Jalan Petaling atau lebih dikenali dengan panggilan Petaling Street merupakan kawasan penempatan kaum Cina (Pekan Cina) di Malaysia semasa zaman kolonal British. Selama bertahun-tahun lamanya Jalan Petaling telah menjadi tempat perniagaan dan mengekalkan tradisi dan budaya masyarakat Cina di Malaysia, dengan kuil Buddha dan kedai menjual colok, ubat tradisi dan kedai makan Cina. Pada awal petang sehingga lewat malam, penjaja akan menjual barangan mereka dijalanan dengan pelbagai barangan jualan.

Jalan Petaling berbumbung Naga Hijau.

Ia terkenal dengan barangan salinan - daripada barangan berjenama sehingga VCD/DVD cetak rompak. Kini ia dilengkapi dengan atap kanopi yang menutupi seluruh jalan den berbentuk naga. Ia menambahkan lagi suasana sibuk tanpa bimbang panas dan hujan.

Jarak Jalan Petaling dengan Stesen LRT Pasar Seni hanyalah kira-kira 400 meter sahaja.

Jalan Petaling juga terkenal akan lambakan pub, restoran dan gerai-gerai makanan yang menyediakan pelbagai juadah dan makanan, antaranya Mi Hokkien, ikan bakar, asam laksa dan Mi kari. Kebanyakkan pengusaha dari kalangan Orang Cina Han, namun begitu anda boleh melihat banyak juga gerai yang diusahakan oleh Orang Bangladesh, India dan etnik Melayu.

Pautan luar sunting