Katering adalah satu bisnes servis penyediaan makanan di tempat yang diperlukan seperti hotel, rumah, dewan atau lain-lain kawasan. Katering telah berubah untuk menjadi satu bisnes yang penting. Pihak katering sekarang sudah mengembangkan bisnes dengan memberi pengalaman lebih dari sekadar makanan sahaja.

Satu majlis dengan katering profesional

Sejarah katering sunting

Tuntutan terawal perkhidmatan utama katering di Amerika Syarikat adalah pada majlis tari-menari pada tahun 1778 di Philadelphia disediakan oleh Caesar Cranshell untuk meraikan keberangkatan Jeneral British William Howe.[1] Perniagaan katering mula terbentuk sekitar 1820, berpusat di Philadelphia.[1][2] Katering menjadi perniagaan yang dihormati dan menguntungkan, industri katering awal secara tidak seimbang telah diasaskan oleh Afrika-Amerika.[1][2][3]

Industri ini mula mencapai status profesional di bawah Robert Bogle yang diiktiraf sebagai "pemula katering."[2] Menjelang 1840, generasi kedua katerer berkulit hitam Philadelphia terbentuk, yang mula menggabungkan perniagaan katering dengan restoran-restoran yang mereka miliki.[2] Penggunaan lazim perkataan "katerer" datang kira-kira dalam tahun 1880-an di mana titik direktori tempatan mula menyenaraikan banyak katerer.[1] Ahli perniagaan berkulit putih akhirnya bergerak masuk ke dalam industri dan menjelang tahun 1930-an, perniagaan mereka yang berkulit hitam telah hampir hilang.[1]

Dalam tahun 1930-an, Kesatuan Soviet, mewujudkan menu lebih ringkas, mula membangunkan premis awam katering negeri sebagai sebahagian daripada dasar mengkolektifkan.[4] Satu sistem catuan dilaksanakan semasa Perang Dunia II, dan orang-orang menjadi biasa dengan katering awam. Menjelang 1960-an, makanan buatan sendiri telah diambil-alih dengan makan dalam premis katering awam.[4]

Katering bergerak sunting

Katering bergerak menghidangkan makanan secara langsung dari kenderaan, kereta atau trak yang direka untuk tujuan itu. Katering bergerak adalah perkara biasa di acara-acara luar (seperti konsert), tempat kerja, dan daerah perniagaan downtown.

Katering perkahwinan sunting

 
Contoh katering perkahwinan

Kebanyakan servis katering ini menyediakan katering untuk majlis kahwin. Ini kerana, untuk satu majlis yang besar seperti majlis perkahwinan, ramai tenaga kerja yang diperlukan bagi memastikan makanan cukup dan juga sedap.

Pihak katering sekarang ada juga menyediakan pakej perkahwinan lengkap dengan sewa khemah, andaman dan sebagainya.

Pegawai Katering di atas kapal sunting

Kapal dagang sering membawa Pegawai Katering – terutamanya feri, kapal persiaran dan kapal kargo besar. Malah, istilah "katering" adalah diiktiraf dalam dunia pedagang laut lama sebelum ia sudah kukuh sebagai perniagaan di darat.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e Chastain, Sue (March 5, 1987). "Philadelphia's Historic Feasts How Blacks Carved Out A Niche In Society Through Catering". Philadelphia Inquirer. Dicapai pada 1 November 2014.
  2. ^ a b c d Walker, Juliet E. K. (2009). The history of black business in America: capitalism, race, entrepreneurship (ed. 2nd). Chapel Hill, N.C.: University of North Carolina Press. m/s. 133–134. ISBN 0807832413. Dicapai pada 1 November 2014.
  3. ^ Smith, Jessie Carney, penyunting (2006). Encyclopedia of African American Business. 1. Greenwood Press. m/s. 306. ISBN 0313331103.
  4. ^ a b Atkins, Peter; Oddy, Derek J.; Amilien, Virginie (2012). The Rise of Obesity in Europe: A Twentieth Century Food History. Ashgate Publishing, Ltd. m/s. 35–36. ISBN 1409488330.