Jubin bumbung berlapis Cina


Jubin berlapis (Bahasa Cina: 琉璃瓦) telah digunakan di China sejak Dinasti Zhou (s. 1046 – 256 SM) sebagai bahan untuk bumbung. Semasa Dinasti Song, pembuatan jubin kaca telah diseragamkan dalam Standard Seni Bina Li Jie.[1] Pada Dinasti Ming dan Dinasti Qing, jubin berlapis menjadi lebih popular untuk bangunan tingkat atas, termasuk dewan istana di Kota Larangan, dan kuil istiadat (contohnya Kuil Syurga).

jubin berlapis di atas bumbung
jubin berlapis di Istana Musim Panas

Terdapat dua jenis utama jubin kaca Cina: jubin tiub berlapis dan jubin plat berlapis. Jubin tiub berlapis dibentuk menjadi bentuk tiub pada acuan kayu, kemudian dipotong menjadi dua sepanjang panjangnya, menghasilkan dua jubin tiub, setiap bahagian separuh bulatan. Acuan tanah liat berbentuk tiub boleh dipotong kepada empat bahagian yang sama, dengan keratan rentas seperempat bulatan, kemudian disalut menjadi jubin empat plat.

Jubin plat berlapis diletakkan bersebelahan dan bertindih antara satu sama lain. Dalam Dinasti Song, pertindihan standard adalah empat puluh peratus, yang meningkat kepada tujuh puluh peratus dalam dinasti Qing. Dengan pertindihan empat puluh peratus gaya Song, tidak mungkin terdapat pertindihan jubin tiga kali ganda, kerana terdapat jurang dua puluh peratus antara jubin plat pertama dan jubin plat ketiga. Oleh itu, jika retakan berlaku pada jubin kedua, kebocoran air tidak dapat dielakkan. Sebaliknya, dengan gaya dinasti Qing tujuh puluh peratus bertindih, jubin plat pertama bertindih tujuh puluh peratus, empat puluh peratus, dan sepuluh peratus dengan jubin kedua, ketiga dan keempat, masing-masing; jadi walaupun jubin kedua dan ketiga mengalami keretakan, tidak akan ada kebocoran.

Jubin tiub berlapis yang digunakan di tepi abang mempunyai hujung luar yang dibuat menjadi bahagian atas bentuk bulat, selalunya dibentuk dengan corak naga. Jubin plat tepi atap mempunyai tepi luarnya dihiasi dengan segi tiga, untuk memudahkan penumpahan hujan.

Rujukan sunting

  1. ^ 李誡; 陶湘; 朱啓鈐 (1925). "Glazed tiles". 李明仲營造法式: 36卷 (dalam bahasa Chinese). OCLC 975239953.CS1 maint: unrecognized language (link)