Kaskus

forum Internet Indonesia

KASKUS ialah forum Internet Indonesia yang merupakan komuniti dalam talian terbesar di Indonesia. Pendaftaran diperlukan untuk pengguna baharu untuk mengambil bahagian dalam komuniti, dan setiap ahli yang terdaftar mempunyai akses ke lebih dari dua puluh sub-forum yang berkaitan dengan wilayah dan subjek. Komuniti pada mulanya menggunakan forum vBulletin tetapi beralih ke enjin baru yang mereka bangunkan yang disebut sebagai New KASKUS pada pertengahan 2012.

KASKUS
PT Darta Media Indonesia
Maklumat umum
URLwww.kaskus.co.id
m.kaskus.co.id (WAP)
JenisForum Internet, iklan berkelas
Tersedia dalamIndonesia
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikGDP Venture
PengasasAndrew Darwis
Ronald Stephanus
Budi Dharmawan
Kandungan dan sokongan
KeluaranForum internet Edit the value on Wikidata
PengiklananBeberapa
KomersialYa
PendaftaranPilihan
Dilancarkan pada6 November 1999; 24 tahun yang lalu (1999-11-06)
Status terkiniAktif
Perangkaan
Kedudukan Alexa377 (30 November 2017) Edit the value on Wikidata
Lokasi
Ibu pejabat,
Kawasan diberi khidmatSeluruh dunia
Pautan luar berkaitan
Pautan lainFacebook: officialkaskus Twitter: kaskus Instagram: kaskusnetworks LinkedIn: kaskus-networks Youtube: kaskus Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

KASKUS diciptakan pada 6 November 1999 oleh pelajar Indonesia Andrew Darwis, Ronald Stephanus, Ken Dean Lawadinata dan Budi Dharmawan. KASKUS pada mulanya bertujuan sebagai forum informal pelajar Indonesia di luar negara. Nama "KASKUS" itu sendiri adalah singkatan dari kata "Kasak-Kusuk".

PC Magazine Indonesia menamakan Kaskus pada Ogos 2005[1] sebagai laman sesawang terbaik dan komuniti dalam talian terbesar dan pada 2006, sebagai pilihan pembaca pada 2006. Pada 23 Mei 2006, pihak pengurusan terpaksa menukar domain .com mereka menjadi. kami, kerana penyebaran virus Brontok yang diciptakan dengan tujuan menyerang laman web besar di Indonesia. Menjelang awal April 2007, pengurusan KASKUS telah menambahkan dua Server Dell baru untuk meningkatkan prestasi laman web KASKUS. Pada bulan Julai 2008, pihak pengurusan KASKUS memutuskan untuk mengendalikan pelayan di Indonesia. Untuk tujuan ini, KASKUS membeli lapan pelayan Dell PowerEdge 2950 dan mengendalikannya melalui rangkaian IXP terbuka. Ini menghasilkan akses berlipat kali ganda ke KASKUS dan akhirnya menambahkan lapan lagi pelayan untuk menangani permintaan tersebut.

Pada 2013, Ken Dean Lawadinata dan Andrew Darwis meletakkan jawatan sebagai KPE dan KPT Kaskus. Sukan Makmuri menggantikan mereka sebagai KPE.[2]

Pada 2015, kisah KASKUS sedang dalam pembikinan untuk disesuaikan menjadi filem Cinema utama dengan nama kod "Ken & Andrew, The Movie". Filem itu kemudiannya dikeluarkan sebagai Sundul Gan: The Story of Kaskus pada 2 Jun 2016 di Indonesia.[3]

Perkhidmatan sunting

KasPay sunting

KasPay menyediakan sistem pembayaran dalam talian. Ia dilancarkan pada 6 November 2009 pada Sambutan Ulang Tahun ke-10 KASKUS di Poste, bangunan timur, Kuningan, Jakarta. Perkhidmatan ini boleh digunakan di laman sesawang yang bersekutu dengan KasPay. KasPay beroperasi seperti e-wallet, digunakan sebagai alat untuk jual beli dalam urus niaga dalam talian. Urus niaga KasPay dilakukan melalui pemindahan wang, jadi lebih selamat dan selamat dari penipuan kad kredit. Keselamatan transaksi dijaga dengan pengesahan e-mel dan penyimpanan rekod.

E-pulsa sunting

E-pulsa menyediakan kredit dan kemudahan pengecasan telefon bimbit. Transaksi di e-pulsa hanya dapat dilakukan melalui KasPay.

KASKUS Ads sunting

Perkhidmatan Iklan KASKUS (disingkat KAD) membolehkan pengguna KASKUS dan KasPay meletakkan iklan di forum komuniti KASKUS dengan kos.

KASKUS Radio sunting

KASKUS Radio (biasanya disingkat KR) adalah radio Internet yang dikuasakan oleh KASKUS Network. Ia mempunyai lebih daripada 20 penyiar. Radio menyiarkan pelbagai lagu dalam bahasa seperti Bahasa Inggeris, Bahasa Mandarin, Bahasa Jepun, dan Bahasa Korea.

KASKUS Mobile sunting

KASKUS Mobile membolehkan pengunjung menggunakan KASKUS versi mudah alih. Pengguna dapat membalas dan membuat topik baru melalui telefon bimbit mereka dengan perkhidmatan ini. KASKUS Mobile boleh diakses melalui telefon bimbit. Anda juga boleh mengakses perkhidmatan melalui penyemak imbas PC dengan melayari laman mudah alih KASKUS.

Rujukan sunting

  1. ^ PC Magazine Indonesia – "Best Website 2005" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Februari 2006. Dicapai pada 20 Oktober 2005.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  2. ^ "It's official: Ken and Andrew stepped down from CEO and CTO of Kaskus (UPDATED)". TechinAsia (dalam bahasa Inggeris). 4 Disember 2013. Dicapai pada 16 April 2021.
  3. ^ "Sundul Gan: The Story of Kaskus (2016)". Dicapai pada 16 April 2021.

Andrew Darwis, Pendiri Situs Forum Online Terbesar di Indonesia, KASKUS.co.id

Pautan luar sunting