Kebudayaan Qatar

gambaran keseluruhan kebudayaan Qatar

Kebudayaan Qatar sangat dipengaruhi oleh budaya Badwi tradisional, dengan pengaruh kurang akut yang berasal dari India, Afrika Timur dan tempat lain di Teluk Parsi. Keadaan iklim yang teruk di semenanjung memaksa penduduknya beralih ke laut untuk mencari rezeki. Oleh itu, terdapat penekanan tersendiri yang diberikan kepada laut dalam budaya tempatan.[1] Tema sastera dan cerita rakyat sering dikaitkan dengan aktiviti berasaskan laut.

Seni lisan seperti puisi dan nyanyian secara sejarahnya lebih lazim daripada seni kiasan kerana sekatan yang diletakkan oleh Islam terhadap penggambaran makhluk hidup; namun, disiplin seni visual tertentu seperti kaligrafi, seni bina dan seni tekstil telah diamalkan secara meluas. Seni figuratif secara beransur-ansur diasimilasikan ke dalam budaya negara semasa era minyak.[2]

Abdulrahman bin Hamad bin Jassim bin Hamad Al Thani ialah Menteri Kebudayaan.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Abu Saud, Abeer (1984). Qatari Women: Past and Present. Longman Group United Kingdom. m/s. 133. ISBN 978-0582783720.
  2. ^ Abu Saud (1984), p. 134
  3. ^ "Minister of Culture opens 'Saber' exhibition at Qatar Photography Center". thepeninsulaqatar.com (dalam bahasa Inggeris). 7 Februari 2023. Dicapai pada 9 Februari 2023.

Pautan luar sunting