴장감 최고조". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 22, 2020.
  18. ^ Oh, Ji-eun (February 6, 2020). "홍서준, 탄엔터와 전속계약... '검사내전'-'이태원 클라쓰'로 열일 행보(공식입장)". Zenith News (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 23, 2020.
  19. ^ Operation Team (January 31, 2020). "'이태원 클라쓰' 유재명 비서 된 유다미, 첫 방송 앞두고 대본 인증샷". JoongAng Ilbo Co. (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 23, 2020.
  20. ^ Park, Jung-sun (February 22, 2020). "'이태원 클라쓰' 이다윗, 학교 폭력 피해자→펀드 매니저..사이다 변신". JoongAng Ilbo Co. (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 23, 2020.
  21. ^ Kim, Na-kyung (February 8, 2020). "'이태원 클라쓰' 김여진, 조이서 소시오패스 만든 '현실조언'". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 8, 2020.
  22. ^ Lee, Gun-hwi (February 1, 2020). "'이태원 클라쓰' 박서준, 경찰에 연행.."쏘세요"". Star News (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 23, 2020.
  23. ^ Na, Geum-joo (February 28, 2020). "'이태원 클라쓰' 박서준·김혜은, 유재명 미행 사실 알았다". Xports News (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 29, 2020.
  24. ^ Kim, Na-kyung (February 23, 2020). "'이태원클라스' 김미경, 일수 명함 휘날리며 강렬한 첫 등장". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 23, 2020.
  25. ^ Choi, Ji-yoon (December 3, 2019). "원현준, 제이진아티스트 계약···'이태원클라쓰' 출연". Zum News (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 29, 2020.
  26. ^ Park, Soo-in (February 15, 2020). "'이태원 클라쓰' 시청률 12% 돌파, 美친 상승세 불지폈다". Newsen (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 29, 2020.
  27. ^ Lee, Joon-hyun (February 1, 2020). "'이태원 클라쓰' 라붐 솔빈, 박서준 짝사랑하는 여고생 특별 출연". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 10, 2020.
  28. ^ Jung, Hwi-yeon (February 3, 2020). "손현주, '이태원 클라쓰' 특별출연…박서준 父 열연". Sports Donga (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 8, 2020.
  29. ^ Kim, Ye-eun (August 21, 2019). "[단독] '이태원♥' 홍석천, JTBC '이태원 클라쓰' 특별출연". Xports News (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 8, 2020.
  30. ^ Kim, Na-kyung (February 8, 2020). "배우 윤박, '이태원 클라쓰'특별출연 특급 활약". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 8, 2020.
  31. ^ Lee, Ha-na (February 8, 2020). "'이태원 클라쓰' 박서준, 영업정지→안보현 경찰서 대면 '또 위기'(종합)". Newsen (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 8, 2020.
  32. ^ Ji, Min-kyung (February 15, 2020). "앤씨아, '이태원 클라쓰' 깜짝 등장.."좋은 기회로 출연 감사해"". Osen (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 22, 2020.
  33. ^ Operation Team (February 16, 2020). "'이태원 클라쓰' 악녀 정유민, 안보현 맞선녀로 특별출연!". JTBC News (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 22, 2020.
  34. ^ Ahn, Tae-hyun (February 16, 2020). "'이태원 클라쓰' 서은수, 깜짝 등장…김다미 질투 유발". News1 (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 22, 2020.
  35. ^ Park, Hyun-min (March 8, 2020). "김일중 "'이태원 클라스' 출연 영광...박서준 팬"". YTN (dalam bahasa Korea). Dicapai pada March 8, 2020.
  36. ^ Bae, Soo-jung (March 6, 2020). "'이태원 클라쓰' 박서준X김다미, 단밤포차 프랜차이즈 추진 투자자로 나타난 전노민에게 50억 불러…성전환 수술 마친 이주영 등장 (2)". Top Star News (dalam bahasa Korea). Dicapai pada March 15, 2020.
  37. ^ Lee, Ji-hyun (March 5, 2020). "'이태원 클라쓰' 측 "이준혁 이번주 방송분에 특별출연 한다" [공식]". News Chosun (dalam bahasa Korea). Dicapai pada March 8, 2020.
  38. ^ Gong, Mi-na (March 22, 2020). "'이태원 클라쓰' 박보검 깜짝 등장..막방 빛낸 특급 카메오[스타이슈]". Star News (dalam bahasa Korea). Naver. Dicapai pada March 22, 2020.
  39. ^ Kim, Ha-jin (November 6, 2019). "'이태원 클라쓰' 박서준·김다미·유재명·권나라, 첫 대본 연습 공개…시너지 제대로!". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada December 20, 2019.
  40. ^ a b "이태원 클라쓰 OST". Bugs! (dalam bahasa Korea). Dicapai pada March 23, 2020.
  41. ^ "Itaewon Class (Original Television Soundtrack)". Spotify. VLending. Dicapai pada March 23, 2020.
  42. ^ Lee, Seung-hoon (January 31, 2020). "'슈퍼밴드' 이찬솔, '이태원클라쓰' 첫번째 OST 참여..오늘(31일) 발매". Osen (dalam bahasa Korea). Dicapai pada January 31, 2020.
  43. ^ Shin, Ji-won (February 1, 2020). "'이태원 클라쓰' 두 번째 OST [가호(Gaho) - 시작] 발매". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 6, 2020.
  44. ^ Park, Se-yeon (February 7, 2020). "하현우 '이태원 클라쓰' OST 참여…박서준 테마 '돌덩이' 7일 발매". MK (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 8, 2020.
  45. ^ Kim, Na-kyung (February 8, 2020). "'이태원 클라쓰' OST Part.4 'Sondia-우리의밤'". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 8, 2020.
  46. ^ Yu, Byung-chul (February 14, 2020). "더로즈 김우성, '이태원 클라쓰' OST 다섯 번째 주자로 발탁". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 14, 2020.
  47. ^ Kim, Na-kyung (February 15, 2020). "이태원클라쓰 OST Part. 6 [김필 - 그때 그 아인]". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 15, 2020.
  48. ^ Lee, Ji-hyun (February 21, 2020). "'이태원 클라쓰' OST 7 '우린 친구뿐일까' 오늘(21일) 공개 [공식]". News Chosun (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 21, 2020.
  49. ^ Jang, Min-soo (February 22, 2020). "'이태원 클라쓰', 윤미래 보컬 OST 'Say' 공개...김다미 테마곡". Single List (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 22, 2020.
  50. ^ Shin, Ji-won (February 29, 2020). "'이태원 클라쓰', 아홉번째 OST 'With Us' 오늘(29)일 공개". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada February 29, 2020.
  51. ^ Yoo, Byung-chul (March 6, 2020). "더 베인(채보훈), '이태원 클라쓰' OST 참여…6일 '직진' 발매". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada March 7, 2020.
  52. ^ Jin, Joo-hee (March 7, 2020). "크러쉬, '이태원 클라쓰' OST 11번째 주자…'어떤 말도' 오늘(7일) 발매". Hankookilbo (dalam bahasa Korea). Dicapai pada March 7, 2020.[pautan mati kekal]
  53. ^ Park, Pan-seok (March 9, 2020). ""박서준과 인연"..뷔, '이태원클라쓰' OST 자작곡 참여..13일 공개 [공식]". Osen (dalam bahasa Korea). Naver. Dicapai pada March 9, 2020.
  54. ^ Kim, Na-kyung (March 14, 2020). "이태원 클라쓰 OST Part. 13 데이먼 – Brand New Way". Hankyung (dalam bahasa Korea). Dicapai pada March 14, 2020.
  55. ^ a b "2020 Week 12 Digital Chart". Dicapai pada March 26, 2020.
  56. ^ "2020 Week 13 Digital Chart". Dicapai pada April 2, 2020.
  57. ^ Park, Se-yeon (March 22, 2020). "종영 `이태원 클라쓰` 16회 자체 최고 시청률로 `유종의 美`". MK (dalam bahasa Korea). Naver. Dicapai pada March 22, 2020.
  58. ^ Lee, Gyu-lee (March 22, 2020). "'Itaewon Class' wraps up with a bang". The Korea Times. Dicapai pada March 22, 2020.
  59. ^ Moon, Kat (May 12, 2020). "The 10 Best Korean Dramas to Watch on Netflix". TIME.
  60. ^ MacDonald, Joan (December 11, 2020). "The 13 Best Korean Dramas Of 2020". Forbes.
  61. ^ "코로나19부터 테슬라 주가까지...구글 트렌드 '2020 올해의 검색어' TOP5". Munhwa News. December 23, 2020.
  62. ^ Kim, Gwan Sik (December 10, 2020). "구글 검색어 국내 1위 코로나19…n번방, 이태원 클래쓰도 순위권". ditoday.com.
  63. ^ MacDonald, Joan (May 8, 2020). "Baeksang Arts Awards Announces Nominees And Plans To Proceed Without An Audience". Forbes. Diarkibkan daripada yang asal pada May 10, 2020. Dicapai pada May 8, 2020.
  64. ^ "'사랑의 불시착' 현빈X손예진, 나란히 '백상예술대상' 인기 투표 1위". Ten Asia (dalam bahasa Korea). June 3, 2020.
  65. ^ MacDonald, Joan (June 5, 2020). "2020 Baeksang Arts Awards Honor The Best Korean Dramas And Films". Forbes. Diarkibkan daripada yang asal pada June 5, 2020. Dicapai pada June 6, 2020.
  66. ^ ""값진 상 감사" 방탄소년단, '소리바다어워즈' 불참 속 대상 수상(종합)". News1 via Naver (dalam bahasa Korea). August 13, 2020.
  67. ^ "'Seoul International Drama Awards 2020 Nominees Announcement'". seouldrama.org. Diarkibkan daripada yang asal pada August 7, 2020. Dicapai pada August 7, 2020.
  68. ^ "Winners Of The Seoul International Drama Awards 2020". soompi.com. September 15, 2020.
  69. ^ Lee, Min-ji (September 28, 2020). "방탄소년단X싹쓰리X강다니엘 '올해의 브랜드 대상' 선정(공식)". Newsen (dalam bahasa Korea).
  70. ^ "2020 MAMA Announces Nominees + Voting Begins". soompi.com. October 29, 2020.
  71. ^ "Winners Of 2020 Mnet Asian Music Awards". soompi.com. December 6, 2020.
  72. ^ "2020 Nominees - Asian Television Awards". asiantvawards.com.
  73. ^ Monina, Eugenio (January 17, 2021). "The 25th Asian Television Awards ends on a high note with Entertainment and Performance Category winners announced". tva.onscreenasia.com.
  74. ^ APAN Star Awards:
  75. ^ "Winners Of The 2020 APAN Star Awards". soompi. January 23, 2021.
  76. ^ Choi, Ji-eun (January 29, 2021). "[톱영상] 서은광 "상 받았어요~" 예능돌상 수상". topdaily.kr (dalam bahasa Korea).
  77. ^ "Nominees Revealed For 30th Seoul Music Awards". soompi.com. December 10, 2020.
  78. ^ "Nielsen Korea". AGB Nielsen Media Research (dalam bahasa Korea). Dicapai pada August 25, 2020.
  79. ^ "Nielsen Korea". AGB Nielsen Media Research (dalam bahasa Korea). Dicapai pada August 25, 2020.

Pautan luaran sunting